تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خراسان رضوی رکورددار حضور پلنگ ایرانی

خراسان رضوی رکورددار حضور پلنگ ایرانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید صالحی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده و ثبت حضورپلنگ ایرانی درپناهگاه حیات وحش حیدری برای نخستین بار خبردادگفت:پس از سال‌ها ادعای حضور پلنگ در پناهگاه حیات وحش حیدری، سرانجام دوربین‌های تله‌ی بکار گرفته دراین منطقه، حضور پلنگ ایرانی را در این پناهگاه به ثبت رسانید.

وی افزود: درپی اقدامات مطلوب حفاظتی در پناهگاه حیات وحش حیدری همچون مسدود کردن مسیرهای متعدد ورودی به پناهگاه، احداث دیده بانی در ارتفاعات منطقه و ... مامورین یگان حفاظت محیط زیست با افزایش ضریب امنیتی این زیستگاه و نصب یک دستگاه دوربین تله‌ای به منظور انجام پروژه و بررسی وضعیت گربه پالاس در نقاط حساس این پناهگاه موفق شدند با طعمه گذاری در نقاط گدار حیات وحش و استفاده از این دوربین تله‌ای از دو گونه ارزشمند در حیات وحش کشور یعنی پلنگ با شکوه ایرانی و سمور سنگی تصویر برداری کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ ایرانی با نام علمی panthera pardus پیش از این نیز بدون سندیت و بنا به ادعای محیط بانان، دامداران و جوامع محلی و شکارچیان مجاز خارجی در منطقه مشاهده شده بود ولیکن این موضوع اولین ثبت تصویر و مستند سازی از حضور پلنگ ایرانی و سمور سنگی در پناهگاه حیات وحش حیدری محسوب می‌شود.
صالحی با اشاره به این دستاورد ارزشمند محیط بانان منطقه افزود: پس از ثبت حضور بیش از ۳۵ قلاده پلنگ ایرانی درپارک ملی تندوره و منطقه حفاظت شده ارس سیستان و اینک با مشاهده و مستند سازی این گونه ارزشمند در پناهگاه حیات وحش حیدری، میتوان ادعا کرد که استان خراسان رضوی زیستگاهی امن برای این گونه به شمار میرود و بیشترین جمعیت این پلنگ ایرانی را درخود جای داده است.
وی گفت: سمور سنگی نیز از خانواده راسو‌ها بوده که نخستین حضور آن درپناهگاه حیات وحش حیدری به ثبت رسید.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: این گونه با نام علمی martes foina در سنگ لاخ ها؛ ارتفاعات و کوهستان زیست میکند و گونه‌ای گوشتخوار است.
انتهای پیام//ف. ج.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خراسان رضوی رکورددار حضور پلنگ ایرانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..