تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رمزگشایی خطوط باستانی در یک فیلم مستند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس صاحب از انجام آخرین مراحل تولید مستند «معمای خط میخی» خبر داد و گفت: «این مستند شیوه‌ای روایی دارد و در بخش‌هایی از آن پروفسور هنکل‌من یکی از برجسته‌ترین باستان‌شناسان جهان به عنوان کارشناس حضور دارد.»

این مستندساز اظهار کرد: «من 10 سال قبل تصمیم داشتم این مستند را بسازم و تصاویری هم گرفته بودم، اما موفق به ساخت این مستند نشدم. زمان گذشت تا اینکه با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید «معمای خط میخی» را کلید زدم.»

او ادامه داد: «پرفسور هنکل‌من که یکی از برجسته‌ترین باستان‌شناسان جهان در زمینه‌ کتیبه‌خوانی به ویژه خطوط ایلامی است، معتقد بود که صد سال پیش تعدادی از عبارات کتیبه بیستون یا خوانده نشده یا به اشتباه در کتیبه خوانده شده‌اند. به همین منظور از سال گذشته بازخوانی دوباره‌ این کتیبه از طریق اسکن نوری با حضور یک گروه باستان‌شناس به سرپرستی پروفسور هنکل‌من آغاز شد. این کار که یک تجربه جدید است، در مجموعه جهانی بیستون در حال انجام شدن است و با توجه به این که در اسکن نوری دقت دید تا یک‌دهم میلی‌متر بالا می‌رود، پروفسور هنکل‌من موفق شده است چند عبارت از کتیبه بیستون را که پیش‌تر به دلیل ورود رسوبات روی آن ناخوانا بود، بخواند.»

این مستندساز درباره‌ دلیل اهمیت پرداختن به کتیبه بیستون توضیح داد: «کتیبه بیستون بزرگ‌ترین و مهمترین سنگ‌نوشته باقی‌مانده ایران باستان است. ما با معرفی کتیبه، فیلم را آغاز کرده و در ادامه روند کشف رمز خطوط را به تصویر کشیده‌ایم؛ این که چه کسانی به ایران آمدند و برای رمزگشایی این خطوط چه مراحلی طی شد. مبنای اصلی فیلم هم پیرامون یک ژنرال ارتش انگلیس به نام سِر هنری راولینسون است که به خطوط میخی علاقه‌مند بود و با مشکلات بسیار توانست کتیبه بیستون را ترجمه کند که مبنایی برای مطالعات بعدی شد.»

صاحب با اشاره به دشواری‌های ساخت مستند «معمای خط میخی» خاطرنشان کرد: «ساخت این فیلم به دلیل ارتفاع 30 متری لوکیشن از سطح زمین و بادهای همیشگی در این منطقه دشوار بود. هماهنگی با پروفسور هنکل‌من نیز به دلیل مشغله‌های ایشان اندکی روند تولید پروژه را زمان‌بر کرد. تولید این مستند از سال 93 آغاز شد و هم‌اینک درگیر آخرین مراحل فنی آن هستیم.»

او افزود: «هم‌اکنون راف‌کات‌ها آماده شده و پس از بازبینی توسط نمایندگان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صداگذاری آن آغاز خواهد شد. مدت زمان این مستند قرار بود 30 دقیقه باشد اما نسخه‌ی فعلی که آماده شده، حدود 40 دقیقه است.»

صاحب در پایان تصریح کرد: «مستند «معمای خط میخی» نام موقت این مستند است و از آن جایی که پروژه بار آموزشی دارد، ممکن است آن را تغییر دهیم. اطمینان دارم که جوانان با تماشای این مستند، اطلاعات تاریخی مفیدی کسب خواهند کرد.»

57243




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رمزگشایی خطوط باستانی در یک فیلم مستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..