تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وجود لباس خارجی در ویترین ها ظلم به نسل جوان

کد خبر: ۴۹۶۱۹۰

۶۱  بازدید

خبرگزاری فارس: سیدرضا صالحی امیری در آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با یاد شهدای انقلاب اسلامی و شهدای جنگ تحمیلی گفت: همه ما که امروز در کمال امنیت با احساس خوب و بدون دغدغه در کنار یکدیگر و با صلح و سازش نشسته‌ایم بی‌شک مدیون انسان‌هایی هستیم که در این جغرافیا سرزمین و حتی خارج از آن برای استقلال و شرف این مملکت جنگیده‌اند و خون خود را برای تداوم این نظام اهدا کرده‌اند.

وی افزود: مسئله مد و لباس در ایران ادوار تاریخی مختلفی دارد که عمده بحث ما به بعد از ورود مدرنیته و در زمان قاجار و پهلوی برمی‌گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در زمان‌های ذکرشده چند تحرک اساسی بعد از 100 سال و بعد از مشروطیت شکل گرفت و منجر به تحولات فرهنگی و اجتماعی و بعد از آن تغییرات در مد و لباس ایرانیان شد.

صالحی امیری تصریح کرد: این تحولات ابتدا در حوزه مردان شکل گرفت و بعد از آن به حوزه لباس زنان هم رسید.

وی ادامه داد: در دهه اول بعد از انقلاب پدیده‌ای به نام مد و لباس و مدگرایی مسئله جدی جامعه نبود، ضمن اینکه مسئله مد در دنیای غرب تحت پوشش سیاستی به نام بدن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در 4 دهه گذشته به دلیل تغییرات مختلف در جامعه ایران، لباس و مد هم در جامعه ما معنا و مفهوم جدیدی پیدا کرد که سرعت آن بسیار زیاد است و منجر به بروز هنجارهای ارزشی، زبانی، روابط اجتماعی، روابط زیستی و مهاجرت‌های وسیع شده است.

صالحی امیری افزود: تغییرات زیاد در جامعه ما معنایش آن است که باید به سبک زندگی ایرانیان توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: حدود 50 هزار میلیارد تومان گردش مالی حوزه پوشاک است، ضمن اینکه 72 مرکز علمی و دانشگاهی در طراحی لباس،‌ دوخت و پارچه فعالیت می‌کنند. لذا ما نیازمند سازوکار ملی برای لباس و مد با رویکرد عقلانی هستیم. همچنین رویکرد جزم‌انگاری و ولنگاری را در این حوزه نفی می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: نباید ذائقه غربی را در جامعه ایرانی تبلیغ، ترویج و تشویق کرد، ضمن اینکه هر نوع رفتار تحریک‌آمیز و ولنگاری در این حوزه هم به ناکجاآباد منجر خواهد شد. بلکه باید با ذائقه‌شناسی ایرانی، با توجه به فرهنگ برآمده از جامعه اخلاقی و با فضیلت ایرانی ذائقه‌ها شناسایی شود.

صالحی امیری گفت: ما باید در ذهنیت خود باور کنیم که با جامعه‌ای انسانی، بامعرفت و باشخصیت روبرو هستیم ضمن اینکه چالش‌های کوچک هم نباید آن‌قدر فربه شود که به دیگر بخش‌های جامعه ظلم شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ایرانی به لحاظ تبار دینی، اخلاقی و معرفتی از جوامع نوادر در کره خاکی است، لذا حق نداریم به این جامعه و جوانان آن انگ زده و آن را تخریب کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وقار ایرانی در لباس ایرانی متجلی است و این حساسیت از قدیم‌الایام وجود داشته به طوری‌که این قدمت به بیش از 6 هزار سال می‌رسد.

صالحی ‌امیری افزود: مهم‌ترین ویژگی مد در جامعه ایران تنوع آن است و باید اخلاق و هنجارمندی را در کنار ذائقه‌سنجی با یکدیگر دید.

وی در ادامه اظهار داشت: ارسال 5 هزار و 200 اثر به دبیرخانه جشنواره نشان‌دهنده تنوع بالای جامعه ایرانی است، اما این تنوع بالای مد و لباس نباید منجر به تخریب هویت ایرانی شود؛ چراکه هویت بن‌مایه و بخشی از ارزش‌های بنیادی جامعه محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: لباس در ایران نوعی رسانه برای انتقال پیام است، ضمن اینکه لباس، رسانه و شخصیت افراد در جامعه محسوب می‌شود. لذا نباید این لباس به تفاخر و تحقیر ملی و در راستای تبلیغ فرهنگ غربی باشد.

صالحی امیری افزود: وجود لباس‌های خارجی در ویترین‌های مغازه‌ها ظلم بزرگ به نسل جوان است، در حالی‌که سالیانه بیش از یک میلیون و 200 هزار جوان آماده به کار داریم در حالی‌که حداکثر توان دولت ایجاد اشتغال برای 700 هزار نفر است که نشان‌دهنده پشت در ماندن 500 هزار جوان در امر اشتغال است، اما حوزه لباس می‌تواند بخش زیادی از اشتغال کشور را به دوش بکشد و درنهایت همین اشتغال هم منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی افزود: پر کردن ویترین مغازه‌ها با لباس‌های خارجی تلاش برای افزایش شمار جوانان بیکار جامعه ایران و ظلم به آنهاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: لباس نباید امنیت خانواده ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد، ضمن اینکه همین لباس هم نباید بروز شکاف در جامعه شود.

صالحی امیری تصریح کرد: تفاخر در جامعه تنها خودروی گران‌قیمت و درشت‌گویی نیست، بلکه نوع پوشش هم تفاخر محسوب می‌شود که نباید به این سمت و سو برویم در حالی‌که نهاد آموزش و پرورش می‌تواند سبک زندگی آینده جامعه را به‌خوبی تبیین و آن را ایجاد کند که جامعه ژاپن این‌گونه است.

وی با اشاره به نقش صداوسیما در توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی در جامعه گفت: صداوسیما باید بپذیرد که تلاش و انرژی بیشتری برای تبلیغ کالای ایرانی و تولید ملی کند تا طراحان کشورمان توان رقابت بهتری را با خارجی‌ها داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حلقه واسط طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس با جامعه رسانه و صداوسیماست، ضمن اینکه شبکه‌های اجتماعی هم نباید مخدوش‌کننده سبک زندگی ایرانی باشند.

صالحی امیری ادامه داد: 11 هزار کانال تلگرامی با بیش از 5 هزار دنبال‌کننده در ایران وجود دارد، لذا آنها باید دقت کنند مبادا مروج کالای خارجی بوده و منجر به تخریب کالای ایرانی شوند.

وی خاطرنشان کرد: داشتن برنامه و استراتژی جامع حداقل 10ساله در حوزه مد و لباس و الگوی لازم در این امر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای نظارتی و دینی برای وجود یک حرف واحد بسیار واجب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از طراحان مد و لباس و تولیدکنندگان آن است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وجود لباس خارجی در ویترین ها ظلم به نسل جوان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..