تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ترامپ چه بر سر محيط‌ زيست آمريکا و جهان مي‌آورد

ترامپ شمار زيادي از کارمندان آژانس حفاظت از محيط‌زيست آمريکا را مرخص مي‌کند زيرا مي‌گويد: پول نداريم! اما در همان حال، ۵۴ ميليارد دلار به بودجه ارتش آمريکا مي‌افزايد!

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، روزنامه واشنگتن‌پست در يکي از شماره‌هاي چند روز گذشته خود، پرده از يک فاجعه جديد در دولت ترامپ برداشته و خبر مي‌دهد که به‌زودي بودجه آژانس حفاظت از محيط‌زيست ايالات‌متحده تا آن حد کم خواهد شود که اين سازمان در نخستين سال کار خود تحت رياست‌جمهوري ترامپ، دست‌کم يک‌پنجم از کارمندانش را از دست خواهد داد. اين کاهش بودجه نيز به‌ناچار بخشي از برنامه‌هاي محيط‌زيستي، مانند پروژه‌هايي که پاکسازي زمين‌هاي آلوده ناشي از مواد زايد خطرناک يا مکان‌هاي صنعتي متروکه را تضمين مي‌کنند و همچنين پروژه استاندارد بين‌المللي «ستاره انرژي» (که زماني به‌منظور تلاش براي کاهش انرژي مصرفي در توليدات کارخانه‌اي و کم‌کردن عوامل به‌وجودآورنده ابداع شد) و برنامه‌هاي عدالت محيط‌زيستي براي پشتيباني از جوامع محلي در گسترش و به‌کارگيري راه‌حل‌ها برای حفاظت از محيط‌زيست و سلامتي را تعطيل خواهد کرد. برنامه‌هاي مربوط به تغييرات اقليم و بودجه براي روستاهاي محلي در آلاسکا نيز بنا به پيش‌نويس بخشنامه‌اي هدف قطع کامل قرار گرفته‌اند. بخش تحقيقات و توسعه سازمان هم احتمالا تا ٤٢‏ درصد از بودجه خود را از دست خواهد داد. 

ويليام بِکر، مدير اجرايي «انجمن ملي آژانس‌هاي هواي پاک»-NACAA- مي‌گويد: قطع اين بودجه‌ها، اگر که از جانب کنگره تأييد شود، نتيجه ويران‌کننده‌اي براي همه جوامع در سرتاسر ايالات‌متحده خواهد داشت و قلب و روح برنامه ملي کنترل آلودگي هوا را پاره‌پاره خواهد کرد و سلامتي و رفاه ده‌ها ميليون نفر در آمريکا را به خطر خواهد انداخت. 

پيشنهاد قطع بودجه آژانس حفاظت از محيط‌زيست، بازتاب فشار دولت جديد براي بالابردن بودجه دفاعي (نظامي) فدرال است. 

آژانس حفاظت از محيط‌زيست روز گذشته از ابراز نظر در اين مورد خودداري کرد اما اسکات پروييت، رئيس جديد و منفور اين سازمان که خود سال‌ها منتقد آن بوده و يکي از هدف‌هاي مهمش، نقض قوانيني است که در دوران اوباما وضع شده‌اند، به خبرگزاري E&E، نگراني خود را در مورد تعهداتي که اکنون از جانب دولت مورد هدف قرار گرفته‌اند، به‌ويژه در زمينه زيرساخت‌هاي آب، ابراز کرده است! 

خانم جينا مک‌کارتي که از سال ٢٠١٣ تا پايان رياست‌جمهوري اوباما، مديريت آژانس را برعهده داشت، مي‌گويد: «اين بودجه پيشنهادي جديد فقط يک چيز تخيلي است، اگر که دولت ترامپ فکر ‌کند که آژانس حفاظت از محيط‌زيست مي‌تواند با آن، وظيفه خود را در پاسداري از سلامت عمومي انجام دهد. طرح جديد نياز به سرمايه‌گذاري در تحقيقات علمي و اجراي قوانين و درواقع درس‌هايي را که سازمان در طول 

٤٦ سال گذشته از تاريخ گرفته و خواست مردم آمريکا را براي ادامه پشتيباني از آنها، به‌کلي ناديده مي‌گيرد.»

سخنگوي سازمان صلح سبز، تراويس نيکولز، در يک ايميل، پافشاري بر آن دارد که قطع بودجه سازمان حفاظت از محيط‌زيست، اتفاقي نيست و به‌شکل نامتناسبي بر قشر تنگدست جامعه و اقليت‌ها تأثيرگذار خواهد بود. او اين استراتژي دولت را «راسيسم محيط‌زيستي» خطاب مي‌کند. 

به نظر مي‌رسد ۴۵ سال پس از اجلاس استکهلم، دوباره در آمريکا، سياستمداراني قدرت را در دست گرفته‌اند که برخوردار از تفکراتي مربوط به دوره پيش از راشل کارسون هستند! اين عقبگرد تأسف‌بار، فقط در يک حالت مي‌تواند فرصتي تاريخي براي دوستداران زمين به وجود آورد؛ آن هم اين است که 

يک لحظه از نقد دولت طبيعت‌ستيز و نژادپرستانه ترامپ دست برنداشته و براي يک‌بار هم که شده، اتحادي جهاني را عليه چنين تماميت‌خواهان گستاخ و نابخردي به نمايش نهيم. اعلام تعويق سفر ترامپ به بريتانيا در اثر مخالفت مردمي، مي‌تواند نويدبخش اين دوران طلايي باشد. 

***

بعد از روزنامه واشنگتن‌پست، نيويورک‌تايمز نيز گزارش داد که ترامپ بودجه نظامي آمريکا را افزايش و هزينه‌هاي زيست‌محيطي را کاهش مي‌دهد. اين روزنامه به نقل از منابع آگاه دولتي گزارش داد که ترامپ قصد دارد بودجه دفاعي آمريکا را افزايش و در مقابل بودجه نهادهاي غيردفاعي نظير آژانس حفاظت از محيط‌زيست را کاهش دهد. اين روزنامه به نقل از چندين منبع آگاه دولتي گزارش داد که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا قصد دارد در بودجه سال آينده اين کشور هزينه‌هاي دفاعي را به‌طور قابل‌توجهي افزايش و بودجه سازمان‌هاي غيردفاعي نظير سازمان‌هاي محيط‌زيستي را کاهش دهد. اين گزارش مي‌افزايد که ترامپ همچنين قصد دارد بودجه فعلي مربوط به نهادهاي امنيتي داخلي و همچنين خدمات درماني را حفظ کند. براساس تخمين‌ها، نهاد مديريت و بودجه آمريکا، رشد اقتصادي آمريکا در سال مالي آينده، 2,4 درصد خواهد بود که اندکي از وعده انتخاباتي ترامپ که سه درصد بود، کمتر است. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي آمريکا از تعهدات بين‌المللي زيست‌محيطي اين کشور شديدا انتقاد کرده بود.

سلامت نیوز: ترامپ چه بر سر محيط‌ زيست آمريکا و جهان مي‌آورد




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ترامپ چه بر سر محيط‌ زيست آمريکا و جهان مي‌آورد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..