تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تب خالکوبی و مخاطرات نقوشی بی مفهوم

کد خبر: ۴۸۷۴۹۰

۳۱۴  بازدید

ماهنامه مطب - نادیا زکالوند: سال هاست مردم به خالکوبی بسیار علاقه مند شده اند و ترسی طرح های هنرمندانه روی بدن، بیش از پیش مورد استقبال افراد قرار گرفته است.

اگرچه این نقوش روزی روی بدن پهلوانان نمادی از شجاعت و قدرت بود اما اکنون به نقش و نگارهایی بی مفهوم شده و این محبوبیت حتی به گروه سنی نوجوانان هم سرایت کرده است. شاید شما هم که در حال خواندن این مطلب هستید، به فکر خالکوبی افتاده اید. اما قبل از اینکه به سراغ این کار بروید، این مقاله را بخوانید و سپس آگاهانه تصمیم بگیرید.

نحوه ایجاد طرح


خالکوبی نوعی جراحت عمیق درون پوست است که با سوزن ایجادشده و سپس درون آن، برای ترسیم طرح های مورد نظر، جوهر تزریق می شود. چیزی که خالکوبی را بادوام و یا حتی دایمی می کند، این است که جوهر به دومین لایه پوستی، یعنی درم- که بین اپیدرم و درم لایه غشای قاعده ای قرار دارد- وارد می شود. اگر جوهر درون لایه بیرونی پوست- اپیدرم- قرار گیرد، خالکوبی چندان دوامی نخواهدداشت.

 تب خالکوبی و مخاطرات نقوشی بی مفهوم


خالکوبی ها به صورت دستی، با سوزن و عمل تزریق جوهر، انجام می شوند. البته برخی مراکز برای خالکوبی از دستگاه استفاده می کنند. دستگاه خالکوبی یک وسیله برقی دستی است که سوزن و یک لوله نازک دارد. در یک طرف، سوزن استریل شده قرار می گیرد که این سوزن به لوله نازک حاوی جوهر متصل است. با خاموش و روشن کردن پایی دستگاه، سوزن به اندازه یک میلی متر وارد پوست شده و جوهر را تزریق می کند.


بیشتر متخصصان خالکوبی می دانند سوزن را چگونه به درون پوست هدایت کنند. اگر سوزن وارد سطح پوست شود، خالکوبی خوبی از آب در نمی آید و اگر هم بسیار عمیق باشد، موجب خونریزی و درد شدیدی خواهدشد. انجام مراحل خالکوبی بسته به نوع طرح و اندازه آن، از 15 دقیقه تا چند ساعت متغیر است.

شرایط انجام خالکوبی


خالکوبی، دردناک است. اما مقدار درد متفاوت است. از آنجایی که برای ترسیم طرح روی بدن باید چندین بار سوزن را به پوست فرو کرد، درست مانند این است که بی وقفه و پشت سر هم به فردی سرنگ زده می شود و یا زنبور، پی در پی، او را نیش می زند. احساس شدت درد به آستانه تحمل افراد و مهارت فردی که کار خالکوبی را انجام می دهد و همچنین بخشی از بدن که قرار است خالکوبی روی آن قسمت انجام شود، بستگی دارد.


اگر قصد انجام خالکوبی دارید، یک موضوع مهم را به خاطر بسپارید و آن این است که ذر مکانی مطمئن آن را انجام دهید. خالکوبی درست مانند خراشیدگی روی پوست، بر بدن و سوراخ شدن پوست و هر جراحت دیگری که پوست را گرفتار می کند، خطری برای ابتلا به عفونت و دیگر بیماری ها محسوب میشود.


اول از همه، باید سیستم ایمنی بدن تان را، به ویژه در خصوص هپاتیت و کزاز، تقویت کنید و از قبل آمادگی کامل در صورت ابتلای احتمالی به عفونت، داشته باشید. درواقع باید بدانید در این حالت، به کدام مرکز درمانی مراجعه کنید.


همچنین اگر به مشکلاتی چون بیماری قلبی، حساسیت، دیابت، اختلال های پوستی، بیماری خاصی که سیستم ایمنی بدن تا را هدف گرفته، یا اختلالات مربوط به خونریزی مبتلا هستید و یا باردار می باشید، با نظر پزشک، خالکوبی را انجام دهید. همچنین اگر مستعد ابتلا به کلویید یا جوشگاه هستید، از خالکوبی صرف نظر کنید. کلویید یا جوشگاه، نوعی از جای زخم است که بر اثر پرسازی بافت کلاژن در محل زخم های پوست و یا شکاف های جراحی تولید شده و رشد می کند. این ضایعه پوستی نتیجه رشد بیش از حد پدیده ترمیم زخم است و چون پیشرونده است با جوشگاه های معمولی زخم ها تفاوت دارد.

تب خالکوبی و مخاطرات نقوشی بی مفهوم

مراقب عفونت باشید


باید مطمئن باشید، محلی که قرار است کار خالکوبی را انجام دهند، کاملا پاکیزه است. همچنین تجهیزاتی مانند سوزن، دستکش، ماسک ها و غیره، باید کاملا تمیز و استریل شده باشند. هنگام بررسی محل انجام خالکوبی موارد زیر را در نظر بگیرید:


•    وجود دستگاه اتوکلاو، دستگاهی برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب.


•    استفاده از کارتریج جوهر یکبار مصرف


•    داشتن مجوز


محل مورد نظر برای خالکوبی باید تمام شرایط فوق را در نظر گرفته باشد، در غیر این صورت نباید کار خالکوبی تان را در آنجا انجام دهید.

مراحل خالکوبی


مراحل انجام خالکوبی به طور معمول به صورت زیر است:


•    ابتدا خالکوب، دست های خود را با صابون های ضدباکتری می شوید.


•    موهای آن بخش از بدن که قرار است خالکوبی روی آن انجام شود، کاملا تراشیده خواهدشد و طرح موردنظر روی بدن ترسیم می شود. پس از تکمیل شدن طرح، این ناحیه کاملا تمیز و ضدعفونی شده و به روی آن وازلین مالیده می شود.


•    خالکوب با استفاده ای سوزن و یا دستگاه خالکوبی، طرح کشیده شده را آماده تزریق جوهر می کند. سپس با تمیز کردن دوباره این ناحیه، جوهر با رنگ های مختلف را تزریق می کند. خون ریخته شده از جراحت های ناشی از سوزن، با دستمال و یا حوله یکبار مصرف و البته استریل شده، تمیز می شود. سپس محل خالکوبی شده بانداژ می شود.

تاتو با رنگ های مصنوعی


خالکوبی در وضعیت غیربهداشتی، می تواند فرد را در معرض عفونت های ویروسی مانند هپاتیت، عفونت باکتریایی پوست یا درماتیت (التهاب و آماس پوست)، قرار دهد. پسوت اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب ها است و با تشو کردن این سد دفاعی مورد تهاجم قرار می گیرد، چون در این فرایند، سوزن در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ می کند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می کند.


رنگ های تتو هم ممکن است واکنش های ایمنی بدن را تحریک کند.باانجام تتو سلول ها،  ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه های تسبیح برجسته می شوند. افرادی که سابقه نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید دور تتو را خط بکشند. برخی از افراد نیز به جوهر خالکوبی، واکنش های حساسیتی نشان می دهند و اگر کسی مکشلاتی مانند اگزما داشته باشد، خالکوبی وضعیت او را بدتر می کند. بسیاری از رنگ های تتو فقط از مرکب ساخته شده اند و عوارض پوستی شدیدی ایجاد می کنند.


در اطراف ناحیه ای که رنگ تتو تزریق شده است، شایعه هایی به نام گرانولوما به وجود یم آید که پُر از سلول های ماکروفاژ (گلبول های سفید بیگانه خوار) است که تلاش می کنند رنگ تتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به خصوص اگر رنگ تتو حاوی جوهر قرمز باشد. همچنین در محل تتو ممکن است کلویید (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد سیاه پوست بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. از آنجایی که هنگام خالکوبی تزریق زیر پوست انجام می شود، احتمال ابتلا به بیماری ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C وجود دارد.

تب خالکوبی و مخاطرات نقوشی بی مفهوم

پاک سازی خالکوبی؛ فرآیندی پرهزینه


مراقبت از خالکوبی


آخرین مرحله در خالکوبی بسیار مهم است. این مرحله، مراقبت از خالکوبی تا زمانی که زخم ها کاملا خوب شود، است. به تمام توصیه های ارائه شده اهمیت بدهید. اگر متوجه علامتی از عفونت شدید، به سرعت به پزشک مراجه کنید. برای اینکه زخم خالکوبی به سرعت درمان شود، به موارد زیر توجه کنید:


•    روی زخم را به مدت 24 ساعت با باند تمیز و استریل شده تمیز نگه دارید.


•    محل خالکوبی را تا زمان بهبودی، لمس نکنید و آن را با آب گرم و صابون بشویید (هرگز از الکل و یا پراکسید استفاده نکنید، زیرا موجب خشکی پوست در آن منطقه می شود).


•    به محل خالکوبی، روزی دو تا سه مرتبه، پماد آنتی بیوتیک و یا لوسیون مرطوب کننده بمالید.


•    تا زخم خالکوبی کاملا خوب نشده است، نباید به آن آب بخورد.


•    حتی پس از اینکه زخم ها خوب شوند، باز هم به تشعشعات نور خورشید حساس هستند. بهتر است خالکوبی ها همیشه از نور مستقیم خورشید دور بمانند.

پاک کردن طرح های خالکوبی


بیشتر مردم خالکوبی های شان را همیشه حفظ می کنند. اما برخی از افراد پس از چند سال، از آنها خسته شده و دوست دارند از شر آن طرح ها رها شوند. در گذشته برداشتن خالکوبی نیازمند جراحی بود اما اکنون روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از این روش ها، استفاده از لیزر است. این کار بهتر است حتما زیر نظر پزشک انجام شود. با این حال برداشتن خالکوبی هم مشکلات خود را دارد و به زمان، اندازه و رنگ های مورد استفاده در خالکوبی، وابسته است. مشورت با پزشک در این خصوص ضروری است.


گاهی اوقات بی حسی یا بی هوشی لازم است. انجام این کار معمولا بسیار گران تمام می شود. برداشت خالکوبی با استفاده از لیزر بیشتر مواقع موثر است اما عوارض جانبی هم ممکن است داشته باشد. پس از لیزر درمانی ممکن است محل خالکوبی، عفونی شود و یا جای زخم باقی بماند یا این بخش ممکن است به هیپرپیگمانتسیون، مستعد شود. در این حالت رنگ آن قسمت از پوست نسبت به قسمت های دیگر بدن تان، تیره تر می شود.


با تمام توضیحات بالا در خصوص خالکوبی، آیا باز هم فکر می کنید، ارزش به دردسر انداختن خود را دارد. البته به خودتان کاملا بستگی دارد اما اگر باز هم دوست دارید خالکوبی انجام دهید، مراقب باشید که هرگز بدون تحقیق و در نظر گرفتن وضعیت بهداشتی و همچنین شرایط جسمانی خود، خالکوبی نکرده و خود را گرفتار عواقب بد آن نکنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تب خالکوبی و مخاطرات نقوشی بی مفهوم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..