تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هفت سین سلامتی

ماهنامه سفره ایرانی: فصل ها، ماه ها و رنگ ها می گذرند و همگی حاکی از چرخش زمان و روزگارند. فرهنگ کهن ایرانی گره خورده با شکر دائم نعمت های خداوندی در فصل های مختلف سال. دانش سرشار مردمان ایران زمین از آنچه می خورند و می آشامند و شناخت زیبایی های فصل ها، رنگ ها و محصولات آن در جشن های جاودانه ایرانیان در فصول مختلف متجلی است.

با نگاهی کوتاه به محتویات مواد غذایی اصلی سفره عید می توان با اطمینان بیان کرد که اکثر مواد غذایی مورد استفاده در این سفره سرشار از مواد معدنی و ویتامین هایی است که ضمن تقویت سیستم دفاعی بدن، جسم انسان را در بلندمدت در مقابل خطرات ابتلا به بیماری های سخت و مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی – عروقی محافظت می کند.

شب یلدا، سفره هفت سین و ... به ما می آموزد که چنین الگوی غذایی را در طول سال و به مناسبت های مختلف داشته باشیم و در برنامه روزانه خود بگنجانیم. همان طور که گذشتگان ما به مناسبت های مختلف جشن می گرفتند و از نعمت های بی شمار الهی استفاده می کردند.

هفت سین شامل 7 سین است که هر کدام می تواند سمبل سلامتی و طول عمر و زندگانی باشد.

سیب، سمبل زیبایی و سرشار از سلامتی

رد پای سیب را به فراوانی می توان در داستان های اساطیر یونان و روم باستان یافت که در آن دوره، نشانه جاودانگی یا تناسخ بود.

هفت سین سلامتی

در گذشته از سیب به عنوان غذای خدایان و الهه ها یاد شده است. همچنین به عنوان پاداش کار نیک هدیه داده می شد و امروزه سیب از میوه های پرطرفدار و خوشمزه در جهان محسوب می شود.

میوه سیب را یا به صورت تازه، یا به شکل آب سیب، کمپوت، مربا، ژله، مارمالاد، سرکه و ... استفاده می کنند. این میوه سرشار از اسیدهای آلی، اسید مالیک و نمک های پتاسیم و سدیم است.

بیشتر اسیدها و نمک های ارزشمند سیب در زیر پوست آن جمع شده است، بنابراین توصیه می شود سیب را پس از شست و شو، با پوست مصرف کنید.

سیب میوه ای سرشار از ویتامین های B، A و C بوده و نیز حاوی تانن ها، سلولز، آهن، کلسیم و فسفر می باشد.

مهم ترین ماده معدنی موجود در سیب «پتاسیم» است که آن را «عنصر جوانی» می نامند که سبب نرم شدن جداره سرخرگ های بدن و پایین آمدن فشار خون می شود. سیب یکی از میوه های طبی نیز به شمار می رود که هم عضلات و هم اعصاب را تقویت می کند. طبق آخرین بررسی های به عمل آمده، سیب سرخ نسبت به انواع دیگر آن امتیاز و خواص بیشتری داشته و خاصیت پاک کردن سموم بدن را دارا است و به علت داشتن مواد قلیایی، اسید اوریک را حل کرده و ترشحات غدد بزاق و معده را مساعد و متعادل می سازد.

1. سیب برای معالجه چاقی، امراض مفاصل، روماتیسم مزمن، نقرس، تب خال و امراض ریوی مفید می باشد. به خانم ها توصیه می شود در طی هفته 5 عدد سیب بخورند.


2. سیب باعث دفع سنگ کلیه شده و سوءهاضمه را نیز از بین می برد.


3. سیب به واسطه داشتن فیبر غذایی در رفع اسهال خونی موثر است و چنانچه سیب خام را رنده کرده و مصرف نمایید، نتایج خوبی در درمان اسهال کودکان دارد.


4. خوردن سیب در صبح و به صورت ناشتا، اثرات بسیار شگفت آوری دارد. همچنین خوردن سیب قبل از خواب، بهترین درمان بی خوابی محسوب می شود.


5. به کسانی که دچار یبوست می باشند، توصیه می شود در هنگام خواب سیب را با پوست مصرف نمایند (البته خوب آن را بجوند) که موثر خواهد بود.


6. میوه سیب به دلیل فقر مواد قندی برای افراد دیابتی توصیه می گردد.


7. پوست و ریشه سیب دارای خاصیت ضد میکروبی است.


8. دانه سیب حاوی اسید هیدروسیانیک است که برای بدن مضر می باشد.

سنجد

جالب است بدانید که سنجد دارای درخت کوتاه و پرخار با برگ هایی شبیه بید و گل های خوشه ای سفید یا زرد رنگ بسیار خوش بو می باشد. خواص سنجد بسیار قابل توجه است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

هفت سین سلامتی

1. این میوه منبع قابل توجهی از ویتامین E و C و رنگدانه کاریوتن است که همگی خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.


2. ترکیبات فلاونوئیدها و اسید چرب های موجود در سنجد مانند اسید لینولیک و اولئونیک و همچنین استرول ها مانند سیتروسترول دارای خاصیت ضد التهابی است.


3. فلاونوئید موجود در سنجد، به شل کردن عضلات کمک می کند. بنابراین مصرف سنجد برای کسانی که مشکل عضلانی و مفصلی دارند می تواند موثر واقع شود.


4. تحقیقات انجام شده نشان داده که مصرف میوه و پودر هسته سنجد در درمان های التهاب حاد و مزمن موثر است.


5. برخی از مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که سنجد علاوه بر خاصیت تب زدایی، به عنوان داروی درمان اسهال خونی با منشأ آسیبی و دفع کرم مطرح می گردد.


6. میزان کلسیم در سنجد بسیار بالاست و از نرمی استخوان جلوگیری می کند.


7. سنجد برای قلب و کلیه ها سودمند می باشد.


سرکه


سمبل صبر و گذر زمان

سقراط معتقد بود که سرکه خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و در درمان پنومونی (ذات الریه)، بیماری های ناشی از کمبود ویتامین c و زخم ها استفاده می شود.

هفت سین سلامتی

1. همچنین برای سرکه خواصی مانند جلوگیری کننده فشار خون و کاهنده کلسترول قائل هستند.


2. قابل توجه است که بدانیم سرکه در هضم غذا نیز کمک می کند.


3. سرکه در کنترل وزن بدن و درمان عفونت ها هم مفید می باشد.


4. شواهدی در دست است که سرکه با افزایش جذب کلسیم به بهبود استخوان سازی در بدن کمک می کند.


5. خاصیت ضد قارچی و میکروبی سرکه بر روی مسمومیت های غذایی به اثبات رسیده است.


سماق، سمبل روشنایی و غلبه بر شیطان

این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه، جنبو ایتالیا و آسیای شرقی و به ویژه در ایران دیده می شود. انواع متنوعی دارد که برخی از آنها جنبه تزیینی داشته و اگر حواس مان نباشد می تواند موجب مسمومیت و خارش گردد.

هفت سین سلامتی

در برخی از کشورها از سماق، نوشیدنی تهیه می کنند که جهت تسکین درد معده و اختلالات هضمی موثر است.

1. محرک اشتها بوده و چاشنی خوبی برای غذاها محسوب می شود. سماق قابض و پاک کننده معده می باشد.


2. این گیاه برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا این گیاه در افراد دیابتی مانع از فرآیند ترکیب گلوکز با ملکول های پروتئین حیاتی بدن و تغییرات شیمیایی و عملکرد آنها می گردد.


3. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد سماق می تواند مسموم کننده باشد.


4. سماق خاصیت ادرارآور یا دیورتیک دارد.


5. سماق ضد تب بوده و در درمان بیماری های روماتیسمی و نقرس نیز موثر است.


6. سماق را باید به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری نمایید.


7. اثر تصفیه کنندگی بر خون دارد و مواد زائد خون (مانند اوره) را دفع می کند.


8. همچنین لثه ها را تقویت کرده و آنها را محکم می سازد.


سیر، طبیب گیاهی روی زمین

سیر علاوه بر خواص دارویی و تغذیه ای، به واسطه داشتن ماده ضد ویروسی، ماده غذایی خوبی برای مصرف، چه در هنگام سلامت و چه در زمان سرماخوردگی به شمار می رود و برای رفع بوی آن نیز می توان سیب یا عسل مصرف کرد یا به شکل نیم پز و خرد کرده از آن استفاده نمود.

هفت سین سلامتی

- سیر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارد و در مبارزه با مسمومیت های غذایی از جمله سالمونلا موثر است.


- سیر امکان بروز سرطان معده را نیز کاهش می دهد. به واسطه داشتن آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) و همچنین خواص ضد باکتریایی، علیه هلیکوباکتر پیلوری (مولد زخم معده) است.


سمنو، نشان استقامت و شیرین کامی

هفت سین سلامتی

سمنو در بر دارنده جوانه گندم است که در سال های اخیر، اهمیت ویژه جوانه گندم در رژیم غذایی افراد مشخص شده و بیش از همیشه مورد توجه متخصصان غذایی قرار گرفته است، طوری که قرار دادن آن در سبد غذایی توصیه می شود.


سبزه، مظهر سلامتی روح و روان

هفت سین سلامتی

سبزه مظهر سرسبزی و شادابی است و قرار دادن آن در سفره هفت سین به این منظور است که ما با سبز کردن دانه و توجه به گل، سبزه و گیاه به شادی و شادابی که غذای روح و اندیشه است، نیز توجه کنیم.

در خاتمه توصیه می شود همیشه و در همه حال به فکر حفظ سلامت روح و جسم خود باشید، چرا که سرچشمه موفقیت در جامعه بشری، سلامت جسم و روان است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هفت سین سلامتی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..