تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طرح های انتقال آب میان حوضه ای تا زمان مطالعات مجدد متوقف شود

اهواز - ایرنا - اعضای نشست هم اندیشی انتقال آب بین حوضه ای در بیانیه پایانی، طرح های انتقال آب بین حوضه ای را باعث بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی اعلام کردند و با توجه به شرایط تغییر اقلیم در 20 سال گذشته توقف طرح های انتقال آب تا زمان انجام مطالعات مجدد را خواستار شدند.

اعضای نشست هم اندیشی انتقال آب بین حوضه ای:

به گزارش ایرنا نخستین نشست هم اندیشی انتقال آب بین حوضه ای در کشور، پنجشنبه در دانشگاه شهید چمران اهواز و با حضور اساتید صاحبنظر از دانشگاه های استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار خوزستان، تعدادی از سازمان های مردم نهاد، و کارشناسان سازمان های جهاد کشاورزی، آب و برق خوزستان و محیط زیست تشکیل شد.
اعضای حاضر امروز بیانیه پایانی این نشست را منتشر کردند.
در این بیانیه آمده است: اعضای حاضر بر این اصل که همه طرح های انتقال آب بین حوضه ای مستقیما باعث بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی در هر دو حوضه مبدا و مقصد می شود، تاکید کردند؛ از سویی با توجه به شرایط تغییر اقلیم در 20 سال گذشته، اعضا خواستار آن شدند که تا انجام مطالعات مجدد بر اساس شرایط جدید، مطالعه و اجرای همه طرح های انتقال آب متوقف شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: از نظر شاخص های کمبود آب، در حال حاضر عمده مناطق کشور در وضعیت تنش آبی قرار دارد، لذا باید سیاست های مدیریت صحیح و دقیق بر منابع آب و بهره وری بیشتر از آب با مدنظر قرار دادن مولفه های توسعه پایدار شامل محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و نهادی و همچنین شاخص های مرتبط با آن در دستور کار متولیان قرار گیرد.
همچنین، با توجه به این که مقدار استفاده از منابع آب شیرین قابل استحصال کشور به بیش از 80 درصد رسیده و موجب خسارت بسیاری به محیط زیست کشور شده است، بر این اساس پیشنهاد می-شود، برنامه ریزی منابع آب کشور با هدف قرار دادن مصرف 60 درصد منابع آب شیرین قابل استحصال سالیانه، صورت گیرد.
این بیانیه در ادامه می افزاید: بر اساس آمار بهنگام، پتانسیل منابع تجدیدپذیر حوضه کارون بزرگ و به دنبال آن، آب قابل برنامه ریزی به طور چشمگیری کاهش یافته و به سختی پاسخگوی نیازهای درون حوضه است، بنابراین هرگونه انتقال آب از این حوضه باعث کاهش سهم زیست محیطی رودخانه، خشک شدن بیشتر تالاب ها و گسترش کانون های تولید ریزگرد در خوزستان خواهد شد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نبود شفافیت در مطالعات، برنامه ریزی و تصمیم گیری مربوط به طرح های استحصال و مصارف آب و نیز عدم رعایت دقیق ضوابط بین المللی در مورد طرح های انتقال آب از حوضه کارون بزرگ منجر به برآوردهای غیرواقع بینانه در آورد آبی حوضه شده است. نمونه بارز آن طرح انتقال آب بهشت آباد است که علیرغم انتقادات و هشدارهای کارشناسان و متخصصان، با تخصیص 580 میلیون متر مکعب و حجم سد بالای یک میلیارد متر مکعب در حال نهایی شدن است. عدم بازنگری در این طرح نتیجه ای جز اتلاف سرمایه ملی و ایجاد چالش های بسیار زیاد محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی، حاصل دیگری نخواهد داشت و بیم آن می رود تجربه تلخ سد گتوند علیا با اجرای طرح مزبور تکرار شود.
در ادامه آمده است: به استناد قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب کشور (مصوبه مورخ 24/12/1394 مجلس شورای اسلامی)، وزارت نیرو مکلف است در مناطقی نظیر استان های فلات مرکزی که با مشکل آب شرب مواجه هستند آب آشامیدنی را از سایر مصارف شهری مانند مصارف بهداشتی جداسازی کند. بر این اساس نیاز آب این مناطق از طریق سامانه های اجرا شده قبلی انتقال آب از کارون بزرگ به فلات مرکزی قابل تامین است.
در این بیانیه تاکید شده است: نیل به پایداری در مدیریت منابع آب در گرو حل مسائل کم آبی حوضه های آبریز از طریق مدیریت و بهره برداری بهینه از پتانسیل همان حوضه ها است. لذا تاکید می شود اصلاح الگوی مصرف به عنوان تنها راهبرد کاهش تنش های آبی، به جای راهبرد تقاضا محورِ تأمین آب در سیاست گذاری های آب کشور، منطقه و حوضه لحاظ شود.
در این بیانیه همچنین با تاکید بر بررسی و تجدید نظر در طرح های انتقال آب بین حوضه ای، به ویژه از مبداء کارون بزرگ، اعلام کرده است: اصلاح مبانی طرح با توجه به تغییر اقلیم، تاثیر این طرح ها بر مسائل محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره وری آب در هر دو حوضه مبدا و مقصد، منظور نمودن حقابه تالاب ها و رودخانه ها و مدیریت کیفی آب های سطحی و زیرزمینی، بازنگری در مبانی مطالعاتی شبکه های آبیاری و زهکشی با هدف به حداقل رساندن نیازهای آبی و افزایش کیفیت و کاهش کمیت زهاب ها باید در دستور کار قرار گیرد.
در ادامه پیشنهاد شده است: مطالعات جامعِ مبتنی بر تاثیر تغییر اقلیم بر مسائل آب حوضه کارون بزرگ با محوریت دانشگاه های واقع در حوضه های دز، کارون و زاینده رود انجام پذیرد.
در بخش دیگری آمده است: تهیه و تصویب طرح های مقابله با ریزگردها و تثبیت کانون های تولید ریزگرد با تخصیص منابع آب مورد نیاز در حوضه کارون بزرگ مورد تاکید است. همچنین اصلاح و تکمیل قوانین موجود (نظیر قانون جامع آب) به منظور افزایش بهره وری مصرف آب در بخش های کشاورزی، شهری و صنعتی و توسعه فن آوری های نوین به منظور حصول و نظارت دقیق بر اجرای این قوانین.
در ادامه آمده است: توقف توسعه اراضی آبی کشاورزی در استان های واقع در فلات مرکزی ایران که بر اساس طرح های آتی انتقال آب از حوضه کارون بزرگ درحال انجام است و مدیریت و کنترل برداشت از آب های زیرزمینی در مناطق واقع در حوضه های مبدا و مقصد باید با جدیت ادامه یابد.
در بخش دیگری آمده است: تشکیل پارلمان آب متشکل از ذینفعان حوضه های مبدا و مقصد در سطح کارشناسی به منظور ارتباط و هماهنگی بین استان¬ها و رسیدن به اهداف مشترک با حفظ منافع ملی ضروری است.
در پایان این بیانیه، شرکت کنندگان ضمن تشکر از استانداری خوزستان، دانشگاه شهید چمران اهواز و سازمان عمران کارون که برگزارکنندگان این نشست مهم بودند بر تداوم برگزاری چنین نشست هایی تاکید کرده و خواستار مشارکت بیشتر متولیان امر (وزارتخانه های کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و سازمان محیط زیست) در این نشست ها شدند.
نخستین نشست هم اندیشی انتقال آب بین حوضه ای در کشور، پنجشنبه در دانشگاه شهید چمران اهواز و با حضور اساتید صاحبنظر از دانشگاه های استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان برگزار شد.
در این نشست علمی هفت نفر از اساتید دانشگاه ها نتایج پژوهش های خود را در موضوعات مرتبط با انتقال آب بین حوضه ای ارائه کرده و به پرسش های حضار پاسخ گفتند.
پس از آن اعضای اصلی حاضر، در سه نشست تخصصی موازی و جداگانه با موضوعات مسائل مرتبط با رودخانه کارون بزرگ، مسائل و مشکلات و راه حل های استان های واقع در فلات مرکزی و مشکلات مربوط به انتقال آب بین حوضه ای، به تبادل نظر و بحث کارشناسی پرداختند. در نهایت در جلسه ای با حضور همه اعضای این نشست، بیانیه پایانی صادر شد.
7151/6125 خبرنگار: نادره وائلی زاده *** انتشار:سیدبهادر حسینی

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طرح های انتقال آب میان حوضه ای تا زمان مطالعات مجدد متوقف شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..