تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خطرات بارداری سن بالا، بررسی سلامت جنین

مادامی که سن خانم ها افزایش می یابد قدرت باروری آنها کمتر می شود.

سن در بارداری عاملی تعیین کننده در سلامت بارداری و تولد نوزادی سالم است.

چرا دیر بچه دار شدن نگران کننده است؟

بارداری بعد از 35 سالگی می تواند مشکل ساز باشد. دیر بچه دار شدن خطرات خاصی در پی دارد. این خطرات ممکن است بر سلامت فرزند و سلامت مادر تاثیر بگذارد.

سن به چه صورت بر باروری تاثیر می گذارد؟

باروری در خانم ها در سن 32 سالگی رو به کاهش می گذارد و بعد از 37 سالگی این روند سریع تر نیز می شود. مادامی که سن خانم ها افزایش می یابد قدرت باروری آنها کمتر می شود زیرا تعداد تخم های موجود در تخمدان تعداد مشخصی دارد و مادامی که افراد مسن تر می شوند این تعداد کاهش می یابد. در خانم های مسن تر تخم ها به سادگی خانم های جوان بارور نمی شود. فیبروئید رحم و آندومتریوز که با افزایش سن خانم ها شایع تر می شود، از جمله مشکلاتی است که بر باروری تاثیر می گذارد.

چه نگرانی هایی در این مورد وجود دارد؟

خانم های سن بالا در مقایسه با خانم های جوان تر بیشتر به برخی بیماری ها دچار می شوند برای مثال ابتلا به فشار خون بالا از جمله شرایطی است که در اکثر خانم های سن بالا شایع است. اگر شما بالای 35 سال هستید، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و اختلالات مربوط به آن برای اولین بار در دوره بارداری تان وجود دارد. ریسک ابتلا به دیابت و دیابت دوران بارداری با افزایش سن افزایش می یابد.

فشار خون بالا به چه نحو بر بارداری تاثیر می گذارد؟

فشار خون بالا فرد را در معرض مشکلاتی در ارتباط با جفت و رشد جنین قرار می دهد.

دیابت به چه صورت بر بارداری تاثیر می گذارد؟

اگر شما به دیابت مبتلا هستید بیشتر در خطر نقص جنین قرار دارید. ریسک فشار خون بالا، سقط و ماکروزمیا نیز به این ترتیب افزایش می یابد (ماکروزومیا به شرایطی اطلاق می شود که طی آن نوزاد بیش از حد رشد می کند).

آیا خانم هایی که سن بیشتری دارند بیشتر در خطر نقص جنین قرار دارند؟

به طور کلی ریسک این که نوزاد ناقص باشد بسیار کم است. اما ریسک ایجاد نقص در نوزاد در اثر از دست دادن، آسیب دیدن کروموزوم و یا کروموزوم های اضافه در خانم هایی با سن بالا افزایش می یابد.

در طول بارداری چه تست هایی می توان انجام داد که نقص در جنین مشخص شود؟

برخی تست ها وجود دارد ریسک این که شما فرزندی با اختلالی خاص خواهید داشت یا خیر را ارزیابی می کند و همه خانم های باردار به لحاظ وجود نقص در جنین خود باید این تست را انجام دهند. برخی تست های تشخیصی نیز وجود دارد که نشان می دهد آیا فرزند تان به اختلالی خاص مبتلاست یا خیر. برخی از این تست ها عبارتند از تست های سونوگرافی هدفمند، aminocentesis و chorionic villus sampling (نمونه برداری از پرزهای جفتی). اگر زوجین بر اساس سن، شخصیت یا سابقه خانوادگی بیشتر در خطر نقص جنین قرار داشته باشند از تست های تشخیصی استفاده می شود.

آیا خانم های مسن بیشتر در خطر بارداری های چند قلو قرار دارند؟

خانم های مسن در مقایسه با خانم های جوان تر بیشتر در خطر بارداری چند قلو قرار دارند. علاوه بر آن برخی درمان هایی که برای باروری انجام می شود نیز ریسک این گونه بارداری ها را افزایش می دهد.

بارداری چند قلو چه خطراتی به دنبال دارد؟

بارداری چند قلو می تواند سبب مشکلات جدی از جمله زایمان زودرس، پره اکلامپسی، مشکلاتی در رشد جنین و دیابت بارداری شود. این خطرات و شدت آن ها با افزایش تعداد نوزادان افزایش می یابد. 

خانم های مسن در طول وضع حمل و زایمان با چه مشکلات و عوارض احتمالی مواجه اند؟

خانم های مسن در خطر زایمان زودرس قرار دارند. نوزادانی که به طور زودرس به دنیا می آیند مشکلات کوتاه مدت و بلند مدتی در سلامت خود دارند. ریسک به دنیا آوردن نوزاد مرده در خانم های بالای 35 سال بالاست. خانم هایی که در 30 سالگی قرار دارند بیشتر از خانم های جوانی که در دهه 20 سالگی قرار دارند به سزارین نیاز دارند. همانند خیلی از جراحی ها، سزارین نیز عوارض خاص خود را دارد. خطراتی از جمله عفونت، آسیب به ارگان های مانند روده، مثانه و واکنش نسبت به داروی بیهوشی به کار رفته وجود دارد. این مشکلات در تعداد کمی از خانم ها اتفاق می افتد و معمولا به سادگی درمان می شود.

قبل از بارداری چه می توانم بکنم تا شانس داشتن فرزند سالم را بالا ببرم؟

- پزشکتان را ملاقات نمائید تا برای انجام چکاپ ها پیش فرضی داشته باشید.

رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید.

- برای کاهش ریسک داشتن فرزندی با نقص در لوله عصبی، روزانه از 0.4 میلی گرم فولیک اسید استفاده کنید.

- مرتب ورزش نمائید.

- اگر دچار اضافه وزن و یا چاقی هستید وزن خود را کم کنید.

- از مصرف الکل، سیگار و داروها و مواد غیر مجاز بپرهیزید.

- در طول بارداری از مواجه با ترکیباتی که می تواند برای بارداری مضر باشد در خانه و محل کارتان بپرهیزید.

در طول بارداری چه می توانم بکنم تا شانس داشتن فرزند سالم را بالا ببرم؟

در دوره بارداری به خوبی از خودتان مراقبت کنید و مراقبت های پریناتال را به موقع و منظم دریافت کنید. در هر ویزیت، پزشک تان شما را به لحاظ سلامت خودتان و فرزندتان معاینه خواهد کرد و به این صورت آنها هر گونه مشکلی که ایجاد شود را بررسی و درمان خواهند کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خطرات بارداری سن بالا، بررسی سلامت جنین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..