تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دست خالی آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی چهارشنبه آخر سال

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: چهارشنبه سوری را از دوران کهن ایرانیان جشن می گیرند اما امروزه این جشن جای خود را به ترقه بازی و انداختن نارنجک داده است. مواد محترقه ضمن ایجاد رعب و وحشت موجب آتش سوزی برخی از مکان ها و گرفتن جان انسان ها می شود.

حادثه تلخ پلاسکو درروز ۳۰ دی ماه سال ۹۵ و شهادت چند تن از آتشنشان در این رخداد موجب شد تا کمیپن های های خود جوش از سوی معلمان و هنرمندان با مضمون «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» «امسال چهارشنبه سوری نداریم» در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شود.

همچنین برخی از معلمان نیز با لباس آتشنشانان به کلاس درس رفتند و معلمی نیز با دانش آموزان میثاق نامه نه به چهارشنبه سوری با این مضمون که دانش آموزان ابتدایی قول داده بودند امسال ترقه بازی نکنند، را در فضای مجازی شاهد بودیم.

حادثه پلاسکو همچنین موجب شد تا مردم به صورت خودجوش برای برگزاری این آیین سنتی فرهنگ سازی کنند تا جشن چهارشنبه سوری با کمترین خسارت مالی و جانی برپا شود. جشنی که می‌تواند با احیای سنت های قدیمی به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

نگاه آموزش و پرورش به چهارشنبه سوری سلبی نیست/چهارشنبه سوری را نمی توانیم انکار کنیم

امروز ۱۸ اسفند ماه وزارت آموزش و پرورش نشست خبری با موضوع «چهارشنبه سوری» را در دبستان دخترانه «شهید بهشتی» با حضور نورعلی عباسپور، سرپرست دفتر مرکزی انجمن اولیاء و مربیان مدارس برگزار کرد. موضوع این برنامه بسیاری از خبرنگاران را به این نشست کشاند اما صحبت هایی که عباسپور در این نشست ایراد کرد تنها ابهاماتی را در ذهن خبرنگاران به وجود آورد و آنچه که خبرنگاران انتظار داشتند برآورد نشد.

در این نشست سرپرست دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش یک ابزار است و آنچه اهمیت دارد تربیت است.

وی با بیان اینکه باید فرصت های مناسبی برای یادگیری دانش آموزان فراهم کنیم افزود: این تجارب و فرصت ها هرچقدر به زندگی روزانه دانش آموزان نزدیک‌تر باشد اثربخش تر است.

وی افزود:  تقویت آیین ها و سنت های بومی و ملی ضرورت دارد. نگاه ما به چهارشنبه سوری سلبی نیست بلکه می تواند فرصتی برای کسب تجارب جدید برای دانش آموزان باشد.

وی با بیان اینکه به دنبال فرصت هایی هستیم که دانش آموزان ما یاد بگیرند شاد باشند، گفت: همه این آیین ها در نهایت می تواند به تجربه ای برای یادگیری تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش هیچ گاه نگاه سلبی نسبت به مراسم چهارشنبه سوری نداشته است. واقعیت چهارشنبه سوری را نمی توانیم انکار کنیم ولی باید این فرصت را غنیمت شماریم و از آن استفاده کنیم.

سرپرست دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش  تصریح کرد: تعداد ۸۰۰ هزار نفر در ۹۰ هزار مدرسه  عضو انجمن اولیا و مربیان هستند. اولیا باید در این روز از فرزندان خود مراقبت کنند و حتی آیین هایی از این دست باید در برنامه های درسی ما وارد شود و تکلیفی معین شود که چه برنامه هایی می توانیم. برای شاد شدن در روز چهارشنبه سوری برنامه داشته باشیم و مهارت شادبودن را آموزش دهیم.

در شهر فضای مناسبی برای برگزاری چهارشنبه سوری نیست

عباسپور تصریح کرد: متاسفانه در شهر ما فضای مناسبی برای فراهم شدن برگزاری این برنامه ها وجود ندارد و توصیه می شود ازتا دانش آموزان از وسایل کم خطر استفاده شود تا بتوان این آیین را هدایت کرد.

پس از اتمام نشست خبرنگاران عباسپور در پاسخ به پرسش خبرنگاران که بیشتر درباره طرح های جایگزین و فرهنگ سازی بود، گفت: فرصت یادگیری باید در موقعیت محلی و منطقه ای انجام گیرد. نمی توان برای شاد بودن مردم دیکته کنیم و دستورالعمل بخشنامه بدهیم. اگر طرح هایی همچون دادن پول به نیازمندان به جای خرید ترقه اجرا شود خوب است اما شادی دانش آموز کجا می رود.

وی افزود: وظیفه ما این است که سیاست های کلی را ابلاغ کنیم. رویکرد ما این است تا بگوییم، مدارس و خانواده ها چهارشنبه سوری فرصتی برای شاد کردن دانش آموزان است.

سرپرست دفتر مرکزی انجمن اولیاء و مربیان مدارس  گقت: از این فرصت باید برای یادگیری استفاده کنیم.این موضوع را بخشنامه نکرده ایم اما گفته ایم. جلسلتی با مدیران کل برگزار کرده ایم.

نمی توانیم شادی را تکلیف کنیم

وی گفت: محدودیت های چهارشنبه سوری صدمات بیشتری وارد می کند. باید به اولیا بگویم تا دانش آموزان را در این روز همراهی کنند. نگاه ما رویکرد تربیتی است. چه بخواهیم و نخواهیم لحظاتی از شب چهارشنبه سوری مردم برای شادی به بیرون می آیند و می خواهیم شادی را هدایت کنیم.

عباسپور تصریح کرد: شادی امر داوطلبانه است و نمی توانیم شادی را تکلیف کنیم. می توانیم برنامه هایی را متناسب با نیاز دانش آموزان طراحی کنیم اما نمی توانیم به صورت متمرکز ارایه دهیم.

هر منطقه متناسب با شرایط و آیین های محلی و منطقه ای برنامه تهیه کند. ما تاکید داریم مدیران و انجمن کمک کنند تا حادثه ای پیش نیاد ازاینکه مواد خطرناک استفاده کنند مخالفیم. باید اولیا دانش آموزان را در چهارشنبه سوری بیرون ببرند تا آنان شادی کنند. تاکید نمی کنیم در خانه بنشینند.

حوادث چهارشنبه سوری کم نیست. انتظار می رود وزارت خانه ای که بیش از ۴۰ میلیون مخاطب دارد، طرح های جایگزینی ارایه دهد. برنامه های فرهنگ ساز  داشته باشد تا از  حادثه های احتمالی جلوگیری شود تا حداقل شاهد خسارت های مالی و جانی کمتری باشیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دست خالی آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی چهارشنبه آخر سال»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..