تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزئیات خبر درگذشت دهقان فداکار (ریزعلی خواجوی) اسفند ۹۵

ساعاتی پیش خبر درگذشت ریزعلی خواجوی در فضای مجازی منتشر شد که خوشبختانه این خبر توسط یونس خواجوی پسر ریزعلی خواجوی تکذیب شد. پورتال وهاران در این مقاله جزئیات شایعه فوت ریزعلی خواجوی و همچنین بیوگرافی ریزعلی خواجوی را برای شما عزیزان مننشر می کند.

تکذیب خبر فوت دهقان فداکار

روابط عمومی راه آهن انتشار خبر مربوط به فوت ریزعلی خواجوی (دهقان فداکار )را تکذیب کرد.

یونس خواجوی نیز با تکذیب خبر منتشر شده درفضای مجازی اعلام کرد که پدرش در سلامت کامل به سر می‌برد.

جزئیات خبر درگذشت دهقان فداکار (ریزعلی خواجوی) اسفند 95

زندگینامه ریزعلی خواجوی / زندگینامه دهقان فداکار

أزبرعلی حاجوی[۱] معروف به ریزعلی خواجوی و دهقان فداکار (زادهٔ ۵ اسفند ۱۳۰۹ شهرستان میانه آذربایجان شرقی)[۲] فرزند علی‌اصغر، فردی است که داستانش سال‌هاست با عنوان «دهقان فداکار» در کتاب فارسی مدارس ایران چاپ می‌شود.

خلاصه رویداد

ریزعلی خواجوی، فرزند علی‌اصغر، روز پنجم اسفندماه سال ۱۳۰۹ خورشیدی در روستای قلعه جوق شهرستان میانه متولد شد.

او در آذرماه ۱۳۴۱ شمسی، در سن سی و دو سالگی شب‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجّه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد. در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن، کُت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد؛ این کار نتوانست مسئولین قطار را آگاه سازد و در نهایت با شلیک چند گلوله از تفنگ شکاری خود، توانست باعث توقف قطار شود.

به گفتهٔ او پس از توقّف قطار، مردم ناراضی از قطار پیاده شدند و او را کتک زدند. تا اینکه او آنها را متوجه خطری که در انتظار آنها بود؛ ساخت. پس از آنکه مسافرین با چشم خود ریزش کوه را دیدند به تشکر و عذرخواهی از او روی آوردند.

در سال ۱۳۸۵ در سومین همایش اعطای تندیس ملی فداکاری از وی تجلیل شد و این تندیس به او اهدا شد. این مراسم در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. دهقان فداکار ترک زبان است و قادر به صحبت کردن به زبان فارسی نیست به همین دلیل مترجمی سخنان وی را به فارسی ترجمه کرد.[۳]

در سینما

ماجرای دهقان فداکار یکبار در سال ۱۳۴۷ با روایتی مشابه دستمایهٔ فیلم مستندی به نام «اون شب که بارون اومد (حماسهٔ روستازادهٔ گرگانی)» به کارگردانی کامران شیردل قرار گرفت.

گردآوری: پورتال وهاران www.vaharan.ir

(Visited 1 times, 1 visits today)




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزئیات خبر درگذشت دهقان فداکار (ریزعلی خواجوی) اسفند ۹۵»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..