تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آبشار ویکتوریا عجایب هفتگانه طبیعی جهان + تصاویر

آبشار ویکتوریا یکی از زیباترین آبشارهای دنیا است

آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا یکی از زیباترین آبشارهای دنیا است که در جنوب قاره‌ی آفریقا روی رودخانه‌ی زامبزی و بر روی خط مرزی زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. دیوید لیوینگستون، کاشف مشهور اسکاتلندی در سال ۱۸۵۵ میلادی، اولین کاشف غربی بود که آبشار ویکتوریا را پیدا کرد و آن را به افتخار ملکه ویکتوریا، آبشار ویکتوریا نامید. در این مقاله با حقایقی جالب درباره‌ی این آبشار دیدنی آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

  آبشار ویکتوریا عجایب هفتگانه طبیعی جهان

آبشار ویکتوریا که ۱۰۸ متر ارتفاع دارد، عریض‌ترین آبشار جهان شناخته می‌شود و نامش در فهرست عجایب هفتگانه‌ی طبیعی انتخاب شده توسط CNN نیز وجود دارد.آبشار ویکتوریا بر اثر حرکت تنداب‌های رود زامبزی (Zambezi) تشکیل شده است که بیشتر آن در زیمبابوه و بخش‌هایی از آن در زامبیا جریان دارد. این آبشار نیز به هر دو کشور تعلق دارد. جالب است بدانید که این آبشار تنها چیزی نیست که این دو کشور تقسیم کرده‌اند. پارک ملی آبشار ویکتوریا نیز بین دو کشور مشترک است.

۱. قطرات آب و افشانه‌های این آبشار باعث شده‌اند که جنگل‌های بارانی رود زامبزی تنها جایی باشند که ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته در آن باران می‌بارد.

۲. آبشار ویکتوریا یکی از معدود مناطقی در دنیا است که در آن می‌توانید پدیده‌ی ماه‌کمان را مشاهده کنید. شاید برایتان سوال شده که ماه‌کمان چیست؟

 آبشار ویکتوریا عجایب هفتگانه طبیعی جهان

پدیده‌ی ماه‌کمان نتیجه‌ی انعکاس نور ماه در آب است. درست مثل رنگین‌کمان که در نور آفتاب تشکیل می‌شود. شب‌ها می‌توانید پدیده‌ی ماه‌کمان را مشاهده کنید که به زیبایی بر فراز آبشار ویکتوریا تشکیل شده است.

۳. در ماه‌های سپتامبر تا دسامبر، گردشگران با شنا در یک استخر طبیعی به نام استخر شیطان که در لبه‌ی آبشار تشکیل می‌شود، مرگ را به بازی می‌گیرند. در طول فصل‌هایی از سال، سطح آب به اندازه‌ای پایین می‌رود که در کنار جزیره‌ی لیوینگستون و لبه‌ی آبشار، استخری کم‌عمق مشهور به آبگیر یا استخر شیطان ایجاد می‌کند. در حالت عادی اگر کسی وارد این استخر شود، جریان آب منجر به سقوط او از لبه‌ی آبشار خواهد شد، اما زمانی که سطح آب پایین می‌رود، یک حاشیه‌ی طبیعی در لب این استخر ایجاد می‌شود که شناگران را از سقوط از آبشار حفظ می‌کند.

 آبشار ویکتوریا عجایب هفتگانه طبیعی جهان

۴. رود زامبزی پس از رودهای نیل، کنگو و نیجر، چهارمین رود بزرگ آفریقا است.

۵. با وجود این‌که بیشتر بخش‌های رود زامبزی در زامبیا و زیمبابوه جریان دارد اما در واقع از ۶ کشور می‌گذرد. علاوه بر زامبیا و زیمبابوه، این رود از کشورهای آنگولا، نامیبیا، بوتسوانا و موزامبیک نیز عبور می‌کند.

۶. آبشار ویکتوریا در واقع رود زامبزی را به دو بخش تقسیم می‌کند و در میان فاصله‌ی این رود از منبع آن تا اقیانوس، واقع شده است.

۷. آبشار ویکتوریا یکی از عظیم‌ترین آبشارهای دنیا است. این آبشار، ۱۷۰۰ متر عرض دارد و ارتفاع آن بین ۸۰ تا ۹۲ متر متغیر است.

۸. اولین فرد اروپایی که موفق به دیدن این آبشار شد، دیوید لیوینگستون، کاشف اسکاتلندی بود. او برای مشاهده‌ی عظمت و شکوه این آبشار دیدنی بر فراز جزیره‌ای که بعدها جزیره‌ی لیوینگستون نامیده شد ایستاده بود. این جزیره در لبه‌ی آبشار واقع شده است.

 آبشار ویکتوریا عجایب هفتگانه طبیعی جهان

۹. متخصصان تخمین می‌زنند که در آبشار ویکتوریا در هر دقیقه تقریبا ۶۰۰ میلیون لیترمکعب آب به زمین می‌رسد.

۱۰. توده‌ی غبار و ابرهای تشکیل شده بالای آبشار از ۵۰ کیلومتر دورتر نیز قابل مشاهده است. مه غلیظی که بر بالای این آبشار تشکیل می‌شود گاهی تا ۴۰۰ متر ارتفاع دارد و حتی در برخی مواقع این ارتفاع دو برابر نیز می‌شود.

هیجان‌انگیزترین بخش سفر شما به آبشار ویکتوریا، بدون شک شنا کردن در استخر شیطان است. البته گونه‌های گیاهی و جانوری اطراف آبشار نیز بسیار دیدنی و جالب توجه هستند. تصور کنید که در این منطقه در شعاع ۱۰ کیلومتر می‌توانید ۵ حیوان بزرگ آفریقا یعنی شیر آفریقایی، فیل آفریقایی، گاومیش آفریقایی، پلنگ آفریقایی و کرگدن را ببینید. جالب نیست؟

کجارو

اخبار مرتبط:

گشتی در زیبایی های بابل از از آبشار شی الیم تا جنگل لفور+تصاویر

طبیعت فوق العاده بکر و سرسبزدر آبشار زیبا و دیدنی جوزک+تصاویر

رضا کیانیان از مردم خواست با امضای طوماری مانع نابودی آبشار زیبای ارومیه شوند+عکس

تصویر بسیار زیبا و متفاوت از آبشار نیاگارا

آبشار مارگون فارس+تصاویر




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آبشار ویکتوریا عجایب هفتگانه طبیعی جهان + تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..