تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تغذیه نوزاد با شیرمادر، دریغ نکنید

تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری گوارشی «سلیاک» به میزان ۶۳ درصد در کودکانی که بیش از دو ماه با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر رخ می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری گوارشی «سلیاک» به میزان ۶۳ درصد در کودکانی که بیش از دو ماه با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر رخ می‌دهد. این نتیجه در مقایسه با نوزادانی به دست آمده که فقط تا دو ماه یا حتی کمتر از آن شیر مادر می‌خورده‌اند.

بیماری سلیاک (Celiac) وضعیتی است که در آن، فرد مبتلا نمی‌تواند «گلوتن» را تحمل کند و در زندگی خود باید از مصرف مواد دارای گلوتن خودداری کند. گلوتن پروتئینی است که در غلاتی چون گندم، جو دوسر، جو، چاودار و مانند اینها یافت می‌شود و تشخیص بموقع و زودهنگام آن برای فرد مبتلا حیاتی است زیرا تشخیص دیرهنگام و یا مدیریت نکردن رژیم غذایی در نتیجه ابتلا به این بیماری می‌تواند کشنده باشد.

خوردن غذاهای حاوی گلوتن باعث برانگیخته شدن واکنش ایمنی در روده کوچک و آسیب به دیواره روده‌ها و در نتیجه، جذب کمتر مواد مغذی ضروی در بدن مبتلایان به سلیاک شده، منجر به سوء تغذیه و همچنین مرگ نیز خواهد شد.

اسهال، اختلالات گوارشی مانند اتساع شکم، نفخ، درد، یبوست، تهوع، استفراغ و مشکلات رشد همچون کوتاهی قد، و نیز کمخونی از جمله نشانه‌ها و علائم بیماری سلیاک به شمار می‌روند.

کارشناسان بهداشت و سلامت، این بیماری ارثی خودایمنی را در تعاملی پیچیده با عوامل ژنتیک و محیطی دیده‌اند و اخیراً نیز دریافته‌اند که شیردهی نوزاد با استفاده از شیر مادر و تداوم و تکرار آن می‌تواند از ابتلا به چنین عاقبتی در کودکان تا حد زیادی بکاهد.

تا زمانی که سیستم ایمنی نوزاد در حال شکل‌گیری و تکامل است، بسیاری از غذاها برای بدن او «مواد خارجی» محسوب می‌شوند. شیر مادر اولین ماده غذایی برای نوزاد است و بآسانی از سوی سیستم ایمنی افراد نابالغ تحمل می‌شود؛ همچنین می‌تواند آنتی‌بادی‌هایی برای کودک فراهم آورد.

در تحقیقات معلوم شده که شیر مادر خاصیت محافظتی برای سیستم گوارشی دارد و علاوه بر تقویت مخاط روده، سبب افزایش و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. با رشد تدریجی کودک و استفاده آرام و کم از جایگزین‌های غذایی با فرمول مناسب برای بدن نوزاد، مواد مختلف خارجی به بدن راه می‌یابد.

اکنون مشخص شده کودکانی که پس از تولد و مدتی زیاد از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر به بیماری سلیاک مبتلا می‌شوند.

اعتقاد محققان بر این است که معرفی تدریجی و آهسته غذاهای حاوی گلوتن به سیستم ایمنی بدن نوزاد در حالی که هنوز در حال استفاده و تغذیه از شیر مادر است، نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری سلیاک ایفا می‌کند. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تغذیه نوزاد با شیرمادر، دریغ نکنید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..