تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ثبت بیش از یک میلیون زایمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی/ کاهش 6 درصدی سزارین در کشور

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانى معاون درمان وزارت بهداشت در همايش ارتقا سلامت مادر و نوزاد و ترويج زايمان طبيعى که صبح امروز در سالن همایش های رازی برگزار شد، با بيان اينكه در جريان در طرح تحول توجه خاصى به سلامت مادر و نوزاد شد، گفت: در اين راستا برنامه هاى چندوجهى اجرا شد تا كيفيت ارائه خدمات را ارتقا دهيم.

وى عنوان كرد: يكى از ضعف هاى ما در حوزه بهداشتى بالا بودن شاخص سزارين بود و به همين دليل برنامه ريزى هاى چند لايه براى كاهش اين شاخص انجام  شد و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته بیش از یک میلیون و 500 زايمان رايگان در بيمارستان هاى دولتى ثبت شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به توسعه زير ساخت ها در برنامه ارتقا  سلامت مادر و ترويج زايمان طبيعى افزود: به اين منظور ٢ هزار واحد اختصاصى زايمان هدف گذارى شد و  واحدهاى در حال ساخت ما پيشرفت ٨٠ درصدى داشتند كه تا پايان اين دولت افتتاح مى شوند.

آقاجانی اظهار داشت: در بحث توسعه نیروی انسانی در کنار توسعه زیرساخت برای ارتقا سلامت مادر نوزاد و ترویج زایمان طبیعی برای تکمیل نیروهای زایشگاه‌ها جذب ماما در دستور کار قرار دادیم افزون بر این توانمندسازی پزشکان و ماماها برای ارتقا کیفیت و کاهش عوارض و مرگ و میر مادر و نوزاد با برگزاری کلاس‌ها کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی در سراسر کشور انجام و این دوره‌های آموزشی همچنان ادامه پیدا می‌کند.

معاون درمان وزارت بهداشت توانمندسازی مادران و آگاهی‌بخشی برای زایمان طبیعی را یکی از راهکارهای مهم برای کاهش نرخ سزارین معرفی کرد و گفت: 450 هزار مادر در کلاس‌های زایمان طبیعی شرکت کردند، همچنین یکی دیگر از موارد مهم در کاهش این نرخ فرهنگ‌سازی برای خانواده‌ها است پدران نیز در کنار مادران باید از مسیر صحیح زایمان که سلامت مادر و نوزاد را تامین می‌کند و به عبارتی زایمان طبیعی آگاهی پیدا کند و خانواده تنها در صورتی که مشکلی برای مادر ایجاد شود و چاره‌ای جز سزارین نباشد این راه را انتخاب کند.

وی تاکید کرد: سزارین عوارض و مخاطرات زیادی برای مادر و نوزاد به همراه دارد رسانه‌ها باید در ترویج زایمان طبیعی همت کرده و دستگاه‌های فرهنگی تلاش کنند تا نرخ سزارین در کشور کاهش پیدا کند تبلیغات و تشویق‌های زیادی انجام شده اما اصلا کافی نیست فرهنگ‌‌سازی وترویج این موضوع به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید و دولت و سایر دستگاه‌ها باید در این موضوع توجه خاصی داشته باشند.

آقاجانی افزود: شاخص‌های نشان‌دهنده آن است که 6 و نیم درصد زایمان سزارین را کاهش دادیم اما یکی از دستاوردهای مهم ما در این زمینه این است که امسال موفق شدیم 5 درصد زایمان سزارین را در بارداری نخست کم کنیم و از این پس نیز توجه ویژه‌ای بر روی زایمان طبیعی نخست داریم زیرا زایمان‌های بعدی با سزارین بودن زایمان اول در موارد زیادی امکان طبیعی انجام شدن نیست.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل آن که نتوانسته‌ایم نرخ سزارین را به سرعت کاهش دهیم این بود که با گستره‌ای از مادرانی که زایمان اول آنها سزارین بوده مواجه هستیم اما با اقدامات صورت گرفته امیدواریم در سال‌های بعد روند کاهشی شاخص سزارین را شاهد باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تقاضای ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی در افزایش تعداد تولد‌ها با زایمان طبیعی این است که واحدهای LDR در حال ساخت را هر چه سریع‌تر به پایان رسانده و آنها را افتتاح کنند و همچنین واحدهای موجود را تجهیز کنند.

وی با بیان اینکه از واحدهای BIP و اختصاصی زایمان طبیعی باید درست استفاده کنیم گفت: نباید فرهنگ گذشته که چند مادر باردار در یک فضای مشترک زایمان انجام می‌دادند در این واحدها دوباره انجام شود و هر واحد فقط به یک مادر اختصاص دارد این واحدها به منظور حفظ حریم خصوصی برای مادران و زایمانی با آرامش و دور از نگرانی و با امکانات مجهز راه‌اندازی شدند.

آقاجانی ارائه کارنامه برای پزشکان را امری مهم در ترویج زایمان طبیعی قلمداد کرد و گفت: باید به پزشکان متخصص زنان ماهیانه کارنامه داده شود و در این کارنامه تعداد زایمان‌های طبیعی با سزارین مشخص باشد و نتیجه این شاخص‌ها در عملکرد پزشک و وضعیت کاری وی در دانشگاه لحاظ شود و پزشکانی مسیر را به درستی طی نمی‌کنند با برنامه‌ریزی و هدایت درست به سمت ترغیب مادران برای زایمان طبیعی راهنمایی شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: ما در قالب طرح تحول سلامت و برنامه ارتقای سلامت مادران و نوزادان و ترویج زایمان طبیعی به همه محورها بها دادیم گاهی گفته می‌شود که برنامه این دولت فقط رایگان کردن زایمان طبیعی بود در صورتی که این مورد فقط یک جز از شش محور برنامه ما در این دولت است همان گونه در انتخاب بیمارستان‌های برتر شش محور لحاظ شده و پایین‌ بودن و نداشتن مرگ مادر به عنوان شاخص اصلی در نظر گرفته شد.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ثبت بیش از یک میلیون زایمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی/ کاهش 6 درصدی سزارین در کشور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..