تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اینجا کسی در اندیشه یک سقف نیست/ طلاق همچنان یکه تازی می‌کند

اینجا کسی در اندیشه یک سقف نیست/ طلاق همچنان یکه تازی می‌کند

استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: میزان ازدواج امسال بیشتر شده و البته تعداد جدایی ها هم افزایش یافته است.

روزي بردن نام طلاق هم يك تابو به شمار مي رفت؛ حرف تنها يك چيز بود. اينكه زن با لباس سفيد به خانه بخت رفته و با كفن سفيد از آن بيرون بيايد. امروز اما در روي پاشنه ديگري مي چرخد. طوري كه يك روانشناس مي گويد كه آن قدر خانواده ها فرزندان خود را نازپرورده بار آورده اند كه توانايي اينكه در زندگي مشترك روي پاي خود بايستند را ندارند. علت آن هرچه كه باشد، ميزان طلاق در جامعه ما به قدري بالا رفته كه از هر 5 ازدواج در فارس و از هر سه ازدواج در شيراز، يك ازدواج به جدايي مي انجامد؛ آن هم اغلب در 5 سال اول زندگي مشترك.
چرا طلاق؟
زهرا تیموری رئیس مجتمع خدمات مشاوره ای و روانشناختی بهزیستی بیان می کند: مقوله ازدواج یک پدیده چند بعدی است، تغییرات سریع ازدواج از سنتی به مدرن ، مسائل فرهنگی، اقتصادی و روابط بین فردی و تنوع طلبی میان جوانان به افزایش طلاق در فارس دامن زده است. وی می گوید: متاسفانه در بررسی هایي که صورت گرفته استان فارس در ردیف اول طلاق قرار دارد و اولین دلیل افزایش طلاق در فارس طبق آماری که در اختیار ما قرار گرفته بحث خیانت است و دومین دلیل بحث اعتیاد است. دلیل سوم هم اين است كه زوج ها معمولا مهارت های ارتباطی لازم را در اختيار ندارند. جز اين موارد، عواملي چون مشكلات زناشويي و در نهايت خشونت هم در جدايي ها نقش دارد.
تیموری می گوید: در تحقیقاتی که تاکنون انجام شده یکی از دلايل افزایش آمار طلاق این است که با مشاهده جرائم و آسیب های اجتماعی، اعتیاد و همسر آزاری و بی بند و باری در میان برخی از زوجین ،تمایل به ازدواج در افراد مجرد کاهش پيدا ميكند. او می افزاید: افزون بر این لازم است به این مسئله اشاره کنم که مدت طولانی تحصیل در دانشگاهها و پس از آن سربازی و به دست آوردن شغل ، منجر به دغدغه وتاخير در ازدواج شده است.
او می گوید: مسئله بعدی بحث نداشتن توازن و هماهنگی میان جمعیت پسرها و دخترها است. این بدان معناست كه تعداد دخترهای آماده ازدواج بیشتر از تعداد پسرها است و تنها دلیل این مسئله هم این است که دختران پس از پایان یافتن تحصیل به نوعی آماده ازدواج هستند و این مسئله و فرآیند برای پسران طولانیتر است چون پس از پایان تحصیل باید به دنبال گذراندن خدمت سربازی و يافتن شغل باشند و این مسئله باعث شده که هماهنگی بین دختر و پسر از میان برود.
وی ادامه می دهد: این در حالی است که نه تنها عواملی که بیان شد در افزایش طلاق در فارس و در سراسر کشور موثر است، بلکه به دست آوردن شغل مناسب ، مسکن، لوازم و ضروریات زندگی نيز از ديگر دغدغه های ب ومشكلات جوانان براي ازدواج است. تیموری می افزاید: همچنین نداشتن توان اقتصادی کافی در خانوارها و بالا رفتن سطح توقع خانواده ها هم مسئله ای قابل بررسی است.
ازدواج بيشتر شده، و همچنين طلاق
علی رضا انصاری مديركل ثبت احوال استان فارس در این باره میگوید: وضع ازدواج در فارس در نه ماهه امسال این چنین است که امسال ما شاهد افزايش ازدواج در فارس بوده ایم و علاوه بر آن زوجهاي فارس امسال بيشتر از پارسال از هم جدا شده اند.
وی ادامه می دهد: در این جا لازم می دانم بیان کنم طبق قانون سن قانونی و رسمی ازدواج برای دختران بالای سن 13 سالگی و برای پسران بالای 15 سالگی است. ا
نصاری اضافه می کند: از ازدواجهایي که با واسطه قومی و قبیله ای و با حضور بزرگان آن طایفه انجام می شود و پس از سال ها به صورت رسمی به ثبت می رسد، آمار دقیقی نداریم و تنها آمار ازدواج های ثبتی را در دست داریم.
او می گوید: در 9 ماهه اول امسال، ميانگين سن ازدواج مردان در اولين ازدواج نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن كاهش يافته است. ضمن این که ما شاهد افزايش 6/2 درصدی آمار ازدواج در 9 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بوده ایم.
وی ادامه می دهد: آمار ازدواج نشان می دهد در همين مدت در هر شبانه روز 4/122 و در هر ساعت 1/5 ازدواج در استان فارس به ثبت رسيده است.او می افزاید: بيشترين ازدواج مردان در گروه سنی 29-25 سال و در زنان سنی 24-20 سال بوده است. وی می افزاید: آمارها نشان مي دهد نسبت ازدواج به طلاق در استان فارس 8/4 ازدواج در برابر يك طلاق مي باشد كه در شهر شيراز 5/3 ازدواج در برابر يك طلاق ثبت شده است.نرخ طلاق در استان 92/1 در هر هزار نفر جمعيت مي باشد كه شهرستان هاي رستم، استهبان، ارسنجان و لامرد بيشترين درصد ثبت طلاق را دارند.
انصاری می گوید: علاوه بر این باید اشاره کنم ميانگين سن مردان در زمان طلاق 61- 35 و زنان 50-30 سال است كه نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. در 9 ماهه گذشته سال جاري 7 هزار و 18 مورد طلاق ثبت شده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 9/16 درصد افزايش داشته است.
وی می افزاید: ميانگين طول مدت ازدواج در طلاق هاي ثبت شده 62/8 سال است و در 3/80 درصد طلاق ها، زوج بزرگتر از زوجه است و در 5/9درصد زوجه بزرگتر است و در 2/10 درصد زوجين كمتر از يك سال تفاوت سني دارند.
عوامل موثر
فاطمه قاسمی تیتکان ،کارشناس ارشد مطالعات زنان در این باره بیان می کند: در باره افزايش طلاق عوامل زيادي مي تواند نقش داشته باشد، مطمنا اگر مصاحبه عميقي با افرادي كه از هم جدا شده اند داشته باشيم، مي بينيم كه به یك دليل خاص طلاق بين شان اتفاق نيفتاده است.
وی ادامه می دهد: اما به طور كلي اگر بخواهيم مهم ترين عوامل طلاق را ذكر كنيم می توان گفت در حال حاضر در ايران اولين عامل طلاق،خيانت زوجين مي باشد كه دلايل خيانت هم بسیار زياد است اما مهم ترين آنها در حال حاضر تاثير رسانه و افزايش فردگرايي بين افراد است. او اضافه می کند: در زندگيهاي سنتي گذشته ، افراد خود را فداي جمع مي كردند اما اکنون رسانه ها و سبك زندگي كه در كل دنيا رواج پيدا كرده فردگرايي را بين افراد تقويت كرده است.
قاسمی بیان می کند: فردگرايي به ویژه در افرادي كه احساس ميكنند زودتر از زمان ممکن وارد زندگي مشترك شده اند بيشتراست و
می تواند به طلاق بینجامد.به باور وی دليل ديگر طلاق وضعيت اقتصادي و بيكاري افراد است كه آن هم هرچند زوجين مدتي مدارا كنند در نهايت واضح است كه بدون پول و درآمد زندگي نمي تواند جريان داشته باشد.
او ادامه می دهد: يكي از دلايل ديگر كه شايد در قرن حاضر و در زندگيهاي نسبتا مدرن شده امروزي عجيب به نظر برسد، دخالت خانوادهها است كه هنوز در زندگي زوجين برقرارست و نسبت به قبل شكل دخالت ها عوض شده است.
قاسمی می افزاید: درباره افزايش تجرد ،علاوه بر مشكلات اقتصادي و ترس از ازدواجي كه بين افراد به دليل آمار بالاي طلاق وجود دارد از يك منظر ديگر هم اين موضوع قابل بحث است. وی می گوید: افرادي هستند كه تمام شرايط ازدواج را دارند اما تن به زندگي مشترك نمي دهند، بايد برگرديم به كاركردهاي ازدواج و تشكيل خانواده، يكي از كاركردها توليد مثل و داشتن بچه مي باشد كه باز به همان دليل رشد فردگرايي و اين تصور كه داشتن فرزند راه را براي رسيدن به آرزوها سد ميكند،امر ازدواج منتفي مي شود.به طور كل دلایلي كه براي تشكيل خانواده وجود دارد درمیان جامعه ما در حال از بين رفتن است و اينها باعث ميشود ، روز به روز به تعداد افرادي كه براي هميشه تجرد را انتخاب مي كنند اضافه شود.

۴۸




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اینجا کسی در اندیشه یک سقف نیست/ طلاق همچنان یکه تازی می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..