تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خانه تکانی، سنتی از جنسی پاکی و تازگی

ساعت: 10:12 منتشر شده در مورخ: 1395/12/14 شناسه خبر: 1054038

خانه تکانی در واقع زدودن غبار از خانه ها و بخشیدن تازگی به آن است که یکی از رسومات دیرین بوده که نوید بخش بهار و تازگی است و می توان آن را در همه جای ایران به خوبی مشاهده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر،11 ماه از سال 95 گذشت و به اسفند رسیدیم، روزها که از اسفندماه می گذرد، دیگر کم کم صدای پای بهار را می شنویم و بوی آمدن عید و سال جدید را می توان از گوشه گوشه شهر حس کرد، از تکاپوی مردم، از رنگ و روی خانه ها.

اما به این روزها که می رسیم، یک رسم استقبال از نوروز است که بیشتر از همه به چشم می آید و آن خانه تکانی است که ریشه در فرهنگ کهن و دیرین ایرانیان دارد.

خانه تکانی در واقع زدودن غبار از خانه ها و بخشیدن تازگی به آن است که یکی از رسومات دیرین بوده که نوید بخش بهار و تازگی است و می توان آن را در همه جای ایران به خوبی مشاهده کرد.

این رسم دیرین و سنتی که برگرفته از تازگی و نو شدن است، از آنجایی که در اسفند ماه و قبل از آغاز  رسیدن سال جدید به چشم می آید را می توان به عنوان نخستین مشخصه از نزدیک شدن به سال نو دانست.

در این رسم دیرین، بانوان در خانه ها تلاش می کنند تا رنگ و رویی تازه به خانه داده و هر آنچه‌ را که با شستن‌ تمیز می شود، می ‌شویند؛ از جمله‌ فرش، گلیم‌ و پرده ها را و از سوی دیگر می خواهند سالی را به دور از پلیدی های مادی، روحی و معنوی شروع کنند.

این رسم در میاندوآب هم مانند همه جای ایران به خوبی به چشم می آید و این روزها در میاندوآب از هرکوچه وخیابانی که گذر کنی، به خوبی می توان خانه تکانی را از فرش های روی دیوار مشاهده کرد.

اما در کنار این خانه تکانی در آستانه سال نو، بهتر است دل را هم خانه تکانی کنیم و در این میان هم  نباید فراموش شود که خانه تکانی اصلی تغییر و تحول در رفتارها ، پاک شدن دل ها از کینه ها وکدورت ها است که مهم تر از خانه تکانی ظاهری خانه است.

پس بیائید در آستانه بهار دست به یک خانه‌تکانی اساسی بزنیم، خانه‌تکانی از نوع شخصی و منحصربه‌فرد، خانه‌تکانی، آن‌هم از ریشه و اساس.

به گذشته‌ها برگردیم و دل خود را از ناراحتی‌ها، بغض‌ها و کینه‌ها پاک کرده و بدانیم که خانه‌ دل باید ساده باشد، صمیمی و آرام، خالی از انواع بغض‌ها و کینه‌ها و سرشار از محبت‌ها و دوست‌داشتن‌ها.

خانه تکانی و دیدگاه اسلام

دین اسلام همواره بر نظافت و رعایت بهداشت  تأکید داشته و به متحول شدن و رنگ تازه بخشیدن به زندگی اهمیت زیادی قائل است و در این راستا، نظافت و زیبایی در اسلام یک اصل است که در روایات هم بر آن تأکید شده است.

امام صادق علیه السّلام می فرماید: «امّ سلمه از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم درباره فضیلت خدمت کردن زنان به شوهرانشان پرسید. آن حضرت فرمود: هر زنی که در خانه شوهر به قصد مرتب کردن آن، چیزی را جا به جا کند، خداوند به او نظر افکند و هر که خداوند به او نظر افکند، عذابش ندهد.

پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید: «لباس خوب بپوشید و خانه هایتان را آباد کنید تا در میان مردم مانند خالِ رخساره باشی.»

امام صادق علیه السّلام می فرماید: «شستن ظرف و جارو زدن جلو در منزل، باعث جلب روزی می شود.»

امام رضا علیه السّلام می فرماید: «پاکیزگی از اخلاق پیامبران است.»


انتهای پیام/
 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خانه تکانی، سنتی از جنسی پاکی و تازگی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..