تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تولید سلول‌های سازنده غلاف عصبی برای درمان بیماری ام اس

متخصصان پزشکی بازساختی در تلاش هستند با تولید سلول‌های سازنده غلاف عصبی، درمانی برای این بیماری بیابند.

به گزارش گروه وبگردی 20:30؛یکی از بیماری‌های دستگاه عصبی که به علت تخریب غلاف میلینی اعصاب روی می‌دهد ام اس (مالتیپل اسکلروزیس) است. این بیماری در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که نقش برقراری ارتباط دارند اختلال ایجاد می‌کند و مسبب عوارض جسمی متعددی مانند دوبینی و اختلالات حرکتی است.

متخصصان پزشکی بازساختی در تلاش هستند با تولید سلول‌های سازنده غلاف عصبی، درمانی برای این بیماری بیابند. یکی از روش‌های تغییر کارکرد سلول‌ها، دگرتمایزی است. در این روش یک سلول تمایز یافته به کمک یک یا چند ژن یا پروتئین به سلول تمایزیافته دیگری تبدیل می‌شود. این تحقیقات در پژوهشگاه رویان در قالب یک پروژه انجام گرفته است.

رشته‌های RNA کوچکی توسط این محققان شناسایی شده‌اند که نقش مهمی در سرنوشت و کارکرد سلول‌ها دارند و miR نامیده می‌شوند. یکی از این رشته‌های کوچک miR۳۰۲.۳۶۷ است که نشان داده شده در دگر تمایزی آستوسیت‌ها (سلول‌های گلیالی هستند که به کارکرد سلول‌های عصبی کمک می‌کنند) به سلول‌های عصبی می‌شوند.

در این پروژه دکتر حسین بهاروند، دکتر جوان، مریم قاسمی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس از miR۳۰۲/۳۶۷ و والپروآت (از داروهای ضد تشنج) برای دگرتمایزی آستروسیت‌ها به سلول‌های میلین‌ساز استفاده کردند.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی Tissue engineering & regenerative medicine به چاپ رسیده، نشان داد سلول‌های حاصل در حیوان مدل آزمایشگاهی باعث بهبود وضعیت حرکتی شدند، همچنین بهبود وضعیت غلاف میلین سلول‌های آسیب دیده با رنگامیزی پروتئین‌های آن قابل تشخیص بود.

نتایج این پژوهش مشخص کرد که این روش دگر تمایزی می‌تواند کارکرد مغز را در افراد مبتلا به آسیب غلاف عصبی بهبود بخشد و پس از بررسی‌های بالینی بیشتر امیدهایی را در درمان این دست بیماری‌ها ایجاد کند.

منبع:مهر




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تولید سلول‌های سازنده غلاف عصبی برای درمان بیماری ام اس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..