تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه سرنوشتی در انتظار ۵ هزار داعشی اروپایی است؟

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المسله، پس از اقدام دولت های اروپایی به سلب تابعیت از آن دسته از اتباع خود که به داعش پیوسته اند و نیز ممنوعیت بازگشت آنان به کشورهایشان، سرنوشت نامعلومی در انتظار حدود پنج هزار اروپایی است که از سال 2014 به داعش ملحق شده اند.

این در حالی است که جامعه جهانی به رهبری واشنگتن در صدد ریشه کن کردن داعش برآمده است آن هم در شرایطی که این گروه بخش زیادی از مناطق تحت اشغال خود را در سوریه و عراق از دست داده است.

لندن با تهدیدهای تروریستی جدی روبه رو است

همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در موصل از آغاز فوریه گذشته (نیمه بهمن ماه) ماکس هیل رئیس جدید سرویس مبارزه با تروریسم انگلیس تاکید کرد که داعش انگلیس را با بالاترین سطح تهدیدات تروریستی این کشور از زمان انفجارهای ارتش ایرلند در لندن در دهه هفتاد قرن گذشته، روبه رو کرده است.

وی با هشدار نسبت به خطر بازگشت انگلیسی هایی که به منظور پیوستن به داعش راهی  عراق و سوریه شده بودند، اظهار داشت: نگرانی های زیادی در مورد بازگشت صدها شهروند انگلیسی که برای پیوستن به داعش کشور را ترک کردند، وجود دارد.

تصویب قوانین سلب تابعیت از اعضای اروپایی داعش

در این میان آلمان، استرالیا، بلژیک، کانادا، هلند، فرانسه و سویس در سال 2015 قوانینی را تصویب کردند که به موجب آن امکان سلب تابعیت از آن دسته از اتباع کشورهایشان که به داعش ملحق شده اند، وجود دارد.

از زمان تشکیل گروه تروریستی داعش در سال 2014 تا بسته شدن مرزهای ترکیه و اتخاذ مجموعه اقداماتی از سوی این کشور برای جلوگیری از عبور اتباع خارجی از مرز آن با سوریه ، تعداد اعضای اروپایی داعش دو برابر شد.

افزایش 71 درصدی اعضای خارجی داعش در کمتر از یک سال

کمیته شواری امنیت سازمان ملل در آوریل 2015 (فروردین 94) گزارشی را تهیه کرد که نشان می داد در فاصله نیمه سال 2014 تا مارس 2015 تعداد نیروهای خارجی داعش افزایش 71 درصدی داشت.

بر اساس این گزارش حدود 20 هزار نیروی خارجی از کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی به سوریه و عراق رفتند و بیشتر آنان به داعش ملحق شده و برخی نیز به جبهه النصره پیوستند.

گرگ های بشری

در این میان با طرح موضوع سلب تابعیت از اعضای اروپایی داعش به منظور جلوگیری از بازگشت آنان به کشورهایشان، فقط یک سرنوشت در انتظار آنان باقی می ماند و آن ادامه مبارزه در موصل و رقه تا پای مرگ است و در صورت نجات این افراد نیز زندان های طولانی مدت در کشورشان یا در گوانتانامو در انتظارشان خواهد بود آن هم در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا بر بازماندن این زندان تاکید دارد.

درهمین ارتباط حسن خالدی کارشناس مسائل امنیتی مقیم سوئیس، نگرانی های کشورهای اروپایی را ناشی از تکرار حملات تروریستی در این کشورها از سال 2014 دانست که نمونه آن حملات خونین پاریس در سال 2015 با 140 قربانی بود.

به گفته وی، بی تردید مخالفت با بازگشت شهروندان اروپایی که به صف داعش ملحق شده اند، با ارزش های حقوقی و انسانی اروپا تعارض دارد اما دولت ها نمی خواهند با پذیرش کسانی که از آنان تحت عنوان «گرگ های بشری» یاد می کنند، ریسک کنند آن هم در شرایطی که این افراد دشمنی خود را با جوامع غربی آشکار و به کشتار و قتل در شدید ترین نوع آن تهدید کرده اند.

قدرت گرفت راستگرایان

حسن أبو هنیه، کارشناس گروههای تروریستی اقدام کشورهای اروپایی برای جلوگیری از بازگشت اتباع خود از سوریه وعراق را در چارچوب مواضع راستگرایانه افراطی می بیند که حاصل قدرت گرفتن رویکرد راستگرایی ناسیونالیستی در اروپا است.
به گفته وی اروپایی ها اکنون اقداماتی هرچه سختگیرانه تر اتخاذ می کنند تا راه را به روی بازگشت داعشی های اروپایی به کشورهای اصلی خود سد کنند.

ابوهنیه افزود، قدرت گرفتن جریان راستگرای افراطی در اروپا و رشد و تقویت رویکرد اسلام هراسی در محافل سیاسی موجب پیچیده شدن موضوع برخورد با موضوع بازگشت داعشی های اروپایی شده است.

این در حالی است که عبدالحمید اباعود تبعه بلژیکی مغربی الاصل که مسئولان امنیتی فرانسوی او را در یک عملیات امنیتی به قتل رساندند، مغز متفکر حملات خونین پارسی در نوامبر  2015 (آبان 94) بود.

او پس از پیوستن به داعش در سوریه، اوایل سال 2015 به منظور اجرا کردن نقشه هایی که در شهر منبج واقع در شمال سوریه طراحی شده بود، به فرانسه بازگشت.

نکته قابل توجه اینکه با توجه به رویکرد سختگیرانه همراه با ترس غرب در قبال اتباع خود که به داعش ملحق شده اند، شانس این دسته از اعضای داعش برای نجات اندک است از همین رو این وضعیت آنان را به اقدامات هرچه خشونت آمیز تر و ادامه جنگ تا آخر خط سوق خواهد داد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه سرنوشتی در انتظار ۵ هزار داعشی اروپایی است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..