تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ضرب‌الاجل سازمان غذا و دارو

سلامت نیوز:در پی طرح تبلیغاتی درباره روغن جامد سالم، رییس سازمان غذا و دارو توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رسول دیناروند درباره تبلیغاتی مبنی بر "روغن جامد سالم" که اخیرا شاهد آن هستیم، گفت: باید توجه کرد که انجماد روغن‌های جامد مصرف خانوار در ایران، با اسیدچرب ترانس انجام می‌شود. این درحالیست که بعد از سخت‌گیری‌هایی که سازمان غذا و دارو درباره میزان اسیدچرب ترانس انجام داد، اکنون سقف اسید چرب ترانس مجاز در روغن‌ها را دو درصد قرار داده‌ایم.

کاهش 1درصدی اسیدچرب ترانس در روغن‌های جامد؛ به زودی

وی افزود: بر این اساس میزان اسیدچرب ترانس این روغن جامد هم زیر دو درصد است و چنین اقدامی بسیار ارزشمند است. در عین حال اطمینان می‌دهم که به زودی میزان اسیدچرب ترانس همه روغن‌های جامد مورد مصرف خانوار حداکثر یک درصد می‌شود، ما این را از تولیدکنندگان خواسته‌ایم. در نهایت هم میزان این ماده در روغن‌های جامد به صفر خواهد رسید.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کاهش میزان اسیدچرب ترانس به زیر یک درصد در روغن‌های جامد گامی مثبت در کشور است، ادامه داد: باید توجه کرد که روغن جامد بودن به خودی خود موضوعی منفی نیست، بلکه ما مخالف روغن جامد هستیم؛ چون میزان اسیدچرب ترانس آن بالا است. حال اگر کسی بتواند روغن را بدون اسیدچرب ترانس به شکل نیمه‌جامد یا جامد درآورد اشکالی ندارد و کار مناسبی است.

تبلیغ روغن جامد"سالم" ممنوع!

دیناروند درباره تبلیغاتی که با عنوان روغن جامد "سالم" و با برندی خاص مطرح می‌شود، به صراحت گفت: کسی حق ندارد روغن را با عنوان روغن "سالم" تبلیغ کند. روغن جامد می‌تواند تبلیغ شود، اما تبلیغ روغن جامد "سالم" ممنوع است.

در عین حال دکتر بهروز جنت، مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز در این باره به ایسنا، گفت: باید توجه کرد که شکل روغن، تعیین‌کننده ماهیت آن نیست. زیرا با تغییر تکنولوژی می‌توان روغن‌ها را استاندارد کرد. بر این اساس در حال حاضر روغنی که با عنوان روغن جامد، مجوز وزارت بهداشت را دارد، میزان اسید چرب اشباع و ترانسش پایین و معادل روغن مایع است.

وی با تاکید بر اینکه این روغن از نظر ماهیتی با روغن جامدی که مورد تایید وزارت بهداشت نیست، متفاوت است، افزود: البته فعلا هم به رسانه‌ها و هم به شرکت‌های تولیدی اعلام کرده‌ایم که این روغن با عنوان "روغن جامد سالم" تبلیغ نشود. در عین حال باید توجه کرد از آنجایی که تکنولوژی تولید این روغن تغییر کرده، میزان اسید چرب ترانس و اشباع آن مانند روغن مایع است، اما از نظر شکلی تقریبا شبیه به روغن جامد است.

کاهش اسیدچرب ترانس روغن‌ها به زیر 2 درصد

جنت در ادامه صحبت‌هایش به برنامه‌ای که سازمان غذا و دراو طی سه سال گذشته برای کاهش اسیدچرب ترانس و اشباع در پیش گرفته اشاره و اظهار کرد: با اقدامات انجام شده خوشبختانه میزان اسید چرب ترانس به شدت در محصولات ما کاهش پیدا کرده است؛ به طوریکه طبق مقررات‌مان میزان آن ابتدا زیر پنج درصد بود و در حال حاضر هم این استاندارد را به زیر دو درصد رساندیم.

کنترل روغن‌های وارداتی و اقدام برای ارتقای سلامت شیرینی و شکلات

وی همچنین از کنترل شدید روغن‌های وارداتی از نظر میزان اسیدهای چرب‌ خبر داد و گفت: این اقدامات‌مان نه فقط در روغن، بلکه در محصولاتی که روغن به طور غیرمستقیم در آنها استفاده شده مانند شیرینی، شکلات و... نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوانیم میزان اسیدچرب ترانس را در این محصولات هم کاهش دهیم.

جنت ادامه داد: بر این اساس در حال حاضر از فاز اول، یعنی کاهش اسیدچرب ترانس در روغن‌های مصرفی به طور مستقیم، گذر کرده‌ایم و این موضوع دیگر برای ما معضل نیست و رفع شده است. به این ترتیب اکنون به سمت صفر شدن میزان اسیدچرب ترانس در روغن ها حرکت می‌کنیم. همچنین به سوی کاهش این اسیدچرب در شیرینی، شکلات، بیسکوییت و... که روغن به طور غیرمستقیم در آنها استفاده می‌شود، گام برمی‌داریم.

وی درباره وضعیت اسیدچرب اشباع در روغن‌ها نیز گفت: در اسیدچرب اشباع باید تعادل برقرار شود. یعنی اینطور نیست که بخواهیم اسیدچرب اشباع را حذف کنیم، بلکه طبق پروتکل‌های تغذیه باید آن را به سمت تعادل بریم. به همین دلیل تلاش می‌کنیم که روغن جامد را از سبد خانوار حذف کنیم یا تولید آن را به سمت فرمولاسیون‌هایی بریم که شبیه روغن‌های مایع باشند. زیرا اگر روغن‌های مایع درست تولید شوند و شوک حراراتی نداشته باشند، میزان اسیدهای چرب‌شان عملا باید صفر باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ضرب‌الاجل سازمان غذا و دارو»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..