تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲ سناریوی محتمل در صورت عدم پایبندی ترامپ به برجام

رئیس موسسه سیاست بین‌الملل اتریش معتقد است اگر آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند نباشد دو سناریو وجود خواهد داشت.

به گزارش مشرق، "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور جدید آمریکا اخیرا سخنان نگران کننده و تحریک آمیزی را درباره لزوم افزایش زرادخانه‌های هسته‌ای ایالات متحده ایراد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که خواهان تضمین دستیابی آمریکا به «برترین زرادخانه اتمی جهان» است و گفت که این کشور از ظرفیت خود برای تولید تسلیحات اتمی عقب مانده است.

وی بر این مسئله تاکید کرد که هرگز نمی خواهد در زمینه تسلیحات اتمی از رقبای خود عقب بماند. وی با این اظهارات در اصل از رقابت تسلیحات اتمی در دنیا استقبال کرده که این مسئله به زعم بسیاری کارشناسان بین المللی و غربی عواقب فاجعه باری را برای جهانیان به همراه خواهد داشت.

تسنیم در ارتباط با این مسئله و عواقب آن گفتگویی را با پروفسور "هاینس گرتنر" مدیر موسسه سیاست بین الملل اتریش (oiip) که در بسیاری دانشگاه های غربی تدریس کرده و از مشاوران وزارت دفاع اتریش نیز هست انجام داده است.

تسلیحات اتمی در آمریکا تنها جنبه بازدارندگی ندارد

این پروفسور برجسته اتریشی که نویسنده کتاب های فراوانی است درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه می خواهد آمریکا در راس مجموعه دارندگان سلاح های اتمی قرار دهد و این نوع تسلیحات آمریکا را افزایش دهد گفت: آمریکا دائما زرادخانه های هسته ای خود را مدرنیزه می کند و در حال حاضر از نظر این فناوری در راس قرار دارد. تسلیحات اتمی در آمریکا تنها جنبه بازدارندگی ندارد بلکه باید همچنین کاربردی و قابل استفاده باشد. این یک دیدگاه متداول امنیتی در آمریکا است و چیز جدیدی نیست.

این کارشناس برجسته علوم سیاسی در اتریش در بخش دیگری از سخنانش درباره عواقب این اظهار نظر ترامپ مبنی بر اینکه قرارداد کاهش تسلیحات استراتژِیک با روسیه موسوم به استارت قرادادی یکجانبه است گفت: قرارداد استارت جدید در اصل به نفع آمریکا است. این قراداد برای آمریکا این مسئله را امکان پذیر می سازد که شمار تسلیحات اتمی استراتژیک خود را به آرامی افزایش دهد. یک قرارداد اضافی با امکان کاهش بیشتر ممکن اما در عین حال بعید به نظر می رسد.

لغو برجام آمریکا را تنها می کند

وی در ادامه درباره تهدیدات ترامپ علیه توافق هسته ای ایران با غرب و امکان لغو برجام از طرف دولت جدید آمریکا و عواقب آن نیز گفت: اگر آمریکا به این توافق پایبند نباشد دو سناریو وجود خواهد داشت. اول اینکه ایران هم دیگر به آین توافق پایبند نبوده غنی سازی اورانیوم را تشدید و تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش می دهد؛ در این صورت خطر وقوع جنگ و دخالت نظامی به وجود می آید.

گرتنر همچنین گفت: سناریوی دوم این است که ایران همراه با دیگر امضا کنندگان این توافق همچنان دقیقا به آن عمل خواهد کرد. در این صورت هیچ تحریم جدیدی مورد حمایت قرار نگرفته و مناسبات اقتصادی درست باقی می ماند. در چنین شرایطی آمریکا از طرف ایران محکوم شده و تنها باقی می ماند. در این صورت ایالات متحده اروپاییان را که همچنان به تجارت با ایران ادامه می دهند با تحریم مجازات می کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا به اعتقاد شما سیاست های تسلیحاتی ترامپ می تواند به یک رقابت تسلیحاتی جدید در دنیا منجر شود گفت: روسیه نمی تواند با برنامه های افزایش تسلیحات ترامپ همراه شود. حتی در حال حاضر آمریکا 550 میلیارد دلار و روسیه تنها 70 میلیارد دلار را در این راستا هزینه می کند. همچنین ممکن است ارتش آمریکا در مبارزه با داعش مورد استفاده قرار گیرد.

کشورهای اروپایی با ترامپ کنار می آیند

این پروفسور برجسته اتریشی در پایان در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آمریکا چگونه باید با ترامپ برخورد کند گفت: کشورهایی اروپایی با این شرایط کنار خواهند آمد. آن ها اطمینان داده اند که در هر صورت هزینه بیشتری در زمینه دفاعی خواهند کرد اگر چه این کم تر معنا و مفهومی دارد. هزینه های نظامی روسیه به هر حال تنها هشت درصد هزینه نظامی ناتو است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲ سناریوی محتمل در صورت عدم پایبندی ترامپ به برجام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..