تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تقويت فرهنگ ترافيك، مهم ترين شاخصه توسعه شهري در تهران

انفجار جمعيت در پايتخت ايران كه حاصل سياست هاي نادرستي مديريت دولتي چه در اين دولت و چه دولت هاي گذشته بوده موجب شده تا احداث بزرگراه ها و پياده راه ها نيز توانايي و كشش جابه جايي سهل و آسان شهروندان را نداشته باشند.

سرویس جامعه مشرق - اگر نگاهي به سيستم مديريت شهري در اقصي نقاط دنيا بيندازيم، در تجارب جهاني براي جلوگيري از ترافيك در كلان شهرها ما شاهد افزايش سهم حمل و نقل عمومي، كاهش طول سفرهاي شهري، جانمايي زيربنايي و اصولي فضاهاي خدماتي_فرهنگي_ آموزشي_تجاري و همچنين ترويج استفاده از وسايله نقليه پاك مانند دوچرخه هستيم.

در واقع مي توان گفت كه مديريت كنترل ترافيك نقش ويژه اي در حوزه مديريت شهري داشته و بهبود وضعيت ترافيك دغدغه اصلي شهروندان به خصوص در كلان شهرها مي باشد. مدیریت کنترل ترافیک مجموعه ای است از وسایل و تجهیزات کنترل ترافیک - ضوابط و مقررات و شیوه های اعمال آنها توسط عناصر و حلقه های مرتبط که در مجموعه ای هماهنگ و منسجم ، جریان حرکت خودروها را کنترل می کند. اگر به اقدامات سخت افزاري و نرم افزاري صورت گرفته در مجموعه سيستم حمل و نقل شهري در طول ساليان گذشته نگاهي بيندازيم، متوجه اين امر خواهيم شد كه شهرداري تهران با تمركز بر روي مساله حمل و نقل عمومي به ويژه در حوزه متروي تهران، نه تنها به بهبود وضعيت ترافيكي شهري كمك كرده بلكه رفع آلودگي هوا را نيز در دستور كار خود قرار داده است.

يكي از دلايل اصلي افزايش ترافيك شهري در كلان شهر يا بهتر است بگوييم ابرشهري همچون تهران را مي توان شامل دو مولفه مهاجرت و تمركز اداري دانست. تمركز بسياري از ادارات و نهادها در محدود مركزي شهر و توسعه روز افزون آن در كنار عدم پيش بيني زيرساخت هاي لازم عبور و مرور شهروندان در كنار حجم بالاي مهاجرت به تهران و افزايش حاشيه نشيني، جمعيت تهران را به حد انفجار رسانده است.

انفجار جمعيت در پايتخت ايران كه حاصل سياست هاي نادرستي مديريت دولتي چه در اين دولت و چه دولت هاي گذشته بوده موجب شده تا احداث بزرگراه ها و پياده راه ها نيز توانايي و كشش جابه جايي سهل و آسان شهروندان را نداشته باشند. طبق گفته هاي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، فرهنگ سازي در حوزه رفتار ترافيكي شهروندان بخش اعظمي از برنامه هاي شهرداري تهران بوده كه به حمدالله تا حدودي توانسته تا روند جابه جايي ها در سطح شهر را بهبود بخشد.

تقويت فرهنگ ترافيك، مهم ترين شاخصه توسعه شهري در تهران 

مازيار حسيني در شانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک در اين زمينه مي گويد: "در شهرداری تهران با راه اندازی کمپین بین خطوط برانید و اجرای طرح خط سفید اقدامات خوبی در زمینه تحول نظم و انضباط ترافیکی و ارتقای آن صورت گرفته است ."در واقع بهبود فرهنگ ترافيك در سطح شهر موجب سهولت بيشتر شهروندان در تردد شهري شده امري كه نيازمند تعامل هرچه بيشتر شهروندان با سياست هاي شهري را مي طلبد.

توسعه متروي تهران به عنوان اصلي ترين برنامه شهرداري تهران

يكي ديگر از مواردي كه بحث حمل و نقل و مديريت شهري را مورد توجه قرار داده بحث آلودگي هوا و افزايش گرمايش شهري همچون تهران است. هجوم وسايل نقليه به داخل شهر آلايندگي هواي تهران را افزايش داده و به تبع آن سلامت شهروندان به خطر مي افتد. از همين رو فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي به ويژه مترو از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين زمينه مي توان عنوان كرد كه در حدود چهار سال گذشته 100 كيلومتر مترو وارد مدار شبكه حمل و نقل ريلي تهران شده است كه چنين امري در نوع خود بي سابقه مي باشد. استفاده عمومي مردم از خطوط مترو موجب كاهش آلودگي هوا و همچنين افزايش سلامت شهروندي خواهد شد.

بنابر گفته هاي شهردار تهران، محمد باقر قاليباف در شانزدهمين كنفرانس بين المللي ترافيك؛ تغييرات اقليمي حاصل از سوخت خودروهاي شخصي و فرسوده سهم بسزايي در آلايندگي هوا خواهند داشت. وي در اين زمينه مي گويد:"در حوزه مصرف سوخت‌ها امروز در دنیا به ازای هر 100 کیلومتر 5 لیتر سوخت مصرف می‌شود، اما این رقم در کشور ما به ازای هر 100 کیلومتر 10 لیتر است. در چنین شرایطی به طور ناگهانی برای خرید خودرو وام داده می‌شود در حالی که می‌توانست این وام برای اتوبوس و مترو و یا راه‌اندازی خطوط LRT در پایتخت داده شود."

به نظر مي رسد براي مديريت ترافيك شهري در شهر تهران بايد همه نهادها و ارگان هاي رسمي و عيررسمي همكاري هاي لازم را با شهرداري تهران داشته باشند تا نه تنها در تردد شهري دچار مشكل نشويم بلكه از به خطر افتادن سلامت شهروندان تهراني نيز جلوگيري نماييم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تقويت فرهنگ ترافيك، مهم ترين شاخصه توسعه شهري در تهران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..