تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عوارض زایمان سزارین، توجه کنید

امروزه سزارین به یکی از مطمئن‎ترین جراحی‎ها تبدیل شده است. با این وجود، میزان مرگ‎ومیر آن، هفت برابر زایمان طبیعی است.

علی‎رغم وجود عوارض بسیار زیاد سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی، دلایلی نظیر ترس از درد، اضطراب، سلامتی جنین و ... موجب شده است تا بخش زیادی از این عمل‎ها، به درخواست مادران و نه با دلایل پزشکی، انجام شود. عوارضی نظیر تب، سرفه، گلودرد، درد عضلانی، تنگی نفس، عدم توانایی راه رفتن و رنگ پریدگی در مادر و تولد زودرس، تاکی پنه‌گذرای نوزادی و پرفشاری مقاوم ریوی در نوزاد، تنها بخشی از عوارض سزارین است.

با توجه به آمار تکان‎دهنده عمل سزارین در ایران و بر اساس گزارشات مراکز بهداشت جهانی، میزان انجام عمل سزارین در ایران، بسیار بالاتر از میانگین جهانی است (در ایران حدود۴۵% که میزان مورد انتظار آن ۱۵% است.) رشد سزارین در سال‎های اخیر بیشتر ناشی از عوامل غیر مامایی شامل افزایش استفاده از فناوری در زایمان طبیعی، ترس از شکایت بیماران، محرک‎های مالی، ترجیح پزشکان و آموزش و تمرین در پزشکی و درخواست مادران، یکی از دلایل عمده آن است. دلایل مادران برای انتخاب عمل سزارین، سلامتی جنین، ترس از درد، فشار روانی و اضطراب، کوتاه شدن زمان زایمان و ... است اما آیا این دلایل در قیاس با عوارض آن، منطقی به نظر می‎رسد؟ 

امروزه سزارین به یکی از مطمئن‎ترین جراحی‎ها تبدیل شده است. با این وجود، میزان مرگ‎ومیر آن، هفت برابر زایمان طبیعی است. اگرچه میزان ایمنی در هر نوع زایمان، بستگی به مهارت عامل زایمان دارد اما زایمان به طریق سزارین، خود یک عامل خطر جهت ایجاد آسفیکسی (اختلال در اکسیژن‎رسانی بافتی) محسوب می‎شود. علاوه‎ بر این،  دیگر خطرات آن برای نوزاد، شامل تولد زودرس، تاکی پنه‌گذرای نوزادی (اختلال تنفسی ناشی از تأخیر در بازجذب مایع باقی‏‎مانده از زمان جنینی در ریه‎ها)، پرفشاری مقاوم ریوی در نوزاد، آسیب‎هایی نظیر جراحت، کبودی یا صدمات دیگر است. درصد کمی از نوزادانی که از این طریق متولد می‎شوند، یک یا دو روز پس از تولد، مشکل تنفسی دارند و شایع‎ترین علت آن، تاکی پنه‎گذرای نوزادی است که وجود مایع در ریه، منجر به تاکی پنه، ناله و ... می‎شود و ممکن است نیاز به اکسیژن داشته باشد و یا تهویه ریه‎های نوزاد به‎طور کامل صورت نگیرد. عوارض اصلی آن برای مادر، شامل آندومیومتریت (عفونت رحمی پس از زایمان)، خونریزی، عفونت مجرای ادرای و تروموآمبولیسم (تشکیل لخته خون در رگ، حرکت آن به جای دیگر و مسدود نمودن آن) است و همچنین طی مطالعاتی که در مقایسه عوارض پس از زایمان طبیعی و سزارین انجام شده است، عوارضی نظیر تب، سرفه، گلودرد، درد عضلانی، تنگی نفس، عدم توانایی راه رفتن و رنگ پریدگی در مادران سزارین شده، بیشتر است. این مشکلات می‎تواند ناشی از عوامل نامساعد مامایی که به سزارین منجر شده، عوارض داروهای بیهوشی و... باشد. البته در مواردی که به تشخیص پزشک سزارین صورت می‎گیرد، قطعاً عوارض یاد شده بر خطراتی که ممکن است برای مادر و نوزاد ایجاد شود، ارجحیت دارد اما آیا با وجود این عوارض، درخواست انجام عمل سزارین توسط مادر، منطقی به‎نظر می‎رسد؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عوارض زایمان سزارین، توجه کنید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..