تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علت سوزش سردل در بارداری، نقش هورمون

برای تسهیل زایمان،هورمون‎هایی مشغول آرام‎کردن رباط‎ها و بافت‎های بدن می‎شوند که موجب کند شدن گوارش نیز می‎گردند.

سوزش سردل در خانم‎های باردار بسیار شایع است. این مسئله دو علت دارد:

- اول اینکه برای تسهیل  زایمان، هورمون‎هایی مشغول آرام‎کردن رباط‎ها و بافت‎های بدن می‎شوند که موجب کند شدن گوارش نیز می‎گردند یعنی غذا به مدت طولانی‎تری در معده باقی می‎ماند و آغازگر تولید اسید بیشتر است. 

- دوم، بچه در حال رشد به شکم و دریچه‎های قسمت پایین مری فشار می‎آورد و این احتمال که اسیدها به سمت بالا روانه شوند را افزایش می‎دهد. در گذشته وقتی زنان باردار دچار این سوزش سر دل و ترش‎کردن می‎شدند، مادران با تجربه می‎گفتند بچه دارد مو در می‎آورد یا بچه پرمویی است. جالب است بدانیم که بر اساس مطالعات انجام شده، بچه‎های مادرانی که ترش می‎کنند، پرموتر هستند چون هورمون‎هایی که موجب ترش‎کردن می‎شوند، موجب رویش مو نیز می‎شوند! 

این مشکل در ابتدا با بالابردن سر در هنگام خواب و مصرف غذاهای کم‎حجم مخصوصاً نزدیک به زمان خواب و عدم مصرف چای، قابل درمان است. سپس به بیمار توصیه می‎شود که از شربت‎های آنتی‎اسید (شربت معده) استفاده کند. در صورت عدم درمان، می‎توان از داروهای دیگر معده بر اساس تجویز پزشک استفاده کرد. همچنین می‎توانید از این رهنمودهای بدون دارو استفاده کنید تا این مشکل را کاهش دهید:

- دفعات بیشتر و به مقدار کمتر، غذا صرف شود. بیش از حد خوردن، سوزش سر دل را تشدید می‎کند. در دوره بارداری، فضای کمتری در شکم وجود دارد. به جای سه وعده در روز، شش وعده کوچک‎تر صرف شود. بدن برای گوارش مقدار کمتر و دفعات بیشتر، راحت‎تر به وظیفه خود عمل می‎کند.

- مایعات به مقدار زیاد نوشیده شود. به‎ندرت مایعات باعث مشکلات گوارشی می‎شوند. علت این است که مایعات سریع‎تر از میان شکم عبور می‎کنند. غذای روزانه خود را با سوپ‎ها، آبمیوه‎ها و یخ‎دربهشت عوض کرده و تلاش کنید تا پروتئین‎هایی مثل شیر و ماست را به رژیم اضافه کنید. این نکته به معنای آن نیست که باید وعده‎های غذایی را با نی بنوشید. فقط غذاهای سفت را آهسته‎تر و به خوبی بجوید.

- آغازگرهای سوزش سر دل را از خود دور کنید. ترکیباتی را شناسایی کنید که سوزش سر دل را تشدید می‎کند و سپس آن‎ها را از رژیم خود خارج سازید. برای این کار، به کارگاهی خبره نیار ندارید. برخی از آغازگرهای معمول عبارتند از: غذاهای اسیدی مانند: مرکبات و گوجه‎فرنگی، غذاهای چرب، سرخ‎کرده یا پر ادویه. به‎علاوه شکلات، قهوه، چای و نوشابه‎های گازدار. در همین رابطه، چند پیشنهاد دیگر نیز مطرح می‎گردد: 

- بعد از صرف غذا یا مایعات از دراز کشیدن پرهیز شود.

- در هنگام خواب، سر تا حدودی بالاتر از بقیه اعضای بدن قرار گیرد. این عمل باعث کاهش برگشت اسید معده به مری می‎گردد. 

- به تعویق انداختن ورزش به حداقل ۲ ساعت پس از صرف غذا. 

- صرف ۵- ۴ وعده غذا در حجم کم، به‎جای ۳ وعده غذا.

- آرامش در هنگام غذا خوردن، خوب جویدن و آهسته خوردن. 

- پرهیز از مصرف چربی زیاد. 

- پرهیز از مصرف غذاهای پرادویه. 

- پرهیز از مصرف غذاهای نفاخ. 

- مصرف مایعات خارج از وعده‎های اصلی. 

- پوشیدن لباس‎های گشاد و راحت. 

- استفاده از آب به جای مصرف شکلات، قهوه و چای.

به یاد داشته باشید که وقتی فرزندتان متولد شد، این مشکل رفع خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علت سوزش سردل در بارداری، نقش هورمون»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..