تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




به کمک اقتصاد بشتابید/دولت یک قدم هم برای اقتصاد برنداشته است

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، تاکید کردند که اقتصاد مقاومتی خواهد توانست الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند «1» اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

اقتصاد مقاومتی رمز پیروزی و موفقیت کشور است تا بتواند در عرصه های بین المللی در بخش صنعت، اشتغال و تولید مستقل عمل کند بنابراین همه دستگاه‌ها مکلف اند تا مسیر اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که می تواند با دستیابی به آن گامی مثبت برای کشور برداشته شود.


اما مهمترین مساله ای که در اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه کرد استقلال کشور در بخش علم و صنعت و دیگری خروج از وابستگی به واردات است که باید حمایت جدی از تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد. مسأله حایز اهمیت اینجاست که مسئولان چقدر با برنامه ریزی های صحیح خود در این مدت توانسته‌اند مسیر اقتصاد مقاومتی را درجهت توانمندی اقتصاد داخلی رونق بخشند.


در همین راستا با جمشید پژویان کارشناس اقتصادی گفتگویی انجام دادیم.


 اقتصاد مقاومتی را توضیح دهید.


پژویان: بهترین تعبیر برای اقتصاد مقاومتی؛ اقتصادی کارآمد است که اگر بخواهیم اقتصاد را به سمت کارآمدی و رشد سوق دهیم باید در بخش صنعت، اشتغال و تولید موفق عمل کنیم. با توجه به تاریخ اقتصادی نمی‌توان دولتی را یافت که از ابزار سیاست‌های اقتصادی برای ایجاد کارایی بخوبی استفاده کرده باشد.به همین دلیل است که ما نقاط ضعف بسیار کهنه و قدیمی در اقتصاد داریم که با درآمدهای نفتی برای چندین دهه پوشانده‌ایم و در حال حاضر به دلیل مشکلات مختلفی که در زمینه اقتصاد نفتی برای کشور ایجاد شده ناکارآمدی اقتصاد به خوبی خود را نشان می‌دهد.

 عملکرد دولت یازدهم در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 پژویان: اقتصاد ایران مشکلات ساختاری زیادی دارد و ریشه اش قوی تر شده است و در طول دوران دولتها در جهت رفع آنها هیچ اقدام صحیح و درستی را انجام نداده اند.حتی این دولت هم نتوانست آنطور که باید و شاید در جهت رفع مشکلات گام بردارد. اقتصاد ایران به دلیل عدم ثبات قیمت‌ و نداشتن بازارهای رقابتی اقتصادی ناکارآمد است که باید برای آن فکری کرد تا این مشکلات حل شود.

 
برای حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران چه باید کرد؟


پژویان: در بازارهای جهانی نفوذ و قدرتی وجود دارند که بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی را می‌ترساندکه وارد اقتصاد ایران شود.بهره‌وری ها یا بازده سرمایه گذاری در اقتصاد ایران تفاوتهای فاحشی دارد، بطور مثال در بخش صنعت ، تجارت و ساختمان مشکلاتی برای سرمایه گذاری وجود دارد که سرمایه گذارها رغبتی ندارند تا وارد آن شوند. بخصوص بخش صنعت که می تواند موتور محرک خوبی برای اقتصاد ایران باشد. نظام مالیاتی نیز اشکالات اساسی دارد، نظام بانکداری ما بخوبی وام ها و اعتبارات را تخصیص نمی‌دهد. همه اینها موجب عدم کارآیی اقتصاد ایران شده و ساختاری بوجود آورده که باید با تدبیری صحیح حل شوند.


 وضعیت تولید کالا را در داخل کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟


پژویان: وضعیت بسیار نامناسب است. تولیداتمان قدرت رقابت با تولیدات کشورهای همسایه را ندارد و اینها علامتی است که نشان می دهد در بخش تولید باکیفیت و قیمت مناسب کاملاٌ ناکام هستیم.


درخصوص تحقق اقتصاد دانش بنیان در قسمت های مهم اقتصادی در دولت یازدهم چه فعالیتهایی صورت گرفته است؟


پژویان: ما در قدمهای اولیه مشکلاتی داریم و اگر بخواهیم بسمت اقتصاد دانش بنیان برویم خیلی از این مباحث دور هستیم. با اینکه زمانی شانه به شانه کره جنوبی حرکت می‌کردیم الان 30 یا 40 سال از نظر تکنولوژی و دانش و غیره از آنها عقب هستیم.


 چه کنیم تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود؟


پژویان: باید برای مشکلاتی که به آن اشاره شد سیاستگذاری اقتصادی بصورت صحیح انجام داد و این کار را باید اقتصاددانانی انجام دهند که هم اقتصاد ایران را می‌شناسند و هم به ساختار اقتصاد آگاهی دارند.

باشگاه

110




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «به کمک اقتصاد بشتابید/دولت یک قدم هم برای اقتصاد برنداشته است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..