تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خوب و بد طرح تحول سلامت / تحولی که باری بر دوش سازمان های بیمه گر شد

ساعت: 16:25 منتشر شده در مورخ: 1395/12/11 شناسه خبر: 1052271

اوایل اردیبهشت ماه 1393 بود که دولت یازدهم به منظور بهبود وضعیت سلامت مردم، طرح تحول سلامت را آغاز کرد. حالا با گذشت دو سال و 9 ماه از شروع این طرح، اظهارنظر مسئولان خبر از نارضایتی از اجرای این طرح دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، متولیان این حوزه در استان از اشکالات اجرای این طرح را  تامین نشدن واختصاص نیافتن اعتباری از منابع هدفمندی یارانه ها به سازمان های بیمه گر و تحمیل بار مالی زیادی بر دوش سازمان های بیمه گر بیان می کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی با بیان این که طرح  تحول سلامت بار مالی فراوانی بردوش سازمان های بیمه گر گذاشته است، گفت: متاسفانه منابع مالی دراجرای این طرح دیده نشده است.
محسن رعنایی در باره تامین هزینه های حوزه بیمه سلامت در طرح تحول سلامت، اظهارکرد: هزینه های بیمه سلامت دراین طرح و تمامی مصوبات آن از سوی شورای هماهنگی بیمه ها، شورای عالی بیمه ها اعلام می شود.
وی با بیان این که براساس سیاست های دولت این طرح  را قبول و حمایت خواهیم کرد، اظهارداشت: اما واقعیت امر این است که طرح تحول سلامت بارمالی فراوان بر دوش سازمان های بیمه گر گذاشته است چراکه منابع مالی دراجرای این طرح دیده نشده است.


وی ادامه داد: این مهم باعث شده سازمان های بیمه گر دچار چالش شوند و مهمترین اشکال از آنجایی است که قوانین وضع شده ولی برای قوانین اعتبار لازم را منظور نشده است.
وی افزود: این قضیه باعث شده امسال 8 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیمه سلامت به صورت اوراق قرضه یا اسناد اسلامی چاپ شود که بتوانیم تا حدودی از هزینه های حوزه سلامت به دانشگاه ها، بخش خصوصی و نیمه دولتی و... پرداخت کنیم.
وی با اذعان بر 4 برابر شدن هزینه های بیمه سلامت  در پی اجرای طرح تحول سلامت گفت:  درحالی که  حدود 2 الی 3 سالی که ازاجرای این طرح می گذرد 95 درصد اعتبارات این حوزه افزایش داشته ولی بازهم هزینه هایی که بر ما از طرح تحول سلامت تحمیل شده تامین نشده است.
دکتر رعنایی افزود: درحال حاضر فقط توانسته ایم تا پایان فرودین 95 هزینه های اسناد حوزه درمان و تا پایان دی ماه امسال هزینه های حوزه بهداشت را پرداخت کنیم علت آن هم نبود اعتبار لازم بوده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان تجمیع منابع بیمه ، پرداخت حق بیمه براساس میزان حقوق،تعریف منابع مالی جدید برای سازمان، مکلف شدن سیستم ارجاع در برنامه ششم برای برنامه پزشک خانواده را از جمله راهکارهای رفع مشکلات در حوزه بیمه سلامت عنوان کرد.

عدم تخصیص یارانه دولتی به تامین اجتماعی بارمالی زیادی به همراه داشت
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز طرح تحول سلامت را یکی از طرح های بزرگ در حوزه سلامت یاد کرد که با همراهی و همگامی سازمان تامین اجتماعی که بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد به اجرا گذاشته است.

 

محمد علی عباس زاده افزود: علی رغم این که این طرح برای سازمان تامین اجتماعی بارمالی فراوانی به همراه داشته ولی سازمان در حمایت از این طرح از هیچ کوششی دریع نکرده و تاکنون تمام بار مالی آن را ا زمنابع داخلی خود تامین کرده است.
وی اظهارکرد: ولی متاسفانه یارانه هایی که قرار بود دولت به تامین اجتماعی دراین طرح اختصاص یابد تحقق پیدا نکرد و مشکلاتی برای سازمان ایجاد کرده است. 
عباس زاده افزود: دراین زمینه با توجه به این که  سازمان تامین اجتماعی در بخش نقدیندگی مشکلات زیادی دارد و دربخش درمان بیش از اندازه و توان خود هزینه می کند از یک سو باید هم از طرح تحول حمایت کند و هم بخش درمان سازمان را بچرخاند.
وی افزود: از دولت انتظار داریم در طرح تحول سلامت با تامین یارانه به سازمان تامین اجتماعی نیز کمک کند.
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی همچنین در رابطه با نقش سازمان تامین اجتماعی در به نتیجه رسیدن طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: سازمان دراین طرح نقش محوری دارد واگر دولت قصد توسعه خدمات درحوزه بهداشت و درمان دارد به طورحتم سازمان تامین اجتماعی بهترین گزینه برای ارائه عملکرد خواهد بود.
عباس زاده دراین طرح تجهیزو بازسازی ناوگان درمان مستقیم را از اولویت های سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد و افزود: حذف دفترچه های درمان و عدم لزوم ارائه آنها در مراکز ملکی تامین اجتاعی در راستای جایگزینی  آن ها با کارت هوشمند تا پایان سال جاری یکی از دیگر از اهداف سازمان است.

هدف طرح تحول سلامت رقابت با بخش خصوصی نیست
در این میان رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نظری کاملا متفاوت با بیمه ها دارد و طرح تحول سلامت را کاری نو و موفق در دولت تدبیر و امید دانست.


ابراهیم گلمکانی افزود: اساس شکل گیری طرح تحول سلامت درکشور براساس بیانات مقام معظم رهبری با عنوان این که با اجرای این طرح بیماران جز رنج بیماری نباید دغدغه ای دیگر داشته باشند شکل گرفت.
وی به آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت در 15 اردیبهشت سال 93 اشاره کرد وگفت: دراین طرح 8 بسته اساسی تهیه وعملیاتی شد.
گلمکانی ارتقای کیفیت خدمات، افزایش دسترسی مردم به حوزه سلامت و حفاظت مالی از بیماران را سه هدف اساسی شکل گیری طرح تحول سلامت درکشور ذکر کرد.
وی با بیان این که هدف طرح تحول سلامت رقابت با بخش خصوصی نیست، گفت: هدف این طرح این است که آن بخش از جامعه که امکان رفتن به بخش خصوصی را ندارند حداقلی از کیفیت خدمات درمانی برخوردار باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان این که هر طرحی به هرحال نواقص و مشکلاتی در پی دارد و ما این نواقص را قبول داریم، گفت: البته در طی یک روند اصلاح به دنبال رفع این نواقص نیز هستیم.
وی با رد این ادعا که طرح تحول سلامت اعتبار و هزینه ای بر دوش سازمان های بیمه گر تحمیل کرده است، اظهارداشت: این طرح از سوی شورای عالی بیمه کشور که صاحبان رای آن سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه هستند، مصوب شده و به گونه ای نبوده که تحمیلی از سوی وزارت بهداشت باشد. 


انتهای پیام/ب




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خوب و بد طرح تحول سلامت / تحولی که باری بر دوش سازمان های بیمه گر شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..