تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شرحی کوتاه از زندگانی مولانا شمس الدین محمد جاجرمی

ساعت: 14:01 منتشر شده در مورخ: 1395/12/11 شناسه خبر: 1051988

مولانا شمس الدین محمد جاجرمی از علما و فضلای قرن نهم خراسان است که در شهر هرات زندگی می کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جاجرم, مولانای اعظم عمدة العلماء مولانا شمس الدین محمد جاجرمی از علما و فضلای قرن نهم خراسان است که در شهر هرات زندگی می کرد و معاصر و معارض اشخاصی چون سعد الدین مسعود تفتازانی و مولانا جلال الدین یوسف حلاج بوده است.

شمس الدین محمد جاجرمی قائم مقام یکی از مشایخ و استادان مدرسه و خانقاه معروف هرات بود و در آنجا به تدریس می پرداخت. از اکابر علما چون شیخ شمس الدین محمد جزری و جلال الدین یوسف اوبهی در درس تفسیر وی حاضر می شده اند.

شمس الدین محمد جاجرمی از حکما و منطقیون شهیر زمان خود بوده و برلغت عرب تسلط کامل داشته است. وی در دوران سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر می زیست و تا سال 860 هجری نیز حیات داشته است.

در کتاب خواندمیر، غیاث‌الدین بن همام‌الدین حسینی. تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد البشر. (ج 4، ص 7) آمده است:

شمس‌الدین محمد جاجرمی از عالمان سده‌ی نهم هجری بود. در 813ق ساخت مدرسه و خانقاهی بزرگ در بیرون شهر هرات به پایان رسید. جلال‌الدین یوسف اوبهی، از شاگردان مولانا مسعود تفتازانی، به عنوان نخستین استاد آن مدرسه و خواجه علاء‌الدین علی چشتی به عنوان شیخ خانقاه برگزیده شد. چند استاد دیگر نیز به مدرسه دعوت شدند و «مولانا شمس‌الدین محمد جاجرمی قائم‌مقام یکی از ایشان گشت.»

در روز گشایش مدرسه از شمس‌الدین محمد خزری خواستند درس را آغاز کند. او تفسیر آیه‌ای از قرآن را گفت و فرمود که بر حاشیه‌ی سعدالدین تفتازانی در همین مبحث، ده اعتراض دارد. چون شیخ خزری فارسی نمی‌دانست، نقدهای خود را به عربی بیان کرد. اوبهی گفت که آن شبه‌ها را به فارسی برگردانند و محمد جاجرمی آن اعتراض‌ها را به فارسی شرح کرد. آن‌گاه اوبهی به آن اعتراض‌ها به فارسی پاسخ داد.

حاضران از علم اوبهی در شگفت شدند و امیر (شاهرخ) زبان به تحسین مولانا یوسف اوبهی گشاد و گفت: امروز کاری کردی که هر حقی که تفتازانی بر گردن تو داشت ادا شد. اوبهی پاسخ داد: «حقوق تربیت آن حضرت درباره‌ی من به مرتبه‌ای است که اگر صد سال آستانه او را به مژگان بروبم اندکی از بسیار آن ادا نمی‌شود.» این در حالی بود که تفتازانی به سبب جایگاه علمی شاگردش به او اجازه داده بود آثارش را اصلاح کند.


پایان خبر/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شرحی کوتاه از زندگانی مولانا شمس الدین محمد جاجرمی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..