تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۱۰۰هزار سکته مغزی در ایران/ ۷۰درصد مبتلایان به سکته مغزی خانه‌نشین می‌شوند

۱۰۰هزار سکته مغزی در ایران/ ۷۰درصد مبتلایان به سکته مغزی خانه‌نشین می‌شوند

سید حسن هاشمی روز چهارشنبه در کنگره سکته مغزی در سالن کتابخانه ملی، افزود: سکته های مغزی و قلبی دومین علت مرگ ایرانیان است که سالانه هزینه های زیادی را به مردم و بیمه ها تحمیل می‌کنند و اگر بیمه ها عالمانه به این مشکلات توجه کنند و به جای درمان، هزینه های پیشگیری را پوشش دهند به سودشان است.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند در بسیاری از موارد فلج می شوند یا قدرت تحرک و صحبت کردن را از دست می دهند. بسیاری از آنها بیکار می‌شود در حالی که بخش زیادی از آنان نان آور خانواده هستند.

قاضی زاده هاشمی گفت: این مسئله باعث بدسرپرستی و مشکلات زیادی در خانواده‌ها می‌شود در حالی که بیمه‌ها می‌توانند با یک رقم ناچیز جلوی بسیاری از این هزینه ها و مشکلات اجتماعی را بگیرند.

بیماری های واگیر، علت مرگ 80 درصد ایرانی ها

وزیر بهداشت اضافه کرد: ۷۵ تا ۸۰ درصد علت مرگ ایرانیان بیماریهای غیر واگیر است و در راس آنها بیماری های قلب و عروق و سکته های مغزی قرار دارند.

وی گفت: سالانه ۳۵ میلیون نفر در دنیا به علت ابتلا به یکی از بیماریهای غیر واگیر فوت می‌کنند و مهمترین عوامل خطر این بیماری ها کم تحرکی، مصرف دخانیات مصرف الکل، تغذیه نامناسب و سبک زندگی نادرست است.

هاشمی اضافه کرد: کار ارزشمندی که در این دولت پیگیری شد باز طراحی شبکه بهداشتی درمانی بود زیرا این شبکه در سال های اخیر فرسوده شده بود.

وی گفت: شبکه بهداشتی درمانی کشور ثمره تلاش افرادی در سال ۱۳۵۳ بود که در آن زمان بهورزان و مراقبان سلامت در کشور تعریف شدند و به ازای هر هزار تا ۱۵۰۰ نفر یک بهورز تعریف شد و هم اکنون نیز ۱۸ هزار بهورزر زن مرد و زن در روستاهای کشور از سلامت مردم مراقبت می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: این شبکه بهداشتی بعد از روستاها دیگر در شهرها توسعه پیدا نکرد در حالی ک برخلاف قبل از انقلاب که ۷۰ درصد مردم روستایی بودند اکنون ۷۰ درصد مردم در شهرها و حاشیه شهرها زندگی می کنند و خدمات بهداشتی به خصوص در حاشیه شهرها به هیچ وجه با روستا ها و شهرها قابل مقایسه نبود.

هاشمی گفت: در این دولت شبکه بهداشت را کامل کردیم و به ازای هر سه خانه بهداشت یک پایگاه بهداشتی و به ازای هر پایگاه بهداشتی یعنی هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت تعریف کردیم و بعد از آن با ایجاد کلینیک‌های ویژه و بیمارستانها در حال تکمیل ساختار فیزیکی نظام ارجاع هستیم.

وی گفت: همزمان برای ۶۵ میلیون نفر پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل شده است و تا آخر این دولت همه مردم صاحب پرونده الکترونیکی سلامت می شوند.

هاشمی ادامه داد: همزمان در این دولت سند پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر تدوین و با امضای رئیس جمهوری و 9 وزیر مرتبط با سلامت از جمله وزیر کشاورزی، وزیر ورزش و جوانان، وزیر آموزش و پرورش، وزیر نیرو و راه و شهرسازی و نیز رئیس سازمان صدا و سیما تصویب و ابلاغ شد.

وزیر بهداشت گفت: کمترین حاصل اجرای این سند ملی این است که ۵۰ درصد افرادی که فشار خون بالا دارند و از آن مطلع نیستند مطلع می‌شوند.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سال های آینده مردم و دولت توجه بیشتری به بیماریهای غیر واگیر داشته باشند و فقط به شعار و تعریف کردن بسنده نکنند.

وزیر بهداشت گفت: بر اساس سند ملی بیماریهای غیر واگیر باید تا ۱۰ ساله آینده ۲۵ درصد بیماریهای غیر واگیر در کشور کاهش یابد و کم تحرکی در بین مردم ۲۰ درصد کمتر شود. هم اکنون بیش از ۹۰ درصد مردم تحرک کافی ندارند این مسئله زن و مرد ندارد و یک دختر ۱۵ ساله با یک زن ۶۰ ساله از نظر تحرک فیزیکی با هم فرقی ندارند.

هاشمی گفت: مصرف نمک نیز بر اساس این سند ملی باید تا ۱۰ سال آینده ۳۰ درصد کاهش یابد این یک تصمیم ملی است و همه مسئولان در وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت صنعت، کشاورزی صدا و سیما رسانه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداران و فرمانداران باید برای رسیدن به این هدف کمک کنند.

وی ادامه داد: همزمان باید داروهای مناسب با فناوری‌های نوین نیز در اختیار مردم قرار گیرد و با برنامه‌ریزی وزارت بهداشت به دنبال این هستیم که میزان اسید چرب و ترانس روغن ها به صفر برسد.

۱۰۰هزار سکته مغزی در ایران

ایسنا نوشت: معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح برخی اقدامات انجام شده برای درمان سکته‌های مغزی در کشور گفت: در اورژانس پیش بیمارستانی کدی با عنوان "کد سما" برای انتقال بیماران سکته مغزی به 55 بیمارستان منتخب برای درمان این بیماری تعریف شده است.

محمد آقاجانی در نهمین همایش کشوری و بین المللی سکته‌های مغزی با بیان اینکه در ایران دومین علت مرگ و میر بعد از سکته قلبی، سکته‌های مغزی هستند، گفت: سالانه در ایران 100 هزار سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر این بیماری درمان دارد و می‌توان از بروز عوارض آن پیشگیری کرد؛ به طوریکه علاوه بر کنترل فشار خون، چربی خون، افزایش تحرک و ... ما در وزارت بهداشت برای درمان این بیماری نیز برنامه‌ریزی‌هایمان را از یک سال گذشته آغاز کردیم و در حال حاضر 55 بیمارستان منتخب در 25 شهر برای درمان سکته‌های مغزی تعیین شده‌اند.

آقاجانی ادامه داد: بنابراین از این پس بیماران مبتلا به سکته مغزی در این بیمارستان‌ها و در بخش‌های ویژه مراقبت از بیماران سکته مغزی خدمت دریافت می‌کنند و درمان‌های نوین به آنها ارائه می‌شود که یکی از این درمان‌ها استفاده از داروهایی است که جریان خون را مجددا برقرار می‌کند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین گفت: بر این اساس در اورژانس پیش بیمارستانی هم کدی را با عنوان «کد سما» برای انتقال بیماران سکته مغزی به بیمارستان‌های منتخب تعریف شده است.

آقاجانی همچنین گفت: در عین حال در دولت یازدهم 2400 آمبولانس مجهز که برخی از آنها امکانات ICU را هم دارند به ناوگان اورژانس کشور اضافه شدند و این اتفاق کاری بزرگ بود.

۴۷۲۳۵




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۱۰۰هزار سکته مغزی در ایران/ ۷۰درصد مبتلایان به سکته مغزی خانه‌نشین می‌شوند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..