تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نصف درآمد مالیاتی کشور از ارزش افزوده است / مجلس درآمد دولت را کاهش ندهد

نصف درآمد مالیاتی کشور از ارزش افزوده است / مجلس درآمد دولت را کاهش ندهد

رکنا اقتصادی:  سیدکامل تقوی نژاد در دهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی با بیان اینکه قریب به 50 درصد درآمدهای مالیاتی کشور از ارزش افزوده و عوارض بدست می آید افزود: اخیراً در مجلس درباره نحوه دریافت این مالیات مصوبه ای به تصویب رسیده که باعث نگرانی شدید ما شده است و باید نسبت به آن هشدار بدهیم.

وی گفت: تبدیل مالیات بر ارزش افزوده به مالیات بر فروش در کشورهایی بوده که قانون Law مالیات بر ارزش افزوده در آن شکست خورده است در حالی که ما در اجرای این قانون شکسته نخورده ایم و موفق بوده ایم.

تقوی نژاد اجرای این قانون را یک عقبگرد دانست و گفت: این در حالیست که 150 کشور دنیا قانونی مشابه مالیات بر ارزش افزوده ما را عمل می کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در حال حاضر 4 میلیون اصناف در کشور وجود دارد و یک میلیون هم تخمین زده می شود که به صورت ثبت نشده مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: با اجرای این قانون سازمان مالیاتی به جای مواجهه با 50 هزار مؤدی که حسابرسی دقیق دارند باید با 5 میلیون مؤدی مواجه شود که گاهاً از پرداخت مالیات معافند و یا به علت کوچک بودن کسب خود هیچ گاه مالیات پرداخت نکرده اند و از قانون مالیات بر ارزش افزوده بی اطلاعند.

تقوی نژاد افزود: این صاحبان کسب و کار خرد با مصوبه مجلس باید تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری بخرند ، حسابدار استخدام کنند و دفاتر مدون و منظمی برای خود ایجاد کنند تا بتوانند مالیات بر ارزش افزوده کسب خود را محاسبه و پرداخت کنند.

وی گفت: اجرای این قانون در واقع شوک به اقتصاد کشور خواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در سال حدود 15 هزار میلیارد تومان عوارض از این محل دریافت می کنیم، افزود: اگر بخواهیم قانون جدید مجلس را اجرایی کنیم شهرداری ها و دهیاری ها حداقل تا چند ماه سال 96 هیچ درآمدی نخواهند داشت زیرا کار شناسایی توجیه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خرده کسبه ها بسیار زمانبر و هزینه بر است.

تقوی نژاد گفت: برخلاف آنچه تبلیغ می شود مالیات بر ارزش افزوده کنونی دریافت مالیات از حلقه آخر نیست بلکه این مالیات در طول زنجیره تولید تا مصرف دریافت می شود.

وی افزود: در واقع مالیات بر ارزش افزوده مالیات مضاعف نیست بلکه مالیات در حلقه توزیع است.

نصب سیستم‌های کامپیوتری مالیاتی اصناف از ابتدای فروردین

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور: از ابتدای فروردین سال آینده واحدهای صنفی باید به سیستم کامپیوتر و دفتر و اسناد و مدارک مجهز شوند.

سیدکامل تقوی نژاد گفت: نوع اصلی مالیات ارزش افزوده که در ایران وجود دارد در 150 کشور دنیا نیز به همین صورت است.

این روش منطقی و در کشور ما حاکم است، مالیات بر فروش در چند کشور دنیا اجرا می شود که یک نوع از مالیات است اما از آنجایی که در صدر ذیل بند ب تبصره 6 مغایرتی پیش آمد مبنی بر اینکه در ابتدای بند آمده است مالیات بر ارزش افزوده یکسال تمدید می شود، اما در انتهای آن است ماخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی است و این یک سردرگمی را ایجاد کرده است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه برداشت های متفاوتی در این باره به وجود آمده و مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده که منظور این است که مالیات در طول زنجیره و با ماخذ فروش اولیه و یا واردات انجام شود، افزود: اگر برداشت همین باشد معنای آن مالیات آبشاری است که به تولیدکننده فشار وارد می شود و به رکود اقتصادی دامن زده و رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و تورم زاست.

تقوی نژاد ادامه داد: اما اگر برداشت این باشد که مصرف کننده نهایی مالیات پرداخت می کند سازمان مالیاتی این نوع مالیات را از حلقه آخر دریافت می کند که برداشت مبتنی بر مالیات بر فروش است و این مسئله در کشورمان می تواند مطالعه شود اما از آنجایی که اولا مغایرت قانونی دارد و ثانیا هیچ ابزار قانونی در اختیار ما نیست و ثالثا زیرساخت های لازم را هم نداریم.

معاون وزیر اقتصاد گفت: امروز حدود 4 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد اما اعلام شده که واحدهای صنفی بیشتری هم هستند که ناشناخته اند که 5 میلیون صنفی را در بر می گیرد. بر این اساس همه آنها موظفند از بابتدای فروردین ماه آتی کامپیوتر نصب کرده و دفتر و اسناد و مدارک لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به سختی هایی که اخذ این نوع مالیات در شهرستان ها دارد افزود: یک بحران و تنش اجتماعی را پیش بینی می کنیم بنابراین از نمایندگان می خواهیم که اجازه ندهند یک تنش اجتماعی در آستانه یک مسئله مهم کشوری و ملی یعنی انتخابات رخ دهد.

عمده نرم افزار طرح جامع مالیاتی بومی سازی شده است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در سالیان گذشته بخش عمده نرم افزار طرح جامع مالیاتی به شرکت های خارجی داده شده بود، گفت: اما موفق شدیم با کمک متخصصان داخلی بخش عمده این نرم افزار را بومی سازی کنیم.

سیدکامل تقوی نژاد در ادامه سخنانش در دهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی دارای 32 زیر مجموعه بود که قسمت عمده آنها به بهره برداری رسیده است گفت: هسته مرکزی آن نرم افزار این طرح است که بخش عمده آن اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر 7 منبع اصلی مالیاتی در 14 زیربخش در 44 سازمان مالیاتی کشور به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده و امیدواریم هر چه زودتر اجرای آن به طور رسمی آغاز شود.

تقوی نژاد گفت: ما در طرح جامع مالیاتی به دنبال آن هستیم که همه فرآیندها از جمله ثبت، استعلام، پرداخت و فرآیند رسیدگی الکترونیکی شود که تا حدود زیادی این کار انجام شده است.

وی از راه اندازی دادسرای ویژه مربوط به مؤدیانی که از مالیات فرار Escape می کنند خبر داد و افزود: امسال موفق شدیم حدود 13 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی را وصول کنیم.

تقوی نژاد از شناسایی مؤدیان جدید به عنوان یکی از مأموریت های سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: با استفاده از تراکنش های مشکوک 220 مؤدی موفق شده ایم از 77 مؤدی که به عنوان فرار مالیاتی شناخته شده اند 990 میلیارد تومان مالیات شناسایی کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از کاهش 29 مجوز سازمان امور مالیاتی به 14 مجوز خبر داد و گفت: تمام سعی ما هموار کردن راه مؤدیان در استعلام ها و فرآیندهای مختلف پرداخت مالیات است به همین دلیل الکترونیکی کردن بیشتر فعالیت های سازمان امور مالیاتی یک دستورالعمل جدی است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نصف درآمد مالیاتی کشور از ارزش افزوده است / مجلس درآمد دولت را کاهش ندهد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..