تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سالانه 100 هزار نفر در کشور سکته مغزی می کنند/ اعلام نسخه‌های میلیاردی پزشکان حاشیه سازی است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه نهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: متخصصان اعصاب با همکاری معاونت درمان موفق شدند درمان سریع سکته های مغزی را در کشور راه اندازی کنند که یکی از مهمترین اقدامات در درمان سکته مغزی درمان سریع در زمان طلایی در کمتر از سه ساعت بعد از وقوع سکته است. 

وی ادامه داد: 70 درصد از افراد مبتلا به سکته مغزی خانه نشین شده و از کار افتاده می‌شوند سالانه 100 هزار سکته مغزی در کشور رخ داده و 25 هزار نفر به این دلیل جان خود را از دست می دهند که با این تعداد دومین عامل مرگ و میز در کشور شناخته می‌شود. 

هاشمی با بیان اینکه در 55 مرکز درمان سریع سکته مغزی را راه اندازی کردیم، افزود: سکته مغزی به دلیل لخته خون در مغز بروز می‌کند که با تزریق داروی خاصی لخته از بین رفته و عوارض سکته تا میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. 

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد امکانات اورژانس کشور در خدمت رسانی به مبتلایان به سکته مغزی و قلبی، گفت: اورژانس‌های زمینی، هوایی و دریایی کشور باید تجهیز شده تا خدمات برای بیماران سکته مغزی فراهم باشد، اکنون 55 مرکز درمان سریع سکته مغزی که بیماران سریعا با اورژانس به آنجا منتقل می‌شوند وجود دارند که در آینده نزدیک این میزان 4 برابر خواهد شد. 

وی با تاکید بر اطلاع رسانی در علائم و پیشگیری از سکته مغزی گفت: رسانه‌ها باید علائم را به مردم گوشزد کنند و منتظر نمانند تا فردی به سکته مبتلا و علائمی مانند کج شدن بخشی از صورت یا بی حسی دست و پا  را مشاهده و بعد به پزشک مراجعه کنند. 

هاشمی عنوان کرد: توجه به پیشگیری یکی از عوامل مهم در کاهش بروز سکته‌های مغزی است افرادی که در معرض عوامل خطری مانند فشار خون، بیماری‌های عروقی یا بیماری‌های که پزشک به آنها تذکر داده که بیشتر در معرض خطر هستند توجه کنند تا ابتلا به سکته مغزی کاهش پیدا کند. 

وی افزود: برای هر 3 هزار نفر مراقبت سلامت در کشور وجود دارد تا عوامل خطر را به مردم گوشزد کرده و با مشاهده عوامل اولیه سکته فرد را سریعا به مراکز درمانی ارجاع دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما نیروی متخصص لازم را در کشور داریم بخشی از عملکردهای به بیمه‌ها باز می‌گردد که انتظار حمایت از آنها را داریم پیشگیری هزینه‌ای کمتری از درمان دارد البته بخشی از این موضوع به خود مردم بر می‌گردد که از عواملی که منجر به سکته مغزی و قلبی برمی‌گردد آگاهی پیدا کند. 

هاشمی با بیان اینکه آمبولانس های مخصوص برای سکته های مغزی و قلبی داریم، افزود: متاسفانه عوامل متعددی باعث شده که نتوانیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم اکنون 2500 آمبولانس را قصد داشتیم وارد چرخه اورژانس کشور کنیم، اما به عنوان حمایت از تولید داخلی به بخشی از آن اجازه ندادند، اما توانستیم 1500 آمبولانس را وارد ارگان اورژانس کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه توجه به تولید داخلی ضروری و آرزوی ما است، گفت: مردم انتظار دارند در حوزه بهداشت و درمان آخرین دستاوردهای در اختیار آنها قرار بگیرند و این موضوع با تجهیزاتی مانند یخچال، تلویزیون و حتی خودرو فرق دارد. 

هاشمی عنوان کرد: در رسیدن به برخی اهدافمان عقب ماندگی داریم زیرا نتوانستیم از تعهدات داخلی استفاده کنیم و حتی یک دستگاه آمبولانس تهیه نشد، اما تاکنون مجهزترین آمبولانس‌ها از ایتالیا وارد کشور شده و در اورژانس فعالیت می‌کنند به زودی هزار دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور افزوده می‌شود. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: 30 پایگاه آمبولانس هوایی در کشور وجود دارد که از بالگردهای نظامی استفاده می‌کنند در آینده نزدیک آمبولانس‌های ویژه‌ای که کوچک تر بوده و امکان ورود در همه جا را دارند بهره داری می‌شود. 

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پزشکانی با نسخه‌های میلیاردی گفت: اینها همه حاشیه است و بهتر است وارد حاشیه‌ها نشویم و وظیفه اصلی خود را انجام دهیم و به مردم خدمت کنیم هر جا وارد حاشیه شدیم ضررشان را مردم می دهند. 

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پزشکان ترجیح می‌دهند از داروهای خارجی برای بیماران تجویز کنند، گفت: شرکت‌های دارویی باید تلاش کنند خودشان را به پزشکان و جامعه عرضه کنند انجمن ها باید شرکت‌ها را باور کنند بخش از دلایل این موضوع به این باز می‌گردد که تولید کنندگان داخلی عمدتا دولتی هستند و در معرفی خودشان نا موفق عمل می‌کنند. 

وی اظهار داشت: جامعه پزشکی همیشه ثابت کرده در صحنه‌های خطر پیش قدم بوده و اینجا که بحث منافع ملی در این میان است مطمئنا با شرکت‌های دارویی و تولید کنندگان داخلی همکاری می‌کنند. 

هاشمی یادآور شد: در بیماری مانند ام اس بیشترین میزان مصرف دارویی داروهای داخلی است هر چند که تبلیغات زیادی از سوی شرکت های بین المللی برای رقابت در این زمینه صورت می‌گیرد در سایر بیماری‌های غیر واگیر همین گونه است و تولید کنندگان داخلی باید خود را عرضه کرده و مطالعات مدخلی همچون رقبای خارجی خود به پزشکان داخلی ارائه کنند. 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سالانه 100 هزار نفر در کشور سکته مغزی می کنند/ اعلام نسخه‌های میلیاردی پزشکان حاشیه سازی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..