تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهترین زمان برای غذا خوردن چه موقع است| اشتباهات شایع درباره صبحانه و کاهش وزن

ساعات غذا خوردن را اگر با نور خورشید تنظیم کنیم بسیار برای بدن و کنترل وزن مناسب است و بهترین زمان برای شام ترجیحا زمانی است که آفتاب در حال غروب کردن است.

 بهترین زمان برای غذا خوردن چه موقع است

 عضو هئیت مدیره انجمن گوارش و کبد ایران متذکر شد : ساعات غذا خوردن را اگر با نور خورشید تنظیم کنیم بسیار برای بدن و کنترل وزن مناسب است و بهترین زمان برای شام ترجیحا زمانی است که آفتاب در حال غروب کردن است.

 بهترین زمان برای غذا خوردن چه موقع است

دکتر اکرم پورشمس در گفت و گو با بیان کرد : بطور کلی ساعت درونی بدن انسان به او کمک می کـنـد تا فعالیت خود را در ساعات روز افزایش داده و در شب هنگام از شدت آنها بکاهید و به استراحت بپـردازیـد. سـاعــت بیولوژیک مختص انسانها نیست و تـمـام مـوجـودات زنـده واجد چنین ساعتی هستند .سیستم بدن بصورت طبیعی اینگونه است که با حضور نور بیشترین میزان کورتیزول در بدن ترشح می شود، همچنین فشارخون بالا و دمای پایین بدن را در این هنگام داریم .

وی در ادامه افزود : هر بدنی یک ساعت برای بیدار شدن دارد منظور از بیدار شدن این نیست فرد فقط چشمانش را باز کند بلکه زمانی است که وی بتواند فعالیت فیزیکی داشته باشد . در بدن هرچه فاصله غذا خوردن کوتاه تر باشد برای تمام ارگان های بدن مناسب تر است .بنابراین اگر فردی بخواهد وزنش را کنترل کند باید وعده های غذایی زیاد در حجم کم بخورد .

پورشمس یادآور شد: بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که با حذف صبحانه و صرفا ورزش کردن در صبح می توانند کالری بیشتری را سوزانده و کاهش وزن خوبی داشته باشند. صبحانه کامل، برای ساعتها شما را سیر نگه داشته و مانع از ریزه خواری در طی روز می شود. بارها به این نکته اشاره شده است که حذف صبحانه، نه تنها در کاهش وزن، موثر نیست، بلکه موجب گرسنگی و افت شدید قندخون، بخصوص هنگام ورزش شده و بدن به ناچار، مجبور به پرخوری بیشتر در طی روز خواهد شد و این کار بدترین اتفاقی است که می تواند برای افرادی که قصد کاهش وزن را دارند، رخ دهد.

به گفته وی، اگر بدن هر چه فاصله های غذا خوردنش طولانی باشد متابولیسم نیز کاهش می یابد و علاوه بر آن تصور می کند در ساعات بعدی غذایی برای خوردن نیست و همین باعث می شود بیشتر چربی مصرف کند. برخی از افراد می پندارند اگر در طول روز یک وعده غذا بخورند در کاهش وزن موثرتر است اما این تصور کاملا اشتباه بوده و هیچ نتیجه ای را در بر ندارد .

عضو هئیت مدیره انجمن گوارش و کبد ایران متذکر شد : ساعات غذا خوردن را اگر با نور خورشید تنظیم کنیم بسیار برای بدن و کنترل وزن مناسب است و بهترین زمان برای شام ترجیحا زمانی است که آفتاب در حال غروب کردن است و اگر صرف غذا در ساعات پایانی شبانه روز باشد افراد به دلیل کم‌تحرکی کالری کمتری می‌سوزانند که سبب چاقی، اضافه وزن و به تبع آن ابتلا به انواع بیماری‌ها در درازمدت در آنها می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند بین وعده‌ی شام و زمان خواب افراد باید حداقل سه ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد.

وی توصیه کرد : نکته حائز اهمیت این است در وعده های غذایی مان از بشقاب سالم استفاده کنیم . بشقاب سالم بشقابی است که نیمی از آن را با سبزیجات و میوه‌ها پر کنیم سپس نیمه دیگر آن را به پروتئین کم‌چرب و غلات اختصاص دهیم و سعی کنیم غلات اندکی بیش از پروتئین باشد. ما باید در طول روز 4وعده غذا بخوریم اما این 4 وعده قانون خاص خود را دارد و متشکل است نصف بشقاب میوه و سبزیجات ، یک چهارم غلات و یک چهارم دیگر پروتئین . بهتر است این پروتئین بدون چربی باشد و خوب است از سویا ، قارچ ،ماهی و مرغ بیشتر استفاده شود و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند و نکته بسیار مهم این است که بشقاب انتخابی ما یک بشقاب میوه خوری برای غذا خوردن باشد و از بشقاب های بزرگ به هیچ وجه استفاده نشود .

 بهترین زمان برای غذا خوردن چه موقع است

به گفته وی ، اگر در میان ، وعده های غذایی وسوسه شدید خوراکی بخورید حتما میل به گرسنگی را با خوردن مواد غذایی مثل هویج، انواع توت ها و از این قبیل خوراکی های کم کالری کنترل کنید ، چرا که این مواد غذایی بسیار کم کالری بوده و در عین حال کمک می کنند تا میل به خوردن در شما بر طرف شود.

پورشمس مصرف آب در میان غذا خوردن را به شدت کار اشتباهی دانست و توصیه کرد : مشکل شایعی که در هنگام مصرف آب در میان غذا خوردن بوجود می آید نفخ است .چرا که با این عمل در کار معده اختلال ایجاد می کنیم و معده نمی تواند یکی از وظایف خود را که هضم غذا است را انجام دهد پس بنابراین فرد دچار نفخ می شود . علاوه بر منع مصرف آب در میان غذا ، منع مصرف چای بعد از صرف غذا هم بسیار تاکید شده است .

به عبارتی دیگر اگر همراه یا قبل و بعد از غذا آب بنوشیم، این آب با غذای خورده شده مخلوط می‌شود و باعث رقیق شدن غذا و سرد شدن داخل معده می‌شود و از آنجا که هضم انسان نیاز به حرارت دارد، عمل هضم مختل می‌شود همچنین با نوشیدن آب، شیره‌های گوارشی رقیق می‌شوند و نمی‌توانند عملیات هضم را خوب انجام دهند و در نتیجه شخص دچار سوءهاضمه می‌شود. به همین دلیل فرد با وجود خوردن غذای خوب، اما انرژی ندارد و بیشتر دچار پف بدن، چاقی، افزایش اندازه و سنگینی می‌شود.

وی در پایان اشاره کرد: هنگامی که آب می خوریم معده حجمش بالا می رود و فرد اشتهای خود را برای غذا خوردن تا حدی از دست می دهد بخصوص اگر در ابتدای صبح میل شود . بین وعده های غذایی مصرف آب بسیار مفید است اما اگر با غذا همراه باشد کاملا اشتباه و زیان بار است .

جام جم آنلاین

اخبار مرتبط:

غذا خوردن با عجله ممنوع | نکاتی برای آرام تر غذا خوردن

فواید غذاخوردن با دست چیست؟!

غذا خوردن كودكان واندازه مناسب برای غذای کودک

بعد از غذا خوردن این کارها را انجام ندهید

توصیه های طب سنتی برای غذا خوردن




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهترین زمان برای غذا خوردن چه موقع است| اشتباهات شایع درباره صبحانه و کاهش وزن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..