تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




محبی‌نیا: آقا بالاسر نمی‌خواهیم /لاریجانی:در مجمع تشخیص دعوا شد /اختلاف در مجلس بر سر یک تصمیم مجمع

بررسی ایرادهای مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس در مورد برنامه ششم توسعه، موجب ایجاد حاشیه‌ها و تذکرها زنجیره‌ای نمایندگان در رابطه با ادبیات و نگاه مجمع به مجلس شد تا جایی که محبی‌نیا خطاب به مجمع گفت: ما آقا بالاسر نمی‌خواهیم.

روز نو :  بررسی ایرادهای مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس در مورد برنامه ششم توسعه، موجب ایجاد حاشیه‌ها و تذکرها زنجیره‌ای نمایندگان در رابطه با ادبیات و نگاه مجمع به مجلس شد تا جایی که محبی‌نیا خطاب به مجمع گفت: ما آقا بالاسر نمی‌خواهیم.
 
به گزارش روز نو،‌ در جريان رفع ايرادات مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد لايحه برنامه ششم توسعه، جهانبخش محبي نيا، با بیان «انا لله و انا اليه راجعون» تذكرش را آغاز كرد، نكته اي كه موجب تعجب رئيس مجلس نيز شد و لاريجاني خطاب به او گفت: چه شده است آقا؟
 
محبي نيا در تشريح كلامش گفت: اخطار من اصل 112 قانون اساسي است. اولا شنيده ام كه در در مجمع  تشخيص مصلحت جانانه و با شجاعت از مجلس و مظلوميت آن دفاع كرديد. ممنونم. اما اين ادبياتي كه امروز در مغايرت با مصوبات مجلس با سياست هاي  كلي كه رهبري ابلاغ كردند، توسط مجمع به چشم ميخورد بيانگر اين است كه مجمع از حيز انتفاع در حال خارج شدن است.
 
وي افزود: مجلسي كه امام فرموده است يعني سر تسليم در برابر اسلام است. مجمع اگر ميخواهد انطباق سياست ها را داشته باشد بايد از رهبري اجازه مطلق داشته باشد و حتي اگر اين اجازه را داشته باشد نبايد از اين ادبيات  استفاده كند. من جهت استحضار ملت و مجلس مي‌خوانم. شما در بند 16 مي‌گوييد مجمع با همسان سازي حقوق بازنشستگان و ايجاد عدالت موافقت است. مجمع چه كاره است كه موافق باشد؟ ‌وظیفه مجمع براساس اين قانون كه توسط خون شهدا و روح امام و تمام قاطبه مردم به ثمر نشسته است، در مواردي است كه مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مواردي خلاف شرع يا قانون اساسي بداند.
 
اين نماينده منتقد ادبيات مجمع در قبال مجلس ادامه داد: مجمع با همسان سازي حقوق بازنشستگان موافق است، باريكلا دست شما درد نكند، شما وظيفه تان اين است كه دقيقا بگوييد فلان مصوبه با فلان سياست رهبري مغايرت دارد. والسلام. ما آقا بالا سر نمي خواهيم. مجلس امروز با اين روند كه در پيش گرفته اند تعطيل شود بهتر از اين وضعيت است.
 
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار، ضمن بيان مخالفتش، گفت: من با نظر شما موافق نيستم،‌اين به اين صورت نيست،‌اولا مقرارت نظارت بر حسن اجراي سياست هاي كلي نظام جز وظايف رهبري است. براساس اين يك آيين نامه اي را رهبري تاييد كرده اند و گفته اند كه نظارت بر همه شئون،‌حتي نيروهاي مسلح. در آيين نامه وظايفي همه به رئيس مجلس دادند كه موظف است بعد از اعلام وصول طرح و لايحه نسخه اي را به مجمع بدهد و مجمع هم در كميسيوني كه اين آيين نامه مشخص كرده است اين را بررسي كند و نظر كميسيون به مجمع برود. بعد مجمع نظر دهد كه آيا نظر كميسيون نظارت درست بوده است يا نه؟
 
وي افزود: شما كه مقيد به قانون اساسي هستيد،‌مسئله سياست هاي كلي و نظارت دو بند از وظايف رهبري است. براي هر دو چاره جويي كردند،  سياست هاي كلي به وسيله مجمع و نظارت هم برايش رهبري مشخص كرده است و اين نظارت را رهبري به مجمع داد و وظيفه ذاتي مجمع نيست ما از باب اين كه رهبري اين نظارت را به مجمع تنفيذ كرده است، تبعيت مي كنيم و گرنه مجمع نظارتي بر مجلس ندارد و فقط مي‌تواند سياست كلي بنويسد. حالا براساس اين نظري داده است و رعايت ميكنيم. خب براساس اين نظري داده است،‌نظراتش برخي در كميسيون رد شد و نظر مجلس تصويب شد. در نهايت به 10 تا 12 مورد رسيدند كه قرار شد اين موارد هم اصلاح شود، بنابراين براساس ضوابط اين كار انجام ميشود و مشكلي هم نيست. لذا اجازه دهيد بحث را در يك مسير منطقي جلو ببريم.
 
در ادامه بحث در مورد رفتار مجمع تشخيص مصلحت نظام در قبال مجلس، مهدي مقدسي نماينده مردم اراك هم در اين رابطه گفت: من در خصوص حرف شما در مورد بحث جايگاه مجمع بايد بگويم اين كه آيين نامه تعيين شده مورد احترام است اما به هر شكل آن قسمت آخر اگر مجمع نظرش را به شوراي نگهبان بدهد،‌مجلس فرآيند بررسي مصوباتش يك مرجع پيدا ميكند و اينكه دو مرجع داشته باشد، نكته اي است كه مي طلبد تا صحبت هاي آقاي محبي نيا را بيشتر مورد توجه قرار دهيم ،‌من خواهشم اين است كه براي دفاع از صيانت مجلس، پيشنهاد دهيد كه مجمع پيشنهادهايش را از طريق شوراي نگهبان بيان كند. كه شان مجلس حفظ شود.
 
نكته اي كه لاريجاني در پاسخ به آن گفت: مجمع الان متنش خطاب به ما نيست خطاب به شوراي نگهبان است،‌ ما نظر شوراي نگهبان را ميبينيم من به شوراي نگهبان هم گفتم چون دفعه اول نظر داديد براي بار دوم بايد بنويسيد كه خلاف شرع است.
 
*لاريجاني: فوت آيت الله هاشمي در كار مجمع وقفه انداخت
 
محمد دهقانی، نماینده مردم طرقیه و چناران طی اخطار اصل 94 قانون اساسی گفت: کلیه مصوبات مجلس به شورای نگهبان می رود و اگر تا 10 روز نظر نداد می تواند قابل اجراست. بهتر است شورای نگهبان درباره سیاست های کلی نظام ابتدا نظر مجمع را هم بگیرد و سپس نظر بدهد. آقای دکتر لاریجانی شما چون عضو مجمع هستید این مساله را حل کنید.
 
لاریجانی نیز در پاسخ گفت: طرف مجلس شورای نگهبان است که 10 روز باید نظر بدهد و البته می تواند تمدید کند. بهتر است که اتفاقی که شما می گویید بیفتد اما در مورد برنامه چون با رحلت آیت الله هاشمی همزمان شد و مجمع نمی توانست تشکیل شود در كارش وقفه پيش آمد و از این منظر شورای نگهبان نظر مجمع را نداشت.
 
*لاريجاني: در مجمع تشخيص دعوايمان شد
 
غلامرضا تاجگردون نماينده مردم گچساران نيز در حلقه ديگري از زنجيره انتقادها به لحن و نگاه مجمع تشخيص مصلحت به مجلس شد و خطاب به رئيس مجلس گفت: شما گفتيد مجمع فلان موضوع را گفته اگر بيست درصد را 30 درصد كند ما موافقيم، توجه كنيد وظيفه انحصاري قانونگذاري به عهده مجمع است. من خواهش مي‌كنم كه رسالت خودمان را در رابطه با اين برنامه بپذيريم ، ما اگر نظر مجمع را بپذيريم و مجمع اينگونه اصلاح كند، بعد از آن نمي توانيم تغيير دهيم،‌شما به عنوان رئيس مجلس وظيفه داريد به عنوان رئيس مجلس دقت كنيد و  رسالت مجلس را پيگيري كنيد.
 
در اين هنگام رئيس مجلس در ميان صحبت هاي تاجگردون، ميدان دار شد و خطاب به او گفت:شما كامل نمي گوييد، ما اگر رسالتمان را ميخواستيم انجام دهيم اين قانون بودجه با 60 هزار ميليارد كسري بودجه تصويب نمي كرديم ، ما سر جايش درست تصميم نمي گيريم بعد مياييم سر چيزي بحث ميكنيم كه همه ميدانيم،‌به هر حال مطابق قانون، سياست هاي كلي و نظارت بر اجرا بر عهده رهبري هست يا نه؟ قبول داريد يا نه؟ آقاي عارف و حاجي بابايي بودند، من از مصوبات مجلس با اين كه خودم ملاحظاتي داشتم، جدي دفاع كردم اما قانوني است كه خب اختياراتي داردند و نظارت مي كنند از 30 مورد 10 مورد را اصلاح كردند. ما گفتيم كه ما نظر شما را اعمال نمي كنيم كه دفعه بعد دعوا هم شد،‌ گفتند كه شما چرا وقعي به نظر ما ننهاديد، ما گفتيم خب مخاطب شما ما نيستيم و شما نامه تان را به شوراي نگهبان داديد و شوراي نگهبان هم نظري نداده است. بعد برگشت به شوراي نگهبان شد و شوراي نگهبان نوشت خلاف شرع است اگر اجرا نكنيد.
 
لاريجاني ادامه داد: حالا شما ميگوييد چرا شوراي نگهبان گفته كه خلاف شرع است،‌خب من چه كنم؟ مگر من پاسخگوي شوراي نگهبان هستم؟ خب دوستان توجه كنيد، ما قانوني نوشتيم 200 ماده كه آنها 10 مورد را ايراد گرفتند. الان اصلاحاتي كه مجلس و كميسيون انجام داده است من به شما گفتم كه مجمع نخواهد پذيرفت،‌حد اخرش كجاست، ممكن است كه نظر شوراي نگهبان را رد كنيم كه اختلاف ايجاد مي شود،‌ بعد اختلاف به مجمع مي رود . به هر حال اختلاف ها حد آخري دارد از 200 مورد 10 مورد را مشكل گرفتن به اين معنا نيست كه مجلس از حيز انتفاع خارج شده است.
 
پس از صحبت هاي رئيس مجلس، اين فرصت به جهانبخش محبي نيا داده شد تا در برابر صحبت‌هاي يكي از نمايندگان كه كلام او را احساسي خوانده بود،‌به دفاع از خود بپردازد. او با تكيه بر ماده 79 آيين نامه داخلي مجلس، گفت: يكي از همكاران محترم با عطف به صحبت هاي من گفتند كه صحبت هايي كه من كردم با تكيه به احساسات بود. من با تكيه بر آيين نامه داخلي و قانون اساسي، در سيادت و اصالت مجلس صحبت كردم آنهايي احساساتي صحبت مي كنند كه هفته گذشته كه شما- رئيس مجلس- شهادت داديد كه در مورد سياست هاي كلي با رهبري جلسه داشتيد،‌گفتند كه با حرف اين آقا و آن آقا نميشود، تصميم بگيريم.  لذا تلاش براي حفظ سيادت مجلس و احياي قوه مقننه عين شجاعت است و آن را احساسات تلقي نكنيد و من در اين حوزه از خودم تشكر ميكنم كه مدافع سياست هاي مجلس هستم.
 
لاريجاني در پاسخ به محبي نيا گفت كه« ما هم به شما افتخار ميكنيم.»
 
*كواكبيان: اينگونه نباشد كه اول مجمع ارائه طريق دهد و بعد ما نظر دهيم
 
مصطفي كواكبيان هم از جمله نماينده هايي بود كه در تلاش كرد از قطار تذكرها به مجمع جا نماند و با تكيه به ماده 24 آيين نامه داخلي گفت: عزيزان كميسيون تلفيق شما مطمئنا از مصوبات مجلس دفاع كرديد اما بحث اين است كه حرمت امامزاده را بايد متولي نگه دارد اين كه يكي از نمايندگان آيه استراجاع(إنّا لِلّهِ و إنّا إليهِ رجِعون) مي‌خوانند، حتما دغدغه دارند.
 
وي با اشاره به صحبت هاي رئيس مجلس كه در ميان بررسي مواد برنامه، مدام تأكيد مي‌كند كه مجمع به اين بندها ايراد مي‌گيرد، افزود: همانطور كه جنابعالي در موارد مختلفي گفتيد كه مجمع هم مخالفت مي كند پس  حواسمان باشد،‌يعني جز شوراي نگهبان مجمع هم وارد قانون گذاري مي شود،‌من مي خواهم كه رويه را رعايت كنيد. من ديروز هم گفتم كه از نظر آيين نامه بايد از مجلس راي ميگرفتيد كه بررسي اشكلات آيين نامه شروع شود اما خواهشم اين است كه مركز قانون گذاري فقط مجلس باشد حتي ما شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم به خاطر حرمت رهبري قبول داريم وگرنه قانون اساسي هيچ جايي براي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نگذاشته است.
 
در اين هنگام صداي كواكبيان از سوي هيئت رئيسه قطع شد، كه لاريجاني با تحكم گفت: قطع نكنيد شما ادامه دهيد.
 
كواكبيان در پاسخ به اين اقدام رئيس مجلس كه معمولا برعكسش در قبال كواكبيان اعمال مي‌شد، پاسخ داد: آقا قطع هم كنيد ما ارادات داريم.
 
كاظم دلخوش هم در ميان اين طنازي رئيس مجلس و كواكبيان با خنده گفت: تازه ارادات يافته است.
 
كواكبيان ادامه داد: در بحث كلي من خواهشم اين است كه رويه را اصلاح كنيد وگرنه از اين به بعد منتظر باشيم كه اول مجمع ارائه طريق دهد و بعد ما نظر دهيم.
 
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر تكراري به تكرار پاسخ هاي قبليش اكتفا كرد و گفت: در اينكه مرجع اول قانونگذاري مجلس است،‌ترديدي نيست،‌به دست خودمان مسئله براي كشور ايجاد نكنيم. در وظايف رهبري آمده است كه  نظارت بر سياست هاي كلي جز وظايف رهبري است و رهبري بر اساس آيين نامه اي كه مدون كرده‌اند، اين را به مجمع ارجاع داده است. حالا كه مجمع نظرش را داده است،‌ دخالت در قانون است؟ ممكن است كه من و شما نظر مجمع را قبول نكنيم، همانطور كه من در جلسه مجمع خيلي بحث كردم، اما خب به هر حال همانطور كه ما نفاذ قانون گذاري داريم،‌آنها هم دارند. اين رويه منطقي است و اينكه سر موقع انجام نشده است، من گفتم كه اين رحلت آيت الله هاشمي رفسنجاني وقفه ايجاد كرد و تا مسئول انتخاب شود،‌زمان برد.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «محبی‌نیا: آقا بالاسر نمی‌خواهیم /لاریجانی:در مجمع تشخیص دعوا شد /اختلاف در مجلس بر سر یک تصمیم مجمع»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..