تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قفل نظامي اردوغان در سوريه

ارتش تركيه كه با تكيه بر تعدادي از گروه‌هاي مرتبط با سرويس امنيتي خود و با عنوان مبارزه با داعش تا شهر الباب در شمال حلب سوريه پيشروي كرده‌اند، با در دست گرفتن يك نوار مرزي در خاك سوريه، كارت‌هاي بازيگري نظامي و سياسي براي مرحله جديد در سوريه را تدارك مي‌كرد.

 به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی نوشت: در 10 روز گذشته در كنار عمليات‌هاي نظامي در غرب تدمر، پيرامون دمشق، شرق حمص و شمال حماه، پيشروي‌هاي سريع ارتش سوريه در شمال شرقي حلب و پيشروي داعش در شرق قنيطره كه مناطق قابل‌توجهي از النصره و شركاي آن را تا نزديكي درعا به دست آوردند، معاني و پيام‌هاي ويژه و مهمي را منعكس مي‌كند.

ارتش تركيه كه با تكيه بر تعدادي از گروه‌هاي مرتبط با سرويس امنيتي خود و با عنوان مبارزه با داعش تا شهر الباب در شمال حلب سوريه پيشروي كرده‌اند، با در دست گرفتن يك نوار مرزي در خاك سوريه، كارت‌هاي بازيگري نظامي و سياسي براي مرحله جديد در سوريه را تدارك مي‌كرد. از يك سو اردوغان به دنبال گسترش مناطق اشغالي در شمال حلب و مناطق احتمالي ديگر بود تا بتواند آرزوي چندساله را براي ايجاد منطقه امن و گردآوري تروريست‌هاي وابسته به خود محقق كند و از سوي ديگر با مطرح كردن رويكرد نظامي به سمت منبج و رقه، آمادگي همكاري نظامي با امريكا در شمال سوريه را تدارك مي‌كرد. اين دو هدف و برنامه نظامي به اردوغان اين ظرفيت را مي‌داد كه به بازيگر اصلي در تركيب تيم مذاكراتي نشست‌هاي ژنو تبديل شده و امتيازخواهي كند و از سوي ديگر به شريك اصلي امريكا براي اجراي سناريوي ترامپ در سوريه تبديل مي‌شد.  ارتش سوريه در 10 روز گذشته با آزادسازي مناطق جنوبي شهر الباب و به موازات شرقي آن خود را به نيروهاي كرد در نزديكي منبج رسانده و راه تحرك ترك‌ها و گروه‌هاي وابسته به آن را مسدود كرد.

اين تاكتيك نظامي ارتش سوريه موجب شد ابتكار عمل نظامي در شمال حلب و سمت حاشيه غربي رود فرات و سد و درياچه تشرين را در اختيار گرفته و حاشيه امنيتي حلب را افزايش و مسير حركت به سوي شهر و سد طبقه در نزديكي رقه را ميسر نمايد. اين رخداد نظامي، پروژه اردوغان در سوريه را نيز با بن‌بست روبه‌رو كرده و آن را ناقص و ناكارآمد كرد. فلسفه وجودي منطقه امن و كاركردهايي كه تركيه در نظر داشت، از دست رفته و ظرفيت‌سازي از طريق اشغال مناطق بيشتر نيز براي همراهي با سناريوي ترامپ، عقيم مانده است. رخداد دوم كه با گسترش جغرافيايي داعش در كنار مرزهاي اردن و نيروهاي اسرائيلي به وقوع پيوسته، جالب توجه است. با  اينكه از ابتداي بحران سوريه، دستگاه اطلاعاتي و نظامي اردن نقش اوليه و مهمي در فعال كردن بحران و تسليح تروريست‌ها در مناطق جنوبي داشته و هم با داعش و هم با النصره ارتباط برنامه‌ريزي شده‌اي داشته، همزمان با نشست ژنو 4 و براي فراهم كردن توجيه مشاركت در برنامه‌اي عملياتي و همسان آنچه تركيه در شمال سوريه به اجرا گذاشت براي نوعي مداخله‌گري نظامي، ظرفيت‌سازي كردند. اردن كه در بحران مالي دست و پا مي‌زند، با اين كارت، از عربستان رشوه مالي دريافت نموده و براي اسرائيل يك نوار جغرافيايي كه ارتش سوريه را  از مناطق اشغالي جولان و قنيطره دور كند، مطلوبيت دارد. ضمن اينكه براي اردن نيز اين امكان را فراهم مي‌كند تا خود را به جمع بازيگران فعال در مذاكرات آستانه و ژنو وارد نمايد. فعال‌تر شدن داعش در كنار مرزهاي اردن و نيروهاي اسرائيلي در حالي است كه داعش در عراق و سوريه، با بحران جغرافيايي حضور روبه‌روست و با حمايت‌هاي جديد از مرزهاي جنوبي سوريه، امكان تغيير جغرافياي نبرد را فراهم و هدف خود را درعا و مناطق حضور ارتش سوريه خواهد كرد.


منبع : روزنامه جوان




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قفل نظامي اردوغان در سوريه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..