تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دست‌اندازی به محیط زیست یعنی تیره کردن آئینه جمال خداوند

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، آیت‌الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان و نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در همایش «اسلام، طبیعت و محیط زیست» که از سوی انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(ع) امروز سه‌شنبه در تالار آیت‌الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی کشور برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه(س) و با اشاره به اینکه آیات بسیار زیادی درباره محیط زیست در قرآن وجود دارد، گفت: آنچه که برای بنده در نگاه آیات قرآن نسبت به مسأله محیط زیست برایم دلنشین است، این است که این آیات در مقام تعریف جمال و زیبایی حق تعالی سخن به میان آورده است تا بدانیم که محیط زیست یک آیینه بسیار زیبا و شفاف برای دیدن جمال خداوند است. بنابراین آن کس که درباره محیط زیست نامهربانی می‌کند و به آن دست‌اندازی می‌کند و زیبایی آن را به هم می‎زند، در حقیقت آن آیینه را تیره و تارش نشان می‎نمایاند.   

وی با اشاره به آیه‎ای از قرآن درباره طبیعت گفت: خداوند در سوره نور می‌فرماید: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُزْجی‏ سَحاباً ثُمَّ یُؤَلِّفُ بَیْنَهُ ثُمَّ یَجْعَلُهُ رُکاماً فَتَرَى الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ مِنْ جِبالٍ فیها مِنْ بَرَدٍ فَیُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ یَشاءُ یَکادُ سَنا بَرْقِهِ یَذْهَبُ بِالْأَبْصارِ؛ آیا ندانسته‌‏اى که خدا[ست که‏] ابر را به آرامى مى‏‌ر‌اند، سپس میان [اجزاء] آن پیوند مى‏‌دهد، آنگاه آن را متراکم مى‏‌سازد، پس دانه‏‌هاى باران را مى‏‌بینى که از خلال آن بیرون مى‌‏آید، و [خداست که‏] از آسمان از کوه‎هایى [از ابر یخ‏زده‏] که در آنجاست تگرگى فرو مى‏‌ریزد؛ و هر که را بخواهد بدان گزند مى‏‌رساند، و آن را از هر که بخواهد باز مى‌‏دارد. نزدیک است روشنى برقش چشم‌ها را ببرد.» خداوند به زیبایی در این آیه محیط زیست را آنجا که ما باید خدا را بشناسیم، مطرح کرده است و می‌فرماید «أَ لَمْ تَرَ» آیا در این آیینه محیط زیست توحید و جلوه‎های زیبای خدا را مشاهده نمی‌کنید؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه دیگر درباره محیط زیست، اظهار کرد: در دو آیه قبل، در مقام اثبات توحید و در مقام جمال و زیبایی الهی خداوند آمده است: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ‏ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون‏؛ آیا ندانسته‌‏اى که هر که [و هر چه‏] در آسمان‌ها و زمین است براى خدا تسبیح مى‌‌گویند، و پرندگان [نیز] در حالى که در آسمان پر گشوده‌‏اند [تسبیح او مى‌‏گویند]؟ همه ستایش و نیایش خود را مى‌‏دانند، و خدا به آنچه مى‏‌کنند داناست.» خداوند در این آیه، زیبایی‎های خود را به رخ می‎‌کشد که هرچه خدا خلق کرده است و آنچه در زمین و آسمان و هوا وجود دارد، داناست. «وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون‏». فخررازی می‌گوید به نظر می‌رسد از تهدید هم در این فراز از آیه به کار برده است، زیرا کسانی که به این مقولات طبیعی آسیب می‌رسانند، باید بدانند که خداوند نسبت به این مسأله داناست و علم دارد.

انتهای‌پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دست‌اندازی به محیط زیست یعنی تیره کردن آئینه جمال خداوند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..