تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا مخترعین درانزواء قرار دارند؟

متاسفانه برخی از رده های وزارت علوم از مخترعین و نخبگان به عنوان پرچم، پله رشد و ترقی خود استفاده می کنند و با بیان کلمات دهان پرکن مخترعین را به بازی گرفته اند .

به گزارش خبرگزاری بسیج محسن بلوکی در یاداشتی نوشت: ایران سرزمینی با پیشینه تاریخی کهن یکی از معدود کشورهای جهان بوده که در صدر بوجود آورنده اجتماعات بشری در قالب شهرهای بزرگ بود و برای مدیریت این جوامع و اجتماعات شهری ایجاد مجموعه قوانین و اصوال زیستی از مهمترین مسائلی بوده که می بایست تدوین شده و همه به رعایت آن مقررات و قوانین ملزم و پایبند می شدند. با تشکیل این جوامع کم کم خواسته ها و توقعات مردم بالا رفته و افراد نخبه از میان همین جامعه متبلور شدند و در پی ابداع ، ابتکار و حل خواستگاه ها و توقعات برای زندگی بهتر مردم تلاش می نمودند. نتیجه آن یادگارهای بسیاری است که هم اکنون در بسیاری از موزه های داخلی و خارجی وجود دارد و دلیل بر ذکاوت، علم و دانش نیاکان ما است و ما به آنها افتخار می کنیم و در دنیا به پشتوانه آنها صاحب عظمت و قدرت هستیم و می توانیم عرض اندام نمائیم .

در دوره های مختلف حمکرانان این کشور فراز و فرودهای بی شماری در خصوص علم ، دانش و نوآوری داشته و شاهد آن هستیم که به دلیل عدم وجود یک ساختار ثبتی درست و کارآمد خیلی از اطلاعات و کشفیات علمی، دانشمندان ایرانی متاسفانه به نام کسانی در کشورهای اروپائی ثبت شده و زمینه ای برای رشد و توسعه و خارج شدن آنها از دوره جاهلی قرون وسطی و سرازیر شدن ما به دوران رکود و جهل علم و دانش گردید. البته همان گونه که می دانید تا پایان دوران حکومت زندیه ایران جلال و جبروت علمی و سیاسی خود را حفظ نمود ، ولی به خاطر خیانت حاج ابراهیم خان کلانتر و حمله فردی نگون فکر به نام آقا محمد خان قاجار و سفارش بسیار شرم آور این فرد به فرزندانش ( که ایرانیان را گرسنه و نادان نگه دارید تا بتوانید بر آنها حکومت کنید ) دوران افول علمی ، سیاسی و فرهنگی ملت ایران آغاز شد و روز به روز ما درجا زده و اندیشمندان و سیاستمداران اروپایی با توسل به علم و دانشی که بخش اعظم آن متعلق به ایرانیان بوده را ، در راه توسعه علمی و بهبود شرایط زندگی مردمان خود بکار بردند . با این رویکرد ، توقعات عمومی و خاص مردمانش افزون و افزون تر شده ، به استعمار کشورهای مختلف از جمله کشورما که خواستگاه علم و دانش بود پرداختند .

این روند خفت بار ادامه یافت تا اینکه با انقلاب به یاد ماندنی در سال 1357 بساط حکمرانی پهلوی که همواره در صدد ناآگاهی مردم و گرسنه و فقیر نگه داشتن ملت شریف ایران بودند برچیده شد . از همان روزهای ابتدایی امام راحل همواره به مسئولین امر، سفارش به توجه گسترش علم و دانش و ایجاد زمینه های کشاورزی برای خودکفایی ملی نمودند، البته مسئولین محترم اقدامات خوبی انجام داده ومی دهند ولی ملت ما به خاطر داشتن بسیاری از منابع و ذخایر معدنی و بازار مصرف خوب ، همواره در مد نظر استعمارگران بوده و هستند. آنها همواره سعی داشته با انواع عوامل نفوذی و خیانتکار داخلی، تسلط حضور خود و محصولاتشان را در ایران داشته باشند ، متاسفانه مسئولین نتوانستند تا آن طور که شایسته مردم فهیم ایران است انجام وظیفه نمایند ، و در این بین مخترعین و محققان صبور نیز لطمات بسیاری خورده و آنهایی که تاب این دشواری ها و سختی ها را نداشته، جلای وطن و به کشور خود کرده و با همان کشورهایی که ایران و ایرانی را درگیر جنگ و تحریم کردند، همکاری نموده و قدرت علمی و فنی آنها را افزایش داده اند.

طبق برآورد به عمل آمده در خصوص هزینه تحصیل یک فرد از مقطع ابتدایی تا کارشناسی با توجه به ارزش ریالی در سال 1390 مبلغ 100 میلیون تومان از بیت المال این کشور برای او هزینه شده است ، حال خود قضاوت کنید که چه سرمایه های مادی عظیمی از ایران خارج شده و چرا ما عقب مانده ایم ؟ اعضای کنگره امریکا از وزیر علوم این کشور پرسیده بودند چرا شما اینقدر از افراد کارشناس ایرانی استفاده می کنید ؟ گفته بودند اینها با پول ملت ایران تعلیم دیده و نخبه شده اند و ما نخبه هایشان را دست چین کرده و به آنها فقط حقوق ، خانه و ماشین می دهیم و از اندیشه و خلاقیت آنها به نفع آمریکا استفاده می کنیم . جالب این است که اعضای کنگره ایشان را مورد تشویق قرار داده و برایش دست می زنند. حال ببینیم در ایران چگونه است ؟

متاسفانه برخی از رده های وزارت علوم از مخترعین و نخبگان به عنوان پرچم، پله رشد و ترقی خود استفاده می کنند و با بیان کلمات دهان پرکن مخترعین را به بازی گرفته و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در تبدیل علم به محصول و ایجاد اشتغال جوانان را از یاد برده اند .

مخترعین ایران از دولت تقاضا دارند در خصوص هزینه این اختراعات پیگیری کرده و به کلیه وزارت خانه ها و سازمانها و نهاد های مربوطه که وظیفه کارشناسی اختراعات مخترین را دارند ابلاغ شود تا از دریافت هزینه کارشناسی خوداری کنند. چراکه دریافت این هزینه کارشناسی نه تنها باعث رشد و تعالی ملت ایران توسط مخترعین نشده بلکه زمینه جلای وطن همین عده کم را فراهم نموده است. وقت مخترعین و محققان اکثراً صرف تحقیق ، نمونه سازی و آزمایشات ابدعاتشان که آن هم به هزینه شخصی خودشان با کمک گرفتن از پدر و بستگان صورت می گیرد ، صرف شده و عملاً شغل و درآمدی ندارند . حال چگونه می توانند هزینه های کارشناسی، کارشناسانی که در پست های سازمانی خود قرار داشته و بابت آن حقوق دریافت می کنند پرداخت نمایند؟ نکته اصلی و مهم اینکه به چه مجوز قانونی و چه اصل منطقی باید از مخترعین هزینه کارشناسی دریافت کنند؟ آیا مجلس شورای اسلامی مصوبه و قانون وضع نموده یا دولت بخشنامه ای خلاف قانون صادر نموده است؟ فقط طبق قانون مخترع ملزم به پرداخت هزینه های ثبت اختراع است و بس .

این مخترعین هستند که می توانند با به تولید انبوه رساندن اختراعاتشان زمینه رشد اقتصادی ، ایجاد اشتغال دائم را برای جوانان این مرز و بوم بوجود آورند و ایران عزیز را سربلند نگه دارند اما هیچ توجه درستی صورت نمی گیرد. در ادوار  گذشته ایران همواره اندیشمندان و دانشمندان را به نزدیک خود می خواندند و اگر نمی آمدند آنها را به زور نزد خود می آوردند. در دوران قاجاریه و پهلوی از مخترعین و محققان به جهت دانایی و تفکر بالای که داشتند می ترسیدند و آنها را در ذلت نگه می داشتند ولی در حکومت جمهوری اسلامی ایران که بدست رهبر با کفایت ایران حضرت امام خمینی ( قده سره ) بنیان گذاشته شد، از همان ابتدا به رعایت منزلت و مقام مخترعین و محققان اهتمام و دستور داده شد و رهبر معظم مان حضرت آیت الله خامنه ای نیز به این مهم شدیداً اهتمام دارند و سفارش می نمایند . همه مخترعین با توکل به خدا ، به امید روزی هستند که جایگاه مخترعین درست شناخته شده و هیچ مخترعی دغدغه نان شب خود را نداشته باشد و فقط بخش اعظم وقت خود را در آزمایشگاه و کارگاه سپری کرده و ابداعات و نوآوری جدید انجتم دهند. امید است در دولت نیز مجموعه ای تشکیل گردد که بدور از زد و بندهای مادی ، فقط و فقط وظیفه ایجاد واحد های تولیدی اختراعات مخترعین را داشته باشد. مخترع به هیچ عنوان نباید کارآفرین باشد، او انتخاب شده تا با استعانت از خداوند قادر متعال نعمات خدا را سرهم نموده و فقط وسیله باشد. نکته اساسی اینکه پارک های علم و فناوری و بنیاد نخبگان نه تنها باعث رشد علمی نشده بلکه باعث پست رفت علمی ایران شده و مبالغ میلیادری بابت حقوق افرادی که در این مجموعه ها بعنوان کارمند مشغول بکار هستند می شود،  به صراحت بگویم اگر پولهایی که برای اینها خرج شد، در اختیار مخترعین قرار می گرفت ، الان وضع علم و اشتغال جوانان کشور این نبود. نکته دیگر ناتوانی این پارک ها و بنیاد نخبگان تشکیل سازمان بیسج علمی ،پژوهشی و فناوری بسیج است که حدود 4 سال است به دستور مقام معظم رهبری در سرتاسر ایران در قالب مراکز رشد تشکیل شده و با دراختیار گذاشتن امکانات آزمایشگاهی و تسهیلات بلا عوض از بیش از 10 هزار طرح حمایت نموده و پیگیر به تولید انبوه رساندن آنها است، ولی در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد دولتی نه تنها تسهیلا مالی داده نشده بلکه با اخذ انواع وثیقه ها و قرارداد ها از مخترعین، اجاره و هزینه در اختیاز گذاشتن برخی وسایل از جمله میز و صندلی، اینترنت دریافت شده که جای بسی تاسف و خفت برای مخترعین و ملت ایران است. شایسته است که این پارک های علم و فناوری و بنیاد نخبگان که جز هزینه و سوق دادن مغز های ایران به فرار از کشور کاری ندارند هر چه زوتر برچیده و منهل گردند، انشا الله.

*محسن بلوکی مخترع و پژوهشگر




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا مخترعین درانزواء قرار دارند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..