تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاهش ۱۲ سانتی متری تراز آب خزر

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اشاره به روند کاهش تراز آب این دریا گفت : در سال آبی 94 و 95 تراز آب دریای خزر 12 سانتی متر کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، دکتر یوسفی کبریا روز دوشنبه در جلسه هماهنگی بررسی سامانه تراز آب دریای خزر در سال های 94 و 95 در نوشهر افزود : مهمترین دلیل کاهش آب دریای خزر میزان ورودی آب رودخانه های منتهی به دریا خصوصا از رودخانه ولگا در روسیه بوده است.

وی گفت: آب ورودی دریای خزر از طریق رودخانه ولگا در این زمان با کاهش 80 درصدی مواجه بوده است.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر همچنین با تشریح علل کاهش تراز آب دریای خزر در سال های اخیر گفت: تداوم خشکسالی در اغلب حوضه های آبریز دریای خزر و کاهش میزان ورودی آب رودخانه ها از دلایل کاهش تراز آب دریای خزر است.

به گفته وی، آب دریای خزر از سال 56 تاکنون با نوسانات زیادی روبرو بوده است بطوری که در برخی از سالها نظیر 57 - 2.5 متری افزایش یافت و در بیشتر سالها نیز این روند کاهشی بوده است.

دکتر یوسفی همچنین خواستار تدوین برنامه کنترلی صحت سنجی ساحلی ارگانهای مختلف به منظور تبادل سریع داده های تراز آب دریای خزر شد.

مدیر کل بنادر و دریانوری استان مازندران نیز در این جلسه گفت : پیشروی و پسروی آب در دریای خزر بسیار زیاد است و همین امر سبب شده تا نتوان از امکانات این دریا بویژه در بخش مسافری به نحو مطلوب بهره برداری کرد.

سیاوش رضوانی افزود: با توجه به وظایف سازمان بنادر و دریانوردی در موضوع ایمنی تردد شناورها در دریاها، شناخت جریان آب و رسوبگذاری در دریای خزر برای تأمین ایمنی بسیار ضروری است.

وی همچنین خواستار جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در سواحل، مقابله با آلودگی محیط زیست دریای خزر شد.

در این جلسه کارشناسانی از سازمان نقشه برداری و هواشناسی کشور و شرکت آب منطقه ای و هواشناسی استانهای مازندران، گیلان و گلستان حضور داشتند.

بزرگترین دریاچه جهان، خزر با وسعت حدود 370هزار کیلومترمربع بین کشورهای ایران، روسیه، اذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان مشترک است و به علت بزرگی ان به دریا معروف است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاهش ۱۲ سانتی متری تراز آب خزر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..