تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگهداری از بند ناف نوزاد، چگونه مراقب باشیم؟

بند ناف باید خشک و تمیز نگهداشته شود.

در ابتدای تولد نوزاد، رنگ بند ناف سفید مایل به آبی و جنس آن شبیه ژلاتین است. یک روز بعد از تولد، بند ناف، ظاهر ژلاتینی و رنگ سفید مایل به آبی خود را از دست می‏‎دهد.

زمان افتادن بند ناف

بند ناف بین ۲ تا ۸ روز پس از تولد، خشک و چروکیده می‏ شود و حدود ۲ هفته پس از تولد، می‏ افتد و زخم آن بعد از ۱۲ تا ۱۵ روز بهبود می‎یابد.

چگونگی مراقبت از بند ناف

بند ناف باید خشک و تمیز نگهداشته شود. در هنگام بستن پوشک، باید لبه قسمت بالای پوشک را به طرف پایین برگرداند تا بند ناف را نپوشاند. نباید روی بند ناف پماد، خاکستر و ... قرار داد زیرا ممکن است بند ناف را عفونی کند. به طور کلی اگر بند ناف در معرض هوا قرار بگیرد، سریعتر خشک و جدا می‎شود و در نتیجه بهتر است روی آن پوشانده نشود و از ناف بند هم استفاده نشود. بند ناف به تدریج خشک شده و پس از چند روز از ناف جدا می‎شود و نباید آن را به زور جدا کرد. مادر باید از گذاشتن هرگونه پوشش مثل ناف بند بر روی ناف خودداری کند. برای تمیز کردن بند ناف می ‏توانید هر روز آن قسمت از بند ناف را که به شکم چسبیده، با پنبه آغشته به آب و صابون با ملایمت تمیز کنید سپس خشک کنید و باز بگذارید تا خود به خود خشک شود. ضمناً بهتر است از الکل استفاده نکنید زیرا الکل، خشک شدن و جداشدن بند ناف را به تأخیر می‎اندازد. (البته برخی پزشکان استفاده از الکل را برای جلوگیری از عفونت، مفید می‎دانند.)

علائم عفونت بند ناف نوزاد

ترشحات چرکی و ورم و قرمزی اطراف ناف، از نشانه‎های عفونت محل بند ناف است. سفتی محل و دردناک بودن بند ناف از دیگر علایمی هستند که باید به آنها توجه شود. در صورت مشاهده این علائم باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه شود و درمان صورت گیرد زیرا احتمال بروز عوارض دیگری وجود دارد.

آیا خونریزی از محل بند ناف طبیعی است؟

خونریزی از بند ناف می‏تواند به دلیل وارد شدن ضربه به بند ناف، عفونت و... ایجاد شود و حتماً باید توسط پزشک بررسی شود.

چگونگی حمام کردن نوزاد قبل از افتادن بند ناف

بسیاری از پزشکان توصیه می‎کنند مادران تا زمانی که بند ناف نیفتاده، نوزاد را داخل وان یا زیر دوش حمام نکنند. قبل از افتادن بند ناف، برای حمام کردن نوزاد، چند توصیه می‎شود:

- ابتدا سر و صورت و اطراف بینی و چشم نوزاد را با یک پارچه یا تنظیف، تمیز کنید.

- به کمک یک اسفنج نرم بدن نوزاد را تمیز کنید. نوزاد را داخل وان نبرید.

- موهای بچه را آخر از همه با شامپوی بچه بشویید و خشک کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگهداری از بند ناف نوزاد، چگونه مراقب باشیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..