تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحلیلی درباره یک اشتباه اقتصادی بزرگ توسط دولت روحانی

ساعت: 16:21 منتشر شده در مورخ: 1395/12/09 شناسه خبر: 1050250

دولت روحانی در اشتباه اقتصادی بزرگ پیشنهاد 80 هزار میلیاردی فروش اوراق در بودجه 96 را داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ارومیه،زمانی که اوراق خزانه اسلامی ایجاد شد، بنا بود از آن صرفا برای  تسویه بدهی  دولت به پیمانکاران استفاده شود، بعد در سال 95  به صورت اضطراری به دلیل کمبود نقدینگی از آن برای پرداخت پول گندم کاران هم استفاده شد. حالا خیلی محترمانه و رسمی به عنوان بخشی از بودجه سال 96، از همین امروز تکلیف روشن شده است که پرداخت پول گندمکاران از محل فروش اوراق است.

زمانی که اوراق مشارکت در زمان هاشمی در  ایران باب شد، بنا بود صرف پروژه های سود زا شود و سود آن بین دولت وخریداران اوراق، شریکی تقسیم شود. کم کم از این اوراق برای طرحهای آب و برق و مترو هم استفاده شد و توجیه شد که سود آن  از محل  کاهش  فوری در هزینه های جاری دولت یا شهرداری شناسایی و توزیع می شود. امروز در مجلس به عنوان بخشی از  بودجه 96 تصویب شد برای رفع و رجوع کردن مشکلات دانشگاهها اوراق مشارکت بفروشند!!!

در بودجه پیشنهادی دولت بیش از 80 هزار میلیارد تومان فروش انواع و اقسام اوراق پیش بینی شده است و این به جز 250 هزار میلیارد تومان فاینانس و انواع اقسام بدهی سازی های دیگر است. 80 هزار میلیارد تومان یعنی تقریبا 40 درصد بودجه جاری کشور!

ممکن است گفته شود این اعداد نسبت به  تولید ناخالص ملی ایران چیزی نیست و این بدهی ها را می توان در سررسید غلتاند و مانند این، که از قضا در راهروهای مجلس هم همین حرفها زده می شود. برعکس تصور کارشناسان سازمان برنامه و نمایندگان مجلس، این اعداد برای کشوری که اولا دسترسی به منابع مالی آزاد ندارد و  ثانیا به عنوان یک کشور در حال توسعه قهرا دولت لکوموتیو توسعه آن است و ثالثا رکورددار نرخ بهره واقعی در جهان است، بسیار بسیار کمرشکن است.

اگر فرض کنیم  که تحت هر شرایطی می توان این بدهی را غلتاند-که فرض غلطی است- باز هم در هر دوره با این وضع نرخ بهره به، صورت تصاعدی داریم به بدهی دولت می افزاییم و تقریبا هر 5 سال فقط از محل سود آن را دو برابر می کنیم.  دیگر ان که در ایران چنان بخش خصوصی و  توان تامین مالی آن ضعیف است که هر نوع حراج یا عرضه اوراق در این مقیاس نرخ بهره تسهیلات را برای او به شدت افزایشی خواهد کرد. از همه بدتر آن که روزی که نتوانیم بدهی را بغلتانیم-که اصلا دور نیست- هیچ دسترسی ای به منابع ارزان قیمت خارجی برای پوشاندن بحران نداریم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحلیلی درباره یک اشتباه اقتصادی بزرگ توسط دولت روحانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..