تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زیباجو : سرطان پرسی چند؟

'); d.write('
سرطان پرسی چند؟


زندگی > مهارت‌ها – همشهری دو – تارا رستم‌زاد:
مواد بعضی از غذاهایی که هر روز می‌خوریم می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های جدی شود.

اما حتی اگر سعی کنید از این غذاها دوری کنید باز هم ممکن است به‌خاطر شیوه نامناسب تغذیه‌تان، دستی‌دستی خود را در معرض بیماری‌های جدی مثل سرطان قرار دهید. اگر می‌خواهید بدانید چه غذاهایی باعث ابتلا به سرطان می‌شود و چطور باید از این بیماری در امان ماند، راهنمای غذایی این صفحه را بخوانید.

ژن‌های اصلاح شده

موادغذایی اصلاح ژنتیک شده که به آنها تراریخته هم گفته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین متهمان ابتلا به سرطان به‌حساب می‌آیند. این محصولات تحت‌تأثیر شدید مواد شیمیایی (از جمله کودهای شیمیایی قوی) رشد کرده‌اند تا تولیدشان بیشتر شده، کیفیت ظاهری بهتری داشته باشند و از آفات در امان بمانند. اما این تغییرات باعث شده مواد تراریخته عامل اختلالات هورمونی، رشد سلول‌های سرطانی و آسیب به DNA انسان و حیوانات شوند. محصولات تراریخته درست نقطه مقابل غذاهای ارگانیک هستند و در برخی کشورها می‌توانند بدون برچسب تراریخته به فروش برسند اما در بیشتر کشورهای دنیا مصرف آنها با هشدار همراه است و پزشکان اصلا آنها را توصیه نمی‌کنند.

کودها و آفت‌کش‌ها از مهم‌ترین آلاینده‌های مواد غذایی و عوامل سرطان‌زا هستند. آلاینده‌های شیمیایی با آلوده‌کردن آب و خاک به فلزات سنگین کاردیوم و آرسنیک، جیوه و سرب باعث ایجاد اثرات سوئی بر بدن شده و عملکرد کلیه‌ها و دستگاه گوارشی را مختل می‌کنند. سرطان مغز، سرطان استخوان و سرطان خون هم از شایع‌ترین مشکلات ناشی از این آفت‌کش‌ها و کودها هستند. بد نیست بدانید که این مواد شیمیایی باعث ابتلا به آسم، کم‌کاری تیروئید، بلوغ دیر‌رس و چاقی کودکان هم شده و در بروز اوتیسم و بیش‌فعالی مؤثر دانسته می‌شوند.

بیماری‌های کنسروی

زندگی فشرده و پرسرعت امروزی شما را هم مجبور کرده به غذاهای کنسروی روی بیاورید؟ اگر جوابتان مثبت است باید زودتر در رویه‌تان تجدید نظر کنید چون بیشتر قوطی‌های کنسرو حاوی ماده‌ای به‌نام بیسفنول- آ هستند که می‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود. خورش‌های ترش مزه، رب گوجه‌فرنگی و همه غذاهای کنسروی که اسیدی هستند این خطر را تشدید می‌کنند.

در همه نوشیدنی‌های رژیمی، شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام وجود دارد که طی فعل و انفعالاتی، در بدن به اسید فورمیک و فورمالدئید تبدیل می‌شود و در‌پی آن خواب آلودگی و بی‌حسی، خستگی، سردرد و سرگیجه، لرزش، ضعف حافظه و… به‌وجود می‌آید. مصرف طولانی مدت آسپارتام می‌تواند باعث تومورهای مغزی و تولد کودکانی با نقص جسمی شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند خطر ابتلا به سرطان خون در افرادی که هر روز نوشابه رژیمی می‌خورند، بیشتر است. همچنین ارتباط مستقیمی بین مصرف زیاد و طولانی‌مدت این نوشابه‌ها با خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات و بیماری‌های مغزی وجود دارد. اما این نوشیدنی‌ها به یک دلیل دیگر ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برند. محققان در مرکز پزشکی جان هاپکینز می‌گویند بیشتر نوشابه‌ها حاوی مواد رنگی سرطان‌زا هستند اما این مواد در نوشابه‌های رژیمی بیشتر به چشم می‌خورد و به همین دلیل، تمام تولیدکنندگان نوشابه در کالیفرنیا موظفند میزان مواد‌رنگی موجود در محصول خود را در یک برچسب هشدار روی بطری درج کنند.

روغن‌ها و چربی‌ها فرم‌های فیزیکی مختلفی دارند. بعضی از آنها جامدند، برخی مایع و برخی نیمه‌جامد. روغن‌های نباتی در دمای معمولی اغلب به شکل مایع هستند (مثل روغن بادام، نارگیل، آفتابگردان، زیتون یا کلزا). اما در صنعت برای نگهداری بهتر روغن‌ها، آنها را به حالت جامد یا نیمه جامد درمی‌آورند که البته این کار طی فرایندهای مختلفی انجام می‌گیرد که به آن هیدروژنه کردن یا هیدروژناسیون می‌گویند. در این فرایند یک اتفاق نامطلوب هم رخ می‌دهد و آن تولید اسیدهای چرب ترانس است. این اسیدها به‌شدت سرطان‌زا هستند و به همین دلیل مصرف روغن جامد اصلا توصیه نمی‌شود. روغن‌های هیدروژنه (جامد) روی ساختار و انعطاف‌پذیری غشای سلولی انسان هم تأثیر می‌گذارند که همین موضوع با سرطان ارتباط دارد.

بفرمایید ساندویچ سرطان!

سوسیس و کالباس غذاهای وسوسه‌کننده‌ای هستند اما این غذاها شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار‌می‌دهند. نمک زیاد، نگهدارنده‌ها، رنگ‌های شیمیایی و ترکیباتی که در فراوری گوشت‌ها استفاده می‌شود، به‌شدت برای سلامتی مضرند و خطر ابتلا به‎ سرطان‎ پانکراس‎ و لوزالمعده‎ را تا ۴۰درصد افزایش می‌دهند. از طرفی با مصرف روزانه ۱۵۰گرم از این دو ماده فراوری شده، احتمال ابتلا به سرطان روده بیشتر می‌شود. شاید فکر کنید سوسیس و کالباسی که رنگ سرخ‌تری دارد یعنی گوشت بیشتری در آن استفاده شده و سالم‌‌تر است اما درست برعکس، در آنها ترکیب خطرناکی به نام نیتروزآمین وجود دارد که سرطان‌زاست.

۸عادت سرطان‌زا

به جز غذاهایی که می‌خوریم، شیوه غذا خوردن و سبک زندگی ما هم می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های لاعلاج یا صعب‌العلاجی مثل سرطان شود. این عادت‌ها کدامند؟
مصرف زیاد نمک: غذاهای نمک سود شده، غذاهای شور، سس سویا و به‌طور کلی استفاده زیاد از نمک می‌تواند تا ۱۵درصد ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
زیاده‌روی در خوردن گوشت: احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات در افرادی که هر روز گوشت قرمز می‌خورند ۳برابر بیشتر است.
نوشیدن الکل: نوشیدنی‌های الکلی باعث ابتلا به سرطان‌های کبد، دهان، روده بزرگ و مری می‌شوند.
ته‌دیگ و سرخ‌کردنی‌ها: مواد‌غذایی سرخ شده که در دمای بالاتر از ۱۲۰درجه سانتی‌‌گراد تهیه شده‌اند سرطان‌زا هستند.
سم سفیدی به نام شکر: شکر سم سفیدی است که مصرف آن در هر نوع غذایی، از کیک‌های خانگی گرفته تا چای شیرین صبح یا بیسکوئیت رژیمی‌تان، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهد.
مصرف غذا‌های مانده: در غذاهای مانده سمی به نام «آفلاتوکسین» تولید می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز بروز سرطان معده باشد.
خوراکی‌‌های دودی: غذاهای دودی شده مانند ماهی، برنج، گوشت، سوسیس، کالباس و پنیرهای دودی حاوی مواد شیمیایی مختلفی مانند هیدروکربن‌ها هستند که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
کم‌خوردن سبزیجات تازه: اگر با میوه، سبزی و موادغذایی تازه و سالم چندان میانه‌ای ندارید، باید در برنامه غذایی خود اصلاحات جدی‌ای ایجاد کنید. دریافت نکردن ویتامین و موادمعدنی تازه می‌تواند شما را در معرض ابتلا به سرطان مری و دیگر سرطان‌های گوارشی قرار دهد.

زیباجو

'); d.write('



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زیباجو : سرطان پرسی چند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..