تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحقیقات علمی برای مقابله با ریزگردها

محققان کشور درصدد هستند تا از دو طریق استفاده از مالچ ها یا خاک پوش و باد شکن ها بتوانند مسئله ریزگردها را بر طرف کنند اما این اقدام آنها کافی نیست و نیاز به اجرایی شدن قوانین دارد.

به گزارش صدخبر،دکتر منوچهر گرجی، رئیس انجمن علوم خاک ایران و دبیر کارگروه ستاد فرسایش ستاد آب، خاک، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مسئله ریزگردها اظهار داشت: برای رفع این مشکل ۲ روش در حال تحقیق در کشور است.

وی با اشاره به این تحقیقات که توسط محققان کشور انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: استفاده از مالچ ها یا خاک پوش و باد شکن ها می توان عامل مبارزه با ریزگردها باشد؛ اکنون هم محققان کشور در حال تحقیق و پژوهش روی این دو موضوع هستند.

گرجی در خصوص مالچ یا خاک پوش ها گفت: یکی از فناوری هایی که می تواند روی قضیه ریزگردها موثر باشد استفاده از مالچ یا خاک پوش است؛ در حال حاضر دانشگاههای یزد، اصفهان، اهواز، کاشان و .... روی این مسئله تحقیق می کنند و تست می شود.

وی با تاکید بر اینکه این تحقیقات به زودی نتیجه نخواهند داد، عنوان کرد: اگر این پروژه ها به نتیجه برسند و مراحل تست هم بگذرانند می توان به عنوان راهکار از بین بردن ریزگردها از آن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه ها از ۳ سال گذشته آغاز شده است، بیان کرد: به عنوان مثال در مالچ از باکتری ها و موجودات استفاده شده؛ این پروژه تست شده که نشان داد این نوع مالچ ۶ ماه بیشتر در طبیعت دوام ندارند به همین دلیل مسیر تحقیقات خود را تغییر دادند.

دبیر کارگروه ستاد فرسایش ستاد آب، خاک، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در دانشگاه اصفهان پروژه ای در این خصوص به مرحله نیمه صنعتی رسیده و در ۵۰ هکتار انجام شده اما باید یک سال بگذرد تا نتیجه آن قابل مشاهده باشد.

به گفته وی، اکنون تحقیقات محققان در اصفهان، یزد، کاشان، اهواز در حال تست است.

استفاده از باد شکن ها برای رفع مشکل ریزگرد ها

گرجی خاطر نشان کرد: از دیگر اقداماتی که محققان کشور در حال تحقیق هستند بادشکن هاست؛ بادشکن ها اثرات باد را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه این پروژه ها درآینده قابل به کار گیری هستند، اظهار داشت: این پروژه ها در قالب پروژه های تحقیقاتی پیگیری می شوند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهویر برای به نتیجه رسیدن با این دانشگاههای اصفهان، یزد، کاشان، اهواز، آزاد خراسان و... همکاری می کند.

رئیس انجمن علوم خاک خاطر نشان کرد: انتظار می رود که تا دو سال آینده این طرح ها به نتیجه قطعی برسند.

حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پروژه ها

گرجی اظهار داشت: هنوز این پروژه ها به نتیجه نرسیده است تا به مرحله اجرایی برسد؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اگر این طرح ها به نتیجه برسند کمک می کند تا به مرحله صنعتی برسند.

وی افزود: اگر این طرح ها از مرحله صنعتی شدن رد شوند و نتیجه بخش باشند دستگاههای اجرایی می توانند این طرح ها را برای رفع معضل ریزگردها به کار بگیرند.

دبیر کارگروه ستاد فرسایش ستاد آب، خاک، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اگر نتایج تحقیقات خوب باشد ستاد آب ، خاک، فرسایش پروژه را پیگیری می کند در جهت اینکه پروژه به حالت نیمه صنعتی در بیاید.

به گفته وی، سازمان جنگل  ها و مراتع از جمله ارگانهای اجرایی هستند که می تواند بعد از به نتیجه رسیدن پروژه از طرح حمایت کنند و آنرا به کار بگیرد.

مسئله ریزگردها مشکل اجرایی دارد

گرجی با بیان اینکه مسئله ریزگردها مشکل اجرایی دارد، گفت: باید سازمان جنگل ها و مراتع، وزارت کشاورزی، صنایع و معادن و ... در این امر سهیم باشند و این مشکل را برطرف کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای رفع مشکل ریزگردها در استان ها نیاز است که قانون خاک به تصویب برسد؛ در حال حاضر بیش از ۱۲ سال است که این قانون نگاشته شده و برای تصویب به مجلس رفته اما کماکان قانون خاک در مجلس خاک می خورد و به تصویب نرسیده است.

دبیر کارگروه فرسایش خاک خاطر نشان کرد: برای رفع مشکل ریزگردها باید بسترهایی وجود داشته باشد تا پس از ایجاد شرایط، کارهای جدی انجام گیرد.

رئیس انجمن علوم خاک با بیان اینکه این رویه ای که اکنون در کشور در پیش گرفته شده است، سال به سال اوضاع را خراب تر می کند، افزود: در حال حاضر هیچ اقدام مناسبی برای رفع مشکل ریزگردها نمی شود. این مشکل در زمینه کشاورزی، مراتع و بهره برداری از معادن راهکارهایی دارد که حتما باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به مشکل ریزگردها در سایر کشورها گفت: این مشکلات کوتاه مدت نیستند و ریشه آن در ۱۰۰ سال گذشته است؛ در سال ۱۹۳۰ در امریکا ریزگردهای شدید به وجود آمد و ناشی از ۱۵۰ سال بد عملکردی آنها در کشاورزی بود.

گرجی گفت: امریکایی ها برای رفع این مشکل سازمان حفاظت خاک را تشکیل دادند و قانون خاک را بعد از دو سال تدوین کردند. ولی قانون خاک هنوز در کشور ما  بعد از ۱۲ سال به تصویب نرسیده است.

وی بیان کرد: قانون خاک در ۱۲ سال گذشته توسط اساتید دانشگاهی، اعضای انجمن علوم خاک، معاونت آب و خاک، معاونت تحقیقات خاک کشور نوشته شده اما هنوز در مجلس به تدوین نرسیده است.

دبیر کارگروه ستاد فرسایش ستاد آب، خاک، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اگر این قانون به تصویب برسد و سپس اجرایی شود حتما می تواند در مسئله ریزگردها تاثیر گذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه خاک نعمت و سرمایه کشور است و نباید از بین برود، گفت: ما می توانیم ۵۰ درصد این مشکل برطرف کنیم ولی ۵۰ درصد بقیه به روابط بین الملل ما ربط پیدا می کند.

گرجی تاکید داشت: باید برای رفع  این معضل توافق نامه هایی بین کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه وجود داشته باشد؛ زیرا منشا این ریزگردها از خارج می آید و آن هم عمدتا عراق است.

وی با تاکید براینکه عمدتا خشکسالی هم در این زمینه نقش دارد، اظهار داشت: چندین سال است که ریزگردها استان های کشور را درگیر کرده است؛ در ابتدا تعداد اندکی استان بودند اما اکنون ۲۲ استان را درگیر کرده و این موضوع در سال های اینده نیز بیشتر خواهد شد.

وی افزود: خوزستان، کرمانشاه و ایلام از استان هایی هستند که بیشترین ریزگردها را دارند.

مهر




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحقیقات علمی برای مقابله با ریزگردها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..