تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زیباجو : گزش حشرات در کودکان، خارش دیونش کرده

گزیده شدن یا گازگرفتگی توسط حشرات در کودکان امری متداول است و معمولاً واکنش نسبت به آن خفیف است. پشه، مگس، کنه و برخی عنکبوت‌ها اغلب باعث ایجاد خارش یا سوزش و تورم خفیف می‌شوند. با این حال، نیش زنبور، زنبور عسل، زنبور سرخ، زنبورهای زرد و مورچه‌های آتشین می‌تواند دردناک باشد. واکنش کودک شما بستگی به میزان حساس بودن او نسبت به یک حشره‌ی خاص دارد.

اگر کودکم نسبت به حشره‌ی خاصی آلرژی داشته باشد چه کاری باید انجام دهم؟

در موارد نادری، کودک ممکن است نسبت به نیش یا گزش واکنش آلرژیک حادی بروز دهد که این واکنش ممکن است کشنده باشد. رایج‌ترین حشراتی که باعث ایجاد واکنش‌های حاد می‌شوند، زنبورهای زرد، زنبورهای عسل، زنبورهای کاغذی، زنبورهای سرخ و مورچه‌های آتشین هستند. اگر کودک شما پس از گزش حشرات دارای هر یک از علائم زیر است، اورژانس را خبر کنید:

خس‌خس یا دشواری در تنفس

استفراغ یا درد شکم

کهیر یا جوش روی دیگر نقاط بدن

خواب‌آلودگی یا گیجی و احتمالاً علائم شوک

ضربان قلب تند

تورم لب‌ها یا گلو

​در خلال انتظار برای رسیدن نیروهای کمکی، کودک را در حالی که ناحیه گزیده شده زیر سطح قلب او قرار دارد، به حالت درازکش روی زمین قرار دهید. لباس‌های تنگ او را شل کنید، اگر کودک استفراغ می‌کند برای جلوگیری از خفگی او را به پهلو برگردانید و او را با یک پتو بپوشانید. سعی کنید آرامش کودک را حفظ کنید.

اگر کودک هوشیاری خود را از دست داده است تا زمان رسیدن نیروهای امداد روی کودک CPR انجام دهید. (اگر کودکتان کوچک‌تر از ۱ سال است، CPR مخصوص نوزادان را انجام دهید.)

در صورت بروز واکنش حاد آلرژیک، نیروهای اورژانس به کودک اپی نفرین تزریق می‌کنند. آن‌ها معمولاً پیش از بسته شدن گلوی کودک یا پیش از بی‌هوش شدن او، این واکنش را متوقف می‌کنند.

اگر شما مشکوک هستید که کودکتان به نوعی حشره آلرژی دارد، با پزشک او مشورت نمایید. پزشک شما را به یک متخصص آلرژی برای تائید نوع آلرژی ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید از طریق پزشک یا متخصص آلرژی یک طرح عملی برای پیگیری این واکنش پیاده‌سازی نمایید. همچنین باید مطمئن شوید هر کسی که تاکنون مسئول مراقبت از کودک شما بوده طرح را به طور کامل متوجه شده است.

همچنین پزشک می‌تواند به شما توصیه نماید تا یک انژکتور خودکار اپی نفرین را در هر جایی با خود حمل نمایید (مانند اپی ین یا توئین جکت) و نحوه‌ی استفاده از آن را نیز برای شما توضیح خواهد داد. این وسایل مانند مارکرهای جادویی بوده و دوز مناسب اپی نفرین را به طور خودکار تزریق می‌کنند تا مانع از واکنش آلرژیک شوند.

همچنین استفاده از یک دستبند پزشکی هشداردهنده ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد، بنابراین اگر کودک توسط حشره‌ای گزیده یا گاز گرفته شود، پرستار او متوجه خواهد شد که کودک در یک وضعیت اورژانسی قرار دارد.

اگر کودکم واکنش آلرژیک نداشته باشد، چگونه باید گزیدگی را درمان کنم؟

اگر روی بدن کودک گزیدگی وجود دارد، توسط ناخن یا یک کارت اعتباری آن را خراش داده و برطرف سازید (کشیدن گزیدگی توسط انگشتان دست یا موچین می‌تواند بیش از سم داخل بدن کودک را با فشار بیرون بکشد.)

ناحیه‌ی گزیدگی را توسط آب و صابون به طور کامل بشویید. می‌توانید توسط استفاده از کیسه یخ، لوسیون کالامین یا خمیر ساخته شده از جوش شیرین و آب نمک به از بین بردن هرگونه تورم یا خارش کمک کنید. (اگر این گزیدگی نزدیک چشم یا اندام تناسلی کودک است، از کالامین یا خمیر جوش شیرین استفاده نکنید.)

اگر کودکتان خیلی بی‌قرار و ناراحت به نظر می‌رسد، از پزشک در مورد استفاده از آنتی‌هیستامین برای تسکین خارش جویا شوید. همچنین پزشک ممکن است به شما استفاده از دوز مناسبی از استامینوفن یا ایبوپروفن را پیشنهاد دهد. هیچ‌گاه به کودکتان آسپیرین ندهید زیرا باعث ایجاد سندروم نادر اما مهلک ریس می‌شود.

آیا نیش یا گزش حشره می‌تواند باعث عفونت شود؟

نیش یا گزش حشره در خلال چند روز ممکن است عفونی گردد، علی‌الخصوص اگر کودک جای گزیدگی را بخاراند. (برای جلوگیری از خاراندن محل گزیدگی، در مورد کوتاه نگه داشتن ناخن‌های کودکتان در ماه‌های تابستان اهمال نکنید). چنانچه پیرامون محل گزیدگی تورم یا منطقه‌ی در حال گسترش سرخی را مشاهده کردید یا اگر کودکتان تب داشت، با پزشک او تماس بگیرید. ممکن است پزشک مصرف آنتی‌بیوتیک را تجویز نماید. چنانچه یک کنه کودک شما را گزید، به دنبال علائم بیماری لایم مانند جوش گرد یا حلقه‌ای پیرامون محل گزیدگی باشید. چنانچه چنین نشانه‌ی آشکاری را مشاهده نمودید، فوراً کودک را نزد پزشک ببرید.

علاوه بر این آگاه باشد که پشه‌های نیز ویروس نیل وست را انتقال می‌دهند. علائم این ویروس معمولاً خفیف و مشابه با آنفولانزا است، با این وجود درصد خیلی کمی از کودکانی که ناقل این ویروس هستند، می‌توانند واکنش‌های خیلی شدید داشته باشند و بعضی دیگر دارای هیچ علامتی نیستند. هرگونه علامتی معمولاً ۳ تا ۱۵ روز پس از گزیدگی ظاهر می‌شود.

ما قصد داریم به خارج از کشور سفر کنیم. آیا باید در مورد گزش حشرات نگران باشم؟

در بعضی کشورها، پشه‌ها، مگس‌ها، کک‌ها و دیگر حشرات ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند مالاریا و تب زرد هستند. سه ماه پیش از سفرتان، از پزشک در مورد اینکه آیا کودکتان در صورت گزیدگی در حین سفر نیاز به تزریق یا تجویز دارو برای جلوگیری از ابتلا به چنین بیماری‌هایی را دارد یا خیر جویا شوید.

چگونه می‌توانم از گزیدگی یا گازگرفتگی کودکم جلوگیری کنم؟

اکثر مواد دافع حشرات موجود در بازار که برای استفاده در کودکان و نوزادان تضمین شده هستند، کار دور نگه داشتن حشرات از کودک را انجام می‌دهند. (ایمن بودن استفاده از دارویی را که انتخاب نموده‌اید، در کودکان چک کنید. استفاده از این مواد دافع در کودکان کوچک‌تر از ۲ ماه مناسب نمی‌باشد.) همچنین مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

وقتی کودک بیرون می‌رود او را با لباس‌های روشنی بپوشانید که تا حد ممکن پوست او را به طور کامل پوشش دهد. از رنگ‌های براق و لباس‌های چاپی گل‌دار پرهیز کنید. اگر او در حال رفتن به یک منطقه‌ی پردرخت است، او را با شلوار بلندی بپوشانید که انتهای آن را در جوراب خود فرو کرده است.

اجازه ندهید کودک بیرون از خانه با پای برهنه بازی کند.

از صابون‌ها یا لوسیون های معطر که باعث جذب بعضی ساس‌ها می‌شود استفاده نکنید.

از محل جمع شدن حشرات، آب راکد، چمن بلند یا علف‌های هرز، باغ‌های گل، غذای روباز و قوطی‌های زباله‌ی باز دوری کنید، برای مثال وقتی خارج از خانه غذا می‌خورید روی مواد غذایی را بپوشانید.

به کودک بیاموزید تا به حشرات پرنده ضربه نزند.

توری‌های پاره‌ی پنجره یا درهای منزلتان را تعمیر کنید. همچنین می‌توانید در طی فصولی که ساس در آن زیاد وجود دارد و کودک را به خارج از خانه می‌برید، روی کالسکه، کوله‌پشتی و یا صندلی کودک خود پشه‌بند بزنید.

حیوانات خانگی‌تان را عاری از ساس نگه دارید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زیباجو : گزش حشرات در کودکان، خارش دیونش کرده»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..