تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جهادکشاورزی باید در واردات پرتقال تجدید نظر کند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت جهادکشاورزی باید در واردات پرتقال تجدید نظر کند و مرکبات مورد نیاز شب عید را از تولیدکنندگان داخلی بخرد و کشاورزان مازندرانی را بیش از این دچار ناامیدی و یاس نکند.

به گزارش مشرق، علی محمد شاعری در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: بر اساس گزارش ها وزارت جهاد کشاورزی با وجود تلاطم موجود در بازار مرکبات، تلاطم و جنگ روانی دیگری را ایجاد کرده و اجازه واردات مرکبات مصری و ترکیه ای با تعرفه 5 درصد را داده است.


وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به جای خرید و ذخیره به موقع مرکبات، با واردات، تیر خلاص را به تولید داخل زده است.


شاعری افزود: سازمان تعاون روستایی مباشر خرید و ذخیره به موقع مرکبات بود، اما به علت کمبود نقدینگی، به موقع این کار را انجام نداد.


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخش خصوصی 150 تا 200 هزار تن مرکبات را خریده است و در سردخانه های مازندران نگهداری می کند و دولت می تواند بجای واردات ، از این ذخیره استفاده کند.


شاعری با اشاره به اینکه سیاست دولت در پایان امسال در جهت افزایش واردات است، گفت: تعرفه واردات برنج، گوشت، کره و حبوبات هم به 5 درصد کاهش یافت.


وی ادامه داد: به نظر می رسد این تصمیم، فنی و با هدف تنظیم بازار و در جهت حمایت از تولید داخل نیست.  


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: بخش دولتی بر اساس اصل 44 اجازه ندارد به مصادیق بارز تصدی گری وارد شود و وظیفه دستگاه دولتی اعمال حاکمیت است.


وی تاکید کرد: فقط 30 درصد مرکبات مازندران آسیب دیده بنابراین نیازی به واردات مرکبات نیست.


شاعری گفت: مرکبات امسال مازندارن حدود 30 تا 40 درصد نسبت به پارسال افزایش تولید داشت که حدوداً به همین میزان خسارت دید.


وی با تاکید بر اینکه مجموع تولید مرکبات در جنوب و شمال کشور برای تامین نیاز داخل کافی است، افزود: نیاز داخل ما برای شب عید حدود 100 هزار تن است.


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهرا امسال سیاست دولت به واردات محصولات کشاورزی است.


شاعری با اشاره به اینکه واردکنندگان ذرت، برنج، مرکبات و شکر، کمتر از انگشتان دست هستند، افزود: این وارد کنندگان در جهت منافع خود از طریق فضاسازی به دولت فشار می آورند تا مجوز واردات را صادر کند.


وی اضافه کرد: نظام اقتصادی و بازرگانی ما به جای اینکه به سمت صادرات و حمایت از تولیدات داخل برود همیشه سعی کرده است در زمان های خاص از جمله نزدیک شب عید و در آستانه انتخابات با کاهش تعرفه ها ، خط قرمزها را حتی به قیمت شکست تولید داخل و مرزبندی های اقتصاد مقاومتی بکشند .


قائم مقام معاون امور بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی هم با حضور در این برنامه درباره واردات 25 هزار تنی پرتقال از مصر گفت: تولید پرتقال پیش از سرمازدگی آذر در مازندران بسیار خوب بود اما به علت بارش برف و سرما بخشی از مرکبات مازندران به طور کامل آسیب دید و بخش دیگر سرمازده شد بنابراین ماندگاری مرکبات مازندران بسیار کم شد.


مهدی کاظم نژاد با اشاره به اینکه با این اتفاق تقاضا برای پرتقال و مرکبات جنوب زیاد شد، ادامه داد: قیمت ها هم افزایش یافت بنابراین چاره ای نداشتیم جز اینکه برای حمایت از مصرف کننده ، مرکبات جایگزین را تامین و در صورت ضرورت وارد بازار کنیم.


وی گفت : وزارت جهاد کشاورزی از تولید کننده هم حمایت می کند .


کاظم نژاد با اشاره به اینکه کشورمان در تولید مرکبات جزو رتبه های اول تا سوم جهان است، افزود: انحصار وجود ندارد اما برخی با اقدامات در بازار می توانند قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهند.


وی اضافه کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که تولیدکنندگان ضربه نخورند و به مصرف کنندگان هم فشار مضاعف وارد نشود به همین منظور پرتقال سرمازده را کیلویی 500 تومان خریدیم.


کاظم نژاد ادامه داد: اگر اکنون هم تولید کننده ای وجود داشته باشد که نگران فروش مرکبات خود است دولت آن را خواهد خرید.


قائم مقام معاون امور بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به روند افزایش قیمت ها باید کسانی که پرتقال در انبارهای خود دارند آن را به بازار عرضه کنند تا مردم مجبور نشوند پرتقال را گران بخرند.


وی تاکید کرد: دولت آمادگی دارد پرتقال با کیفیت مناسب را بخرد .


کاظم نژاد گفت: علت اینکه یک شرکت دولتی واردات پرتقال را انجام داد این است که اگر بخش خصوصی این کار را انجام می داد ممکن بود دلالان سوء استفاده کنند.


وی افزود: دولت مصلحت تولید کننده و مصرف کننده را همزمان می بیند .


کاظم نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دو سال اخیر سهم واردات شکر را به صورت سهم بندی به کارخانجات شکر دادیم و بر اساس سهم تولید آنها واردات را میان آن ها توزیع کردیم و انجمن صنفی قند و شکر آن را مدیریت می کند.


قائم مقام دبیر‌کل خانه کشاورز هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه 120 هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران داریم ، گفت: این میزان حدود 3 میلیون تن نارنگی و مرکبات تولید می کند.


عنایت‌الله بیابانی افزود: بر اساس اظهارات کارشناسان کشاورزی استان مازندران ، 30 درصد این مرکبات از بین رفته است.


وی با بیان اینکه 4 میلیون و 500 هزار تن مرکبات تولید می کنیم، افزود: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا 10 روز پیش واردات مرکبات را انکار می کردند .


بیابانی گفت: سازمان تعاون روستایی با نخریدن به موقع پرتقال ضربه بزرگی به تولید کنندگان مرکبات زد.


قائم مقام دبیر‌کل خانه کشاورز با اشاره به اینکه باغداران خرد، همه هستی خود را از دست دادند، افزود: انحصارکنندگان پشت پرده موجب شدند از اعلام سرمازدگی مرکبات شمال سوء استفاده کنند و پرتقال های سالم و پرتقال های جنوب را گران بفروشند و وارد کنندگان هم سوء استفاده کنند.


بیابانی اضافه کرد: باید بخش خصوصی را باور داشته باشیم و با دخالت های دولتی آن را تضعیف نکنیم.


قائم مقام دبیر‌کل خانه کشاورز گفت: دولت پرتقال درجه یک مازندران را 850 ، درجه دو را 750 و پرتقال آبگیری را 500 تومان قیمت گذاری و با این کار پرتقال مازندران را تضعیف کرد.
وی افزود: این در حالی است که پرتقال درجه یک جنوب ، 9 هزار و درجه دو 6 هزار و پرتقال مازندران 3 هزار و 800 تومان در بازار فروخته می شود.


قائم مقام دبیر‌کل خانه کشاورز گفت: جنوب ایران 2 میلیون تن مرکبات تولید می کند که سرما زده و آسیب دیده نیست و نیاز شب عید هم بیشتر از 100 هزار تن نیست پس چرا دولت ، مرکبات مورد نیاز را از آن تامین نکرد و وارد کرد؟


وی افزود: قرار است از ترکیه هم مرکبات وارد شود در حالی که مرکبات آن جا هم سرمازده است و باید مراقب باشیم این مرکبات به جای مرکبات مازندران فروخته نشود و بدنامی را برای مرکبات مازندران تشدید نکند.


بیابانی تاکید کرد: بازار باید مدیریت شود.


رئیس اتحادیه باغداران مرکبات مازندران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: تولید امسال بیش از سال های دیگر بود و نگران این افزایش تولید بودیم که سرمازدگی موجب خسارت باغداران شد.


محمدرضا شعبانی با اشاره به اینکه بخشی از مرکبات مازندران سرما زده شد و نه همه آن، افزود: باید از تولیدکنندگان حمایت کرد و اگر این کار را انجام ندهید سال آینده باید 500 تا یک میلیون تن واردات مرکبات انجام دهیم.
 
وی با بیان اینکه 50 درصد مرکبات کشور در استان مازندران تولید می شود، گفت: باید با مدیریت خوب و خرید و ذخیره سازی به موقع و برنامه ریزی لازم، از باغدار و تولیدکننده حمایت کرد.


شعبانی افزود: درست است که مرکبات مازندران کمی سرمازده شده است اما مردم حمایت کنند و آن را بخرند.


وی گفت: مرکبات در انبارهای مازندران موجود است اما بازار را خراب کردند و محصولات را نمی خرند.


شعبانی افزود: پرتقال های وارداتی، آفات را وارد کشور می کنند و در آن صورت در سال های آینده باغداران مجبورند میلیون ها لیتر سم استفاده کنند.


رئیس اتحادیه باغداران مرکبات مازندران ادامه داد: سازمان تعاون روستایی باید حمایت کننده تولیدکنندگان داخلی باشد نه اینکه خودش تبدیل به بازرگان و واردکننده شود.


شعبانی افزود: چرا این سازمان، مرکبات داخل را از باغداران نسیه اما پرتقال های وارداتی را نقد می خرد؟


وی گفت: 8 سال در تنظیم بازار مرکبات کشور حضور داشتیم و امسال هم می توانستیم بدون واردات، بازار شب عید را تنظیم کنیم.


شعبانی افزود: بسیاری از باغداران ما توان نگهداری باغ خود را ندارند زیرا با کاهش قیمت مرکبات، هزینه ها باغ های آن ها تامین نمی شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جهادکشاورزی باید در واردات پرتقال تجدید نظر کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..