تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیامدهای فقدان سواد سلامت در جامعه / اصول سواد سلامت روان و چشم‌اندازهای آن در کشور

پیامدهای فقدان سواد سلامت در جامعه / اصول سواد سلامت روان و چشم اندازهای آن در کشور به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی معین رییس هفتمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه و رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با بیان اینکه همایش امسال رویکرد میان رشته ای بین روان پزشکان و متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی دارد، گفت: اولویت‌های کرسی یونسکو در آموزش سلامت روان و بیماری‌های قلب و عروق، سرطان، سوانح و حوادث، دیابت، آسم و آلرژی، ایدز، محیط زیست و اعتیاد است و بیشترین سرمایه گذاری تاکنون روی سلامت روان، سرطان، سوانح و ایدز انجام شده است. 

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته این همایش بر روی نقشه رسانه‌ها بر انگ زدایی، استفاده نادرست از هزینه‌ها، هزینه اختلالات روان، سلامت روان و رسالت همگانی، آموزش و پیشگیری و اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان تمرکز داشت. 

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با تعریف سواد سلامت گفت: توانایی پیگیری و هماهنگی برای دسترسی به پزشک، خواندن و فهم خواص و عوارض داروهای تجویز شده و اجرای توصیه‌های پزشکی متناسب با نیاز بیمار، مهارت‌های اجتماعی و شناختی افراد که به آن انگیزه همکاری با پزشک را داده توانایی دسترسی به اطلاعات و توصیه‌های پزشکی و به کار گیری آنها در جهت حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی در قالب سواد سلامت تعریف می‌شوند. 

وی عنوان کرد: نبود سواد سلامت پیامدهای نامطلوب بهداشتی و اجتماعی مانند شیوع بیماری های مزمن، بهره گیری کمتر از خدمات افزایش هزینه‌ها و بار بیمه‌ها و مرگ و میر زودرس بر اثر بیماری‌ها در پی دارد. 

معین اظهار داشت: اختلالات سلامت روان در دنیا به دلیل نا برابری‌ها رو به رشد بوده جهانی شدن تجارت به اختلافات طبقاتی دامن زده که به دنبال آن یاس، نا امیدی، خشونت، جنگ در جهان افزایش داشته و سلامت مردم دنیا تحت تاثیر آن قرار گرفته است. 

وی افزود: زمینه‌های زیستی و ژنتیکی همانند سایر بیماری‌ها بر سلامت روان تاثیر گذارند افزون بر این عوامل محیطی و اجتماعی از دیگر علل مهم و تاثیر گذار در سلامت روان محسوب می‌شوند. 

معین با تشریح اصول سواد سلامت روان، گفت: دانش چگونگی برخورداری از سلامت روان و حفظ و تداوم آن سازوکارهای اختلال سلامت روان پیگیری معالجه و پیشگیری از بروز آنها، کاهش احساس کمبود و بر چسب بر بیماری‌های روان، کسب مهارت‌ها و مراقبت‌های اولیه در مسائل و مشکلات سلامت روان از اصول سواد سلامت روان محسوب می‌شوند. 

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت چشم اندازی‌های اصول سواد سلامت روان را معرفی کرد و افزود: اهمیت بیش از پیش مداخلات سواد سلامت روان، تقویت کرامت انسانی و انگ زدایی برای ارتقای سواد سلامت روان در سایر بیماری‌ها، انجام پژوهش در سواد سلامت روان در گروه‌های مختلف سنی، جنسیتی و اجتماعی، دور نمای این موضوع محسوب می‌شوند. 

معین عنوان کرد: روش مراقبت‌های اولیه سلامت روان، شناسایی و ارتباط با فرد مواجه شده با اختلال روان، ارزیابی‌ مشکل و کمک رسانی سریع در زمان‌های بحران، گوش دادن بدون داوری به صحبت‌های بیمار، ابراز حمایت از بیمار و دادن اطلاعات مفید به او، تشویق به دریافت خدمات تخصصی سلامت روان، تشویق به مشارکت و حضور در جمع افراد حمایت جو برای تقویت تفکر فرد هستند. 

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با اشاره به اولویت‌های پژوهشی جوان در سلامت روان گفت: انگ زدایی تاثیر ژنتیک و اپیژنتیک، نقض حقوق بشر از سوی کشورهای مانند، آمریکا و تاثیر آن بر سلامت روان در دنیا از موضوعاتی است که در اولویت‌های پژوهشی این حوزه به آن اشاره شده در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورها بودجه زیادی صرف پژوهش و سلامت روان نمی‌شود، البته بودجه پژوهشی در کشورهای مانند آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بسیار بالاتر از ما بوده اما در کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای آسیایی این میزان بسیار کمتر است. 

معین با اشاره به ره یافت‌های جدید جهانی در سلامت روان گفت: پیش بینی سواد سلامت جهان به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در سلامت در برنامه‌های توسعه باید مورد توجه قرار گرفته و ملاک‌های آسیب پذیری در اختلالات سلامت روان شناسایی و تدوین شوند. 

گفتنی است در این همایش از استاد بیگدلی به عنوان فرد منتخب دارای نشان یونسکو در حوزه سلامت روان تقدیر به عمل آمد. 

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیامدهای فقدان سواد سلامت در جامعه / اصول سواد سلامت روان و چشم‌اندازهای آن در کشور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..