تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برخی خواهان رونق شاهرود نیستند/ مردم نباشند توسعه نیست

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی شاهرودی شامگاه شنبه در جمع موکلین خود به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود، ضمن اشاره به برنامه های صورت گرفته در راستای توسعه شهرستانی در شرق استان سمنان، ابراز داشت: ما معتقد هستیم اگر می خواهیم توسعه داشته باشیم و این توسعه پایدار باقی بماند، باید با مشارکت مردم راه را پیش ببریم اما شرایط ما در شاهرود شرایطی ویژه است ما حتی در پیش از پیروزی انقلاب نیز تا امروز رونقی را در شهرستان به صورت جدی ندیدیم یا به عبارت دیگر، رونقی را برای ما نخواستند و ما دائما درگیر بوده ایم اما گذشته باید تجربه ای برای چراغ راه آینده باشد.

وی افزود: زمانی که مرحوم حسینی شاهرودی در ربع قرن پیش، وقتی مشاهده کرد در سطوح مختلف مسئولان کاری برای این شاهرود نمی کنند، از مردم کمک خواست از زمانی که مردم آستین ها را بالا زدند، ما اتفاقات خوبی را در شهرستان شاهد بودیم که نمونه های آن گازرسانی، فرودگاه، کارخانه سیمان و... است که با پول همین مردم ایجاد شده است و به بعد اگر توسعه ای در شهرستان بود که بعدا به مشکلاتی برخورد مانند کک، فولاد و کنستانتره، به برکت اعتماد مردمی بود که ایجاد شده بود که نمونه آن در پذیره نویسی فولاد دیده می شد که مردم با سرعت سهام آنرا خریدند این نشان از اعتماد مردمی است.

مردم اعتماد خود را از دست داده اند

عضو خانه ملت گفت: مشکلاتی را که ما پیش رو داشته و داریم، بخش اعظم آن به مشکلات گذشته باز می گردد، تفکری که در یک دهه اخیر ایجاد شد و مردم اعتماد خود را از دست دادند و حاضر نشدند که مجددا به صحنه بیایند و برخی شکست های سیاسی و اقتصادی که در شهرستان داشتیم، اجازه به ما نداد که مردم به صحنه ورود پیدا کنند لذا از بدو ورود به مجلس سعی کردیم تا این نقش مردمی در جامعه را بازآفرینی کنیم نکته ای که رهبر معظم انقلاب و امام راحل(ره) دائما بر آن تاکید می کردند.

حسینی شاهرودی بیان داشت: حضور مردمی همیشه کارگشا است که نمونه آن را در دفاع مقدس به خوبی مشاهده کردیم لذا قصد بازآفرینی نقش مردمی در شهرستان را کردیم که نتیجه آن تشکیل ۲۳ کارگروه در بخش های مختلف است که ما در آنها به دنبال درگیر کردن مردم با مسائل روز جامعه شان بودیم تا بدانیم در شاهرود چه جایگاهی در سطح استان و کشور داریم و برای تشکیل این کارگروه ها به دنبال آن بودیم تا بفهمیم آیا این جایگاه شاهرود در سطح استان و کشور شایسته است یا خیر.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ۱۰ ماهه دوران نمایندگی ام نقشه راهی ترسیم شده از سوی نمایندگان پیشین و مسئولان برای طی مسیر در حوزه پیشرفت مشاهده نکردم، افزود: این امر باعث شد تا ما به تشکیل کارگروه هایی بپردازیم تا در قالب آنها، عده ای اندیشمند و نخبه بخش های مختلف شهرستان را آسیب شناسی کنند و به این سوالات پاسخ می دهند که آیا نقشمان را به خوبی ایفا کرده ایم؟ آیا ظرفیت ها را به خوبی شناسایی کرده ایم؟

نبود نقشه راه توسعه را کند می کند

نماینده مردم شاهرود و میامی با بیان اینکه هیچ راهبردی در استان و شهرستان برای توسعه شاهرود وجود ندارد، گفت: این امر تا آنجا مشخص است که یکی از مسئولان عالی رتبه استان شخصا به ما بیان داشت: «خودتان را خسته نکنید، نقشه راهی اصلا وجود ندارد و اگر به دنبال توسعه هستید خودتان استراتژی تعیین کنید» این امر اشتباه است چرا که رسالت نماینده تعیین راهبرد نیست اما شرایط شهرستان شاهرود اینگونه شرایطی است.

حسینی شاهرودی درباره اقدامات صورت گرفته در ماه های اخیر، ابراز داشت: با پیگیری های صورت گرفته خوشبختانه کارگروه هایی با همراهی سازمان برنامه و بودجه ایجاد و  با یکی از دانشگاه ها قراردادی بسته شد تا طرح آمایش سرزمینی استان سمنان انجام شود و اخیرا گزارش اولیه را ارائه کرده اند که ما امروز در نزد اساتید دانشگاهی، آنرا بررسی و مشاهده کردیم که در این امر بسیار عقب هستیم امروز آمار و ارقام بسیار فاحش است و نشان از عقب ماندگی شهرستان در چشم اندازی دارد که برای شاهرود دیده اند.

وی افزود: نیاز است که ما از ابتدا برای خودمان مجددا آمایش بنویسیم چرا که اگر بخواهیم از دیگران تا این کار را برایمان انجام دهند، معلوم نیست تکلیفمان چه خواهد شد بعضا احساس بدی به ما دست می دهد، گویا دست هایی وجود دارد که میامی و شاهرود را از نقشه حذف کنند وقتی ما می شنویم که مسیر بزرگراه حرم تا حرم از ۳۵ کیلومتری شاهرود می گذرد و یا در حوزه های زیر ساختی ما قدمی برداشته نشده و در حوزه آب امروز بحران وجود دارد و تعداد زیادی از روستاها با تانکر آبرسانی می شود، این تصور به ذهن متبادر می شود.

مردم باید در صحنه باشند

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مردم در صحنه نباشند، پیشرفتی در این دو شهرستان نیست، گفت: شاهرود اولین شهرستانی در استان سمنان بوده که برای نخستین بار در آن گاز وجود داشته اما هنوز ۳۵ درصد از روستاهای آن فاقد گاز هستند در عین حال که در شهرستان های دیگر استان هیچ روستای فاقد گازی وجود ندارد، اینها عمق فاجعه را مشخص می کنند لذا ما معتقد هستیم که خودمان باید آستین ها را بالا بزنیم و مردم باید خودشان به میدان آیند و امروز ما معتقد هستیم شاهرود هر رشدی داشته، به همت مردم بوده و تلاشی برای رشد و توسعه این شهرستان صورت نگرفته است.

حسینی شاهرودی بیان داشت: حرکت عظیمی که در راستای توسعه کشور طی دو دهه گذشته شروع شده، در شاهرود و میامی بسیار ضعیف بوده است، از گذشته توسط مرکز استان به ما گفته شد که شما قطب کشاورزی هستید و در این شاهرود نباید صنعت راه یابد و چه بر سر این شهرستان آمد و در حوزه معدن نیز می بینیم با معادن بسیار غنی موجود در شاهرود که کمتر از ۱۰ درصد آن شناسایی شده است، در این طرح آمایشی جایی نداریم.

وی افزود: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اذعان داشت که اگر فقط معدن پتاس طرود به بهره برداری برسد مشکل اشتغال در کل استان سمنان رفع می شود و در آن به ازای هر یک هزار تومان، ۱۰ دلار ارز وارد مملکت می شود اما به بهانه های زیست محیطی و  بهانه های دیگر این طرح فراموش شده است لذا یک عقب ماندگی تاریخی را در شاهرود مشاهده می کنیم که اگر سکوت کنیم و منتظر باشیم که دولتمردان و مقامات استانی برای نجات ما بیایند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد در سفر ریاست جمهوری نیز به وضوح مشاهده کردیم که کمترین سهم را به شاهرود و میامی اختصاص داده اند و در همین بودجه ۹۶، اگر واقعا تلاش نمی شد، خیلی از پروژه های مصوب در آن سفر در بودجه ۹۶ گنجانده نمی شد.

۴۲۹ جلسه درباره شاهرود با مسئولان برگزار شد

عضوخانه ملت با بیان اینکه طی ده ماه گذشته ۴۲۹ جلسه درباره شاهرود با مسئولان برگزار شده است، گفت: ما در این مدت با ۱۳ وزیر دیدار کردیم و دیدارهای بسیاری را نیز در مرکز استان داشتیم اما در واقع هیچ کدام برای ما نقشه راهی را در حوزه های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و آب و گردشگری نداشتند و ما احساس کردیم که باید خودمان در میدان باشیم و تلاش کنیم لذا کارگروه های مردمی را فعال کردیم تا گروهی از موثران در کمیته های تخصصی کارهایی را شروع کردند که در برنامه پنجم و بودجه اطلاعات بسیار خوبی را به ما ارائه کردند ما امروز باید به گونه ای عمل کنیم که حرکت مردم را داشته باشیم.

حسینی شاهرودی بیان داشت: باید مطالبه گری را در بین مردم زنده کرد این را باید از مردم خواست چرا که نسبت به منطقه، شهرستان و استان باید دغدغه داشت لذا من از مردم خواهش می کنم که خودشان را تکثیر کنند، باید مردم هرجا که می نشینند درباره توسعه و اقتصاد شهرستان بحث کنند همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اولویت جامعه اقتصاد است و من تاکید دارم در این زمینه باید کار فرهنگی کنیم چرا که مقدمه ای بر تمام امور است. ما امروز باید ببینیم چه بر سرمان در شاهرود آمده و چه خواهد آمد؟ اگر ما امروز تمام کارها را به نماینده مجلس، مسئولان و فرماندار و ... واگذار کنیم کاری از کار پیش نخواهد رفت لذا همه باید در عمل به پا خیزند.

وی افزود: امروز وضعیت کشور در شرایط اقتصادی این گونه است که نباید به کار اساسی دولت امیدوار بود بودجه عمرانی کشور در سال آتی ۶۸ هزار میلیارد تومان است که از این رقم نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان آن دیون سال جاری است و ۴۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده آن نیز با اوراق مشارکت یکساله، دو ساله و پنج ساله می گذرد و باز بدهی های آن برای دولت های آتی می ماند شاید بدترین بودجه را در ۳۷ گذشته برای سال ۹۶ مشاهده خواهیم کرد زیرا هیچگاه استقراض این چنینی نداشته ایم، دولت در گذشته از بانک مرکزی استقراض می کرد ولی امروز از مردم قرض می کند لذا مجلس به دولت اجازه می دهد که به دلیل خروج از رکود، با اسناد قرضه از مردم استقراض کند اما پتانسیل های ما در شهرستان شاهرود نشان می دهد که می توانیم نمونه در زمینه سرمایه گذاری داشته باشیم.

توسعه در شاهرود حرکت بر روی تردمیل است

عضو خانه ملت با بیان اینکه شاهرود نخستین تجربه را در کارخانه سیمان در مقوله سرمایه گذاری دارد، گفت: شاهرود بزرگترین تجربه اقتصادی در سطح صنایع زیر ساختی کشور را دارد که توانسته با سهام مردمی یک کارخانه سیمان را با هشت هزار سهام دار بسازد که این امر در کشور نمونه است و نشان دهنده پتانسیل های عظیم مردمی در این خطه است اما نکته مهم، اعتماد مردم محسوب می شود که در آن زمان وجود داشت و این باور که بدانند خودشان باید شهرشان را بسازند و کسی به فریادشان نخواهد رسید لذا مسئولان باید تنها تسهیل کننده سرمایه گذاری مردم باشد.

حسینی شاهرودی بیان داشت: امروز باید در آنجایی که قانون اجازه کار می دهد اما افرادی نمی گذارند کارها صورت گرفته شود، وظیفه نماینده، فرماندار و مسئولان است که از حق مردم دفاع کنند.

وی شرایط امروز شاهرود مانند دویدن بر روی تردمیل ذکر کرد و گفت: هرچه مشاهده می کنیم خواهیم دید که در نهایت باز سرجای نخستمان قرار داریم و به جلو نمی رویم این امر باید روزی متوقف شود و ما بر روی زمین گام نهیم تا چه زمانی می خواهیم فقط بدویم؟ ساعت ها وقت مردم، مسئولان و نماینده گرفته شود و ما هنوز در مقوله ای مثل فرودگاه شاهرود درگیر گرفتن یک مجوز باشیم و این صحیح نیست البته باید گفت خیلی کارهای خوبی در زمینه فرودگاه انجام شده و نمی خواهیم مردم را ناامید کنیم امیدواریم مشکلات به زودی رفع شود.

حقوق مددجویان کمیته امداد ۳ برابر شد

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجلس طی ده ماهه اخیر، گفت: قوانین بسیار خوبی در دستور کمیسیون اقتصاد قرار دارد هرچند باید گفت برنامه توسعه ششم که توسط دولت به صورت لایحه ارائه شد، برنامه ای ضعیف و در حد سی و چند ماده از دستورات باقی مانده بود لذا با استفتائی که از رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفت قرار بر این شد که دولت لایحه را پس گرفته و آنرا اصلاح کند که این امر صورت نگرفت و مجلس در نهایت شش ماه بر روی آن وقت گذاشت تا اینکه در آن شاهد اتفاقی خوبی بودیم که نمونه آن افزایش حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد به میزان سه برابر بود که به تصویب رسید.

حسینی شاهرودی درباره روند تصویب بودجه سال آتی نیز، ادامه داد: در برنامه بودجه ۹۶ همچنین مقرر شد حقوق بازنشستگان طی بازه زمانی پنج ساله تعدیل و یکسان سازی شود یعنی در سال اول حقوق تمام بازنشستگان با حقوق زیر دومیلیون تومان بر اساس مصوبه به دو میلیون تومان افزایش می یابد و سپس طی سالهای بعد فاصله بین دریافتی ها به کمترین حد خود خواهد رسید تا شاهد سیستمی عادلانه در توزیع حقوق بازنشستگان باشیم.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات خوب صورت گرفته، مقوله پوشش بیمه سلامت در سطح کشور بود همچنین بیمه دوساله فارغ التحصیلان دانشگاهی که می خواهند در مشاغل مختلف اعم از کارخانه ها، مغازه ها، کارگاه های کوچک کار کنند در حالی مصوب شد که دولت پول بیمه دوسال آن ها را پرداخت خواهد کرد تا بتوانیم در ایجاد اشتغال موفق عمل کنیم از سوی دیگر یکی از دیگر اقدامات مهم رخ داده طی ماه های اخیر، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده است که خوشبختانه این طرح نیز مصوب شد و در نهایت اختصاص قیر رایگان مستقیم به شهرداری ها و دهیاری ها بود که به میزان چهار میلیون تن برای توسعه شهرها مصوب شده است.

پیش بینی سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه ۵۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری خارجی در برنامه بودجه ۹۶ دیده شده است، ابراز داشت: کارگروه سرمایه گذاری، کشاورزی، صنعت و معدن استان ها باید به این مهم ورود پیدا کند تا بتوانیم این سرمایه ها را به استان ها وارد سازیم، امروز خوشبختانه استان سمنان و شهرستان شاهرود ظرفیت های فراوانی در زمینه سرمایه گذاری دارد که مقوله کشاورزی و معدن مانند معدن پتاس در زمره این مسائل هستند لذا از مسئولان می خواهیم تا نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه زیرساخت های حمل و نقل می تواند کمک فراوانی به توسعه استانی، شهرستانی و حتی روستایی کند، گفت: یکی از زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری راه دسترسی است که در این باره باید گفت موضوع راه آهن شمال به جنوب اینچه برون، گرگان، شاهرود و طبس که نقشه های آن مربوط به ۲۸ سال گذشته است و متاسفانه هیچ سابقه ای در وزارت راه و راه آهن جمهوری اسلامی ندارد، یکی از مواردی است که با پیگیری های صورت گرفته آن را زنده کرد تا شاهد تحولی عظیم در منطقه شمالشرق کشور باشیم لذا باید به دنبال فراهم آوردن چنین زیرساخت هایی بود.

وی یکی دیگر از زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری را وجود فرودگاه در شاهرود دانست و افزود: توسعه کارگو (فرودگاه هایی با قابلیت حمل بار) باید از جمله مطالبه های مردمی قرار گیرد تا بتوانیم در بحث مسافربری و حمل بار به عنوان بندر خشک و پایانه صادراتی در شرق استان، نقش آفرینی کنیم امروز باید از محل سرمایه گذاری های خارجی این امر تسهیل و پیگیری شود، درست است که ما مایل به رقابت هستیم و باید نقد و مطالبه گری کنیم اما در این بین در قبال درخواست ها باید مراقب بود لذا نباید با خودزنی، دستاوردهای خود را ضایع کنیم و معتقد هستیم مردم را نباید نا امید کرد، خود مردم می توانند شهر را بسازند و این نیازمند یک کاتالیزور شامل نخبگان، موثران و روحانیان و مسئولان دارد. اینجا البته باید گلایه جدی هم داشت نسبت به برخی مسئولانی که هنوز نتوانستند خود و جایگاه خود را به درستی بشناسند و هنوز بدیهیات مسئولیت خود را نمی دانند و در این بین مسئولانی هم هستند با مدیریت جهادی دغدغه مندی خود را به اثبات رساندند و تا وزارت خانه پیگیر مسائل شهرستان هستند که در این بین مردم باید مسئولان خواب را بیدار کنند و از آنها برای توسعه شهرستان مطالبه کنند.

مردم کم کاری را نپذیرند

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس دهم با تاکید بر اینکه مردم کم کاری را نمی پذیرند و در قبال تقدیر و تشکری که از مدیران پرتلاش و جهادی دارند باید افراد کم کار را نیز رصد کنند، گفت: ما خواهان آن هستیم که مردم در میدان حضور داشته باشند.

حسینی شاهرودی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه در حوزه راه و ترابری اقدامات بسیار خوبی در شاهرود صورت گرفته است، گفت: این اقدامات در حالی انجام شد که سهم ما از حوزه سفر ریاست جمهوری به استان سمنان بسیار کم بود و به دنبال جبران آن هستیم لذا محور طرود-شاهرود- معلمان، بیارجمند- بردسکن، میامی-جیلان، مزج و کلاته خیج، شاهرود-آزادشهر و توسکستان در دست بهسازی هستند لذا امیدواریم سال آینده اعتباراتی برای آنها منظور شود از سوی دیگر در مسئله مسیر حرم تا حرم همه افراد از وزیر تا مسئولان استانی و شهرستانی دور افتادگی شاهرود را پیگیری کردند تا مسیری که سالیان سال پذیرای زائران علی بن موسی الرضا(ع) است، همچنان تداوم داشته باشد و ما خطاب به مسئولان بیان داشتیم که باید رسما عدم نگرانی مردم را اعلام کنند تا همگان بدانند بزرگراه حرم تا حرم همین مسیر فعلی خواهد بود و شاهرود نادیده گرفته نخواهد شد.

وی افزود: در حوزه کشاورزی نیز کارهای خوبی در سطح شهرستان انجام شد و نمونه آن شبکه آبیاری سد مجن است که در دستور کار قرار گرفت، همچنین برای آبیاری نوین حوزه کشاورزی مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار درسفر ریاست جمهوری دیده شد و همچنین برای این امر ۳۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه طی سال آینده منظور شده است که می بایست جهاد کشاورزی استان سمنان و شهرستان های میامی و شاهرود نسبت به جذب آن اقدام کنند.

گمرک در شاهرود مستقر می شود

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه در حوزه صنعت و معدن اقدامات بسیار خوبی در این شهرستان ها صورت گرفته است، گفت: راه اندازی مجدد کارخانه فرآوری انگور باعث شد، باغداران شاهرودی انگوری را که به ازای هر کیلوگرم ۳۰۰ تومان در گذشته پول از دلالان دریافت می کردند را به قیمت یک هزار و ۳۰۰ تومان به فروش برسانند که این تحول خوبی برای آنها محسوب می شد، همچنین پیگیری اجرای فاز دوم کارخانه فولاد و راه اندازی و توسعه مجدد پالایشگاه نفت پیروزی در دستور کار قرار دارد که در کنار طرح پتاس طرود از طرح های غنی و قوی است که به دنبال رفع محدودیت های آن به ویژه در بخش های زیست محیطی آن هستیم تا ان شاالله شاهد بروز تحولات عظیمی در این شهرستان ها باشیم.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه استقرار گمرک در شهرستان شاهرود در دستور کار قرار داشته و برای آن مجوز داده شده است، گفت: امیدواریم به زودی عملیات اجرایی آن به اتمام برسد و از سوی دیگر برای ساخت و تجهیز بخش دوم کارخانه سیمان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در رابطه با آن نباید زیاد خوشبین به سرمایه گذاری خارج از شهرستان باشیم لذا تمهیداتی اندیشه خواهد شد تا مردم مشارکت بیشتری داشته باشند.

گفتنی است در این مراسم از سند هویتی مرحوم حسینی شاهرودی نماینده دور اول و دوم مجلس شورای اسلامی شاهرود توسط اداره کل ثبت احوال استان سمنان رونمایی شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برخی خواهان رونق شاهرود نیستند/ مردم نباشند توسعه نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..