تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نظام بدون عقل و عدل، نظام جاهلی است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه قرآن عالم را نظامی مبتنی بر عقل و عدل معرفی می‌کند، عنوان کرد: هر نظامی که روی علم و در مسیر علم حرکت نکند نظام جاهلی است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز هفتم اسفند ماه در تفسیر سوره مبارکه نجم، گفت: در ابتدای این سوره خداوند به نجم قسم خورده است که همان طور که قبلا بیان شد قسم‌های خداوند با قسم‌های بشری در محکمه متفاوت است.

وی افزود: نجم به صورت کلی به ستارگان اطلاق می‌شود، ولی اطلاق آن بر ستاره ثریا بیشتر از سایر ستارگان است. 

این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن کریم عالم را نظامی مبتنی بر عقل و عدل معرفی می‌کند عنوان کرد: هر نظامی که روی علم و در مسیر علم حرکت نکند نظام جاهلی است و اسلام کارش این است که علم را به جای وهم و خیال و عقل و عدل را جایگزین هوی و هوس کند.

این مفسر قرآن اظهار کرد: دو مشکل در غرب وجود دارد یکی این است که طبق وهم و خیال حرکت می‌کنند و دیگری نیز این است که براساس غضب و خشم کار می‌کنند، از این رو بخش انگیزه آنان را عقل و عدل اداره نمی‌کند و روی گمان فکر و روی میل عمل می‌کنند.

صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه شیطان قسم خورده که من همه مردم را از راه بیرون می‌کنم تصریح کرد: این مسئله در قالب‌های مختلف بروز می‌کند، بنابراین برخی هدف دارند ولی نمی‌دانند راه کجاست و برخی نه راه را بلدند و نه هدف را می‌دانند از این رو اگر رهبری راهرو و راهنما و راه‌شناس باشد باید از او پیروی کرد و فلسفه نبوت نیز همین است.

این مفسر قرآن بیان کرد: تمایز نبوت با حکما و علما که سبب شده تا این دو اصلا در یک ردیف نگنجند همان مسئله وحی بودن سخن پیامبر(ص) است زیرا این وحی یا به صورت مستقیم یعنی همان قرآن است و یا در قالب بیان احکام الهی است. 

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: پایان راه نظام هستی، خداوند است و با وحی می‌توان راه خدا را فهمید و پیامبر نیز رهبر و راه‌شناس است و کار عقل نیز شناخت صراط و نه ایجاد آن است زیرا قانونگذاری خداست و عقل چراغ هدایت‌کننده به این مسیر است.

این مفسر قرآن با اشاره به آیه «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى»(5 نجم) با بیان اینکه گفته شده که شَدِيدُ الْقُوَى، جبرئیل است بیان کرد: دو شَدِيدُ الْقُوَى داریم یکی بالذات و دیگری بالطبع و مجاز است؛ لذا اگر دید ابتدایی بود می‌گوییم خدا اصالتا و ذاتا شَدِيدُ الْقُوَى است ولی جبرئیل عرضی و ذاتی است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جبر و تفویض باطل است و امر بین الامرین مطرح است، در روایتی از معصوم(ع) داریم که بین جبر و تفویض فاصله میان زمین و اسمان است و در این محدوه، عرفا، متکلمین و فلاسفه یک درجه به مسئله نزدیکتر می‌شوند ولی عارف مقدار بیشتری به هسته مرکزی این مسئله نزدیکتر است.

این مفسر با اشاره به اتصال قرآن به عرش الهی گفت: تعبیر«لدن» در قرآن دقیق‌تر از «عند» است لذا علم لدنی که می‌گویند مراد همین است که یک‌طرف معارف الهی در دست خداوند است و پیامبر و اولیاء با علم لدنی به آن دست می‌یابند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نظام بدون عقل و عدل، نظام جاهلی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..