اطلاعاتی جالب از سرسخت‌ترین موجود تا مورچه‌هاى احساساتى

طبیعت پر از رمز و راز است. شاید خیلی چیزها را درباره‌ی طبیعت بدانیم و به بودن خیلی از موجودات عادت کرده باشیم، اما هم‌چنان سۆال‏‌هایی وجود دارند که برای پیدا کردن پاسخ‌‏هایشان باید بخوانیم و تحقیق کنیم.

آیا مورچه‌ها احساس دارند؟
‏مورچه‏‏‌ها توانایی درک خیلی چیزها را ندارند. مثلاً همدلی و خشم یا عشق  و دوستی را نمی‏‌فهمند. اما می‏‌توانند موضوعات خوشایند یا ناخوشایند را احساس کنند و آن را به دیگر مورچه‏‌ها اطلاع دهند. پیدا کردن هم‌نوع، غذا و زلزله از این جمله است.
مورچه‏‌ها آنتن یا گیرنده‏‌های حساسی دارند که به کمکشان، بوهای تولید شده از هم‏‌نوع و پیام‏‌های محیطی را احساس می‏‌کنند و می‏‌فهمند موضوع از چه قرار است.مغز مورچه‏‌ها بسیار ساده است. مغز مورچه‏ حدود ۲۵۰ هزار نورون دارد که در مقایسه با مغز آدم‏ها که از حدود یک میلیارد نورون تشکیل شده، ساده به حساب می‌آید!

چند درخت، اکسیژن لازم را برای تنفس ما تأمین می‏‌کنند؟
همه‏‌ی ما می‏‌دانیم که درختان اکسیژن تولید می‏‌کنند. آن‏‌ها نور خورشید را می‏‌گیرند و برای تولید گلوکز، دی‏‌اکسید کربن و آب مصرف می‏‌کنند. در فرآیند فتوسنتز، درختان شش مولکول دی‌اکسید کربن و شش مولکول آب را می‏‌گیرند تا یک مولکول گلوکز و شش مولکول اکسیژن تولید شود.

هر مولکول گلوکز شش اتم کربن دارد. یعنی به ازای هر مولکول اکسیژنی که تولید می‏‌شود، یک اتم کربن به درخت اضافه می‏‌شود. اگر متوسط رشد هر درخت را در سال پنج درصد بگیریم، هر سال حدود ۱۰۰ کیلوگرم چوب و ۱۰۰ کیلوگرم اکسیژن تولید خواهد کرد. به‌طور میانگین هر آدم در سال ۲/۵ تن هوا تنفس می‏کند که ۷۴۰ کیلوگرم آن اکسیژن است. این میزان اکسیژن را تقریباً هفت یا هشت درخت تأمین می‏‌کنند.

چند گونه‌ی جانوری کشف نشده‌است؟
هر سال تعداد قابل توجهی موجود زنده کشف و طبقه‏‌بندی می‏‌شوند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌‏اید که این روند تا کی ادامه خواهد داشت؟! بیشتر از دو میلیون جاندار تا به حال در دنیا شناسایی و طبقه‏‌بندی شده‌اند که بیشتر آن‏‌ها پستانداران، پرندگان و حشرات هستند.
پیش‌‏بینی می‏‌شود که این رقم به ۵ تا ۱۰۰ میلیون برسد! تعجب نکنید، بیش‌تر گونه‏‌های کشف نشده باکتری‏‌ها و قارچ‌‏ها هستند. تعداد زیادی هم حشره هر سال به فهرست طبقه‏‌بندی شده‌ی گونه‌‏های جانوری اضافه می‏‌شوند.طبقه‌‏بندی گونه‌‏های جانداران فعالیتی است که بسیار کند صورت می‏‌گیرد و دانش روز باعث بُروز تغییراتی در آن می‏‌شود.

سرسخت‌ترین موجود زنده کدام است؟
“خرس آبی” یا tardigrade جانوری نه چندان جذاب است که به‌عنوان سرسخت‏‌ترین یا جان‏‌سخت‏‌ترین جانور روی کره‌‏ی زمین شناخته می‌شود، چون می‏‌تواند در بدترین شرایط هم‌چنان زنده بماند و از بین نرود. این جانور هشت پا دارد و در آب زندگی می‏‌کند.

اندازه‏‌اش حدود ۱/۵ میلی‏‌متر است. می‏‌تواند در دمای ۱۵۰ درجه‏‌ی سانتی‏‌گراد و صفر مطلق، هم‌چنان زنده بماند! می‏‌تواند فشاری حدود شش هزار اتمسفر را تحمل و سال‏‌ها بدون غذا سر کند. حتی می‌‏تواند آن قدر بی‏‌آبی را تحمل ‏کند تا میزان آب بدنش به یک درصد میزان طبیعی برسد.

جالب‌‏تر این که «تاردیگرید» در سال ۲۰۰۷ همراه با یک فضاپیمای روسی به فضا رفت و بعد از گذشت ۱۲ روز زندگی در خلأ سرمای زیاد و بدون غذا باز هم زنده ماند!

آرواره‌ی کوسه چه‌قدر قدرت دارد؟
کوسه‏‌ها موجودات ترسناکی هستند. ماهی‏‌های گوشت‌خواری که با دندان‏‌های تیزشان، شکار را به سرعت از پا در می‏‌آورند. تحقیقات دانشمندان روی جسد یک کوسه نشان داد که حداکثر نیروی جویدنِ این آبزیان خطرناک ۱۸ هزار نیوتن است. به گفته‌‏ی دانشمندان این عدد در مقایسه با ابعاد کوسه‏‌ها چندان هم بزرگ نیست.
کوسه‏‌ها دندان‏‌های بسیار تیزی دارند که شکار را در لحظه به چندین تکه تبدیل می‏‌کند و برای همین آن قدرها هم نیاز نیست از آرواره‏‌شان کار بکشند!

منبع : بیتوته

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اطلاعاتی جالب از سرسخت‌ترین موجود تا مورچه‌هاى احساساتى»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.