تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«معمای‌شاه» اثری ماندگار از تاريخ معاصر ايران است

وی با تأكيد بر اينكه اين سريال در آينده، بيش از اكنون ماندگار خواهد بود گفت: با وجود آنكه گنجاندن تمام حوادث تاريخي اين برهه، در يك سريال، بسيار سخت و پيچيده بود، سريال «معمای‌شاه» به عنوان اولين اثر بلند در اين زمينه توانست  به‌خوبی ازعهده روايت آن برآيد. دكتر عسكري افزود: بيشتر هنرمندان اين سريال از چهره‌های برجسته هنری كشور و از افتخارات ملی مردم ايران و رسانه ملی هستند.

رییس سازمان صداوسيما با بيان اهميت پرداختن به تاريخ معاصر ايران تصريح كرد: بيان درست تاريخ خيلي اهميت دارد و می‌تواند آموزنده باشد چراكه هرچه از تاريخ معاصر ايران دورشويم، ساخت چنين سريال‌هايی مشكل‌تر می‌شود .

 

وی با اشاره به قصص قرآن و بيان داستان‌های تاريخی در اين كتاب آسمانی اظهارداشت: قرآن رساترين بيان است كه بلندترين مفاهيم را در قالب داستان‌های واقعی از اقوام گذشته برای انسان‌ها بيان می‌كند كه اين نشان دهنده اثرگذاری داستان گذشتگان بر آيندگان است. 

دكتر علی عسكری با تأكيد بر اينكه در زمينه تاريخ ايران كمتر كار شده است، يادآورشد: يكي از بهترين بسترها برای روايت تاريخ،  بستر نمايش، سريال سازی و فيلم‌سازی است و با وجود آنكه مستندهای نمايشی هم در اين زمينه اثرگذارند، اما،اثر سريال‌های نمايشی بيشتر و ماندگارتر خواهد بود.

رییس رسانه ملی با بيان اينكه گذشته، چراغ راه آينده و راه‌گشا است، گفت: تاريخ شكل‌گيری مبارزات مردم عليه شاه برهه‌ای بي‌نظير از تاريخ است. وی با اشاره به نقش امام خمينی(ره) در شكل گيری و پيروزی انقلاب و نقش مقام معظم رهبري (مدظله‌العالی) بر تداوم آن، اظهار داشت: كشور ما امروز در حال تبديل شدن به قدرتی بزرگ در جهان است  و تاريخ می‌تواند درسی بزرگ برای ما و عبرت گرفتن از گذشته باشد.

وی اظهار داشت: سريال «معمای‌شاه» سريالی عبرت‌آموز بود كه می‌تواند براي آموزش تاريخ به دانش‌آموزان، دانشجويان و كساني كه در رشته تاريخ تحصيل مي‌كنند، منبع خوبي باشد.

رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به هجمه‌هايی كه به ساخت اين سريال شده است، تصريح كرد: علت هجمه برخي به سريال معماي شاه، حقانيت مبارزات مردم ايران با رژيم ستم‌شاهی و بيان حقايقی است كه در اين سريال به آن پرداخته شد.

وي اظهار اميدواری كرد: ساخت چنين سريال‌هايی در رسانه ملی تداوم داشته باشد تا اسرار ديگری از تاريخ كشور برای مردم آشكار شود.

كسانی كه از بيان حقايق واهمه داشتند در مقابل اين سريال ايستادند

در ادامه اين مراسم دكتر ميرباقری معاون سيما اظهارداشت: سريال «معمای شاه» كار عظيمی بود كه بخش عمده‌ای از سرمايه هنری و نمايشی كشور در تهيه و به تصوير كشيدن آن، نقش داشتند. 

معاون سيمای رسانه ملي بخش زيادی از هويت تلويزيون را وابسته به كارهای نمايشی دنباله‌دار و سريال‌سازی دانست كه امروز در دنيا نيز به آن توجه ويژه‌ای می‌شود. 

دكترميرباقری يكی از بسترهای مهم برای سريال‌سازی را تاريخ دانست و گفت: تاريخ صدر اسلام از زمينه‌هاي مناسب برای ساخت مجموعه‌های تاريخی است كه با توليد سريال‌های امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) تا حدودی به آن پرداخته شده‌است.

معاون سيما همچنين توليد سريال‌هايي مانند ابن سينا را بر مبناي تاريخ تمدن اسلام دانست و اعلام كرد : تاريخ معاصر پيچيده ترين بخش تاريخ ايران است كه تا‌كنون چند سريال نظير "كلاه پهلوي" و "در چشم باد" به مقاطعي از آن پرداخته‌اند. 

وي با تأكيد بر اينكه دولت پهلوي تنها دولت دست‌نشانده اجانب بود، گفت: واقعيات اين برهه از تاريخ فصل ويژه‌اي از تاريخ مردم ايران است و كساني كه از بيان حقايق واهمه دارند درمقابل ساخت چنين سريال‌هايي مي‌ايستند و عليه آن توطئه مي كنند. ميرباقري تأكيد كرد: اين سريال در زمينه بيان واقعيت‌ها بسيار قوي عمل كرد و به پشتوانه كارگروهي و مجموعه تحقيقات منسجمي به انجام رسيد. 

معاون سيما، سريال «معمای شاه» را اثري منحصربه‌فرد دانست كه توانست ماهيت حكومت پهلوي را به‌خوبي نشان دهد. وي خيانت، خباثت و جنايت را سه ماهيت اصلي رژيم پهلوی خواند و گفت: سريال «معماي شاه» بيشتر به ماهيت خيانت اين رژيم پرداخت چراكه نمايش ماهيت خباثت ومسائل غير اخلاقي آن‌ها به علت ملاحظه مخاطب، موازين اخلاقي و رعايت شأن و ادب در رسانه ملي، چندان ممكن و جايز نيست. 

ميرباقری سريال «معماي‌شاه» را برخوردار از استاندارد‌های لازم دانست و ابراز اميدواری كرد هنرمندان اين سريال انرژی مضاعفی براي تداوم ساخت چنين سريال‌هايی داشته باشند.   

لدني: با همدلی اين پروژه را به سرانجام رسانديم

علي لدني تهيه كننده سريال «معماي شاه» در ادامه اين مراسم در سخناني ضمن تشكر از حمايت هاي رئيس سازمان صداوسيما و معاون سيما گفت: من و آقاي ورزي فكر نمي‌كرديم ساخت اين پروژه بزرگ با برنامه و همدلي به انتها برسد، اما در تمام اين مدت كمتر اتفاق افتاد كه مشكل داشته باشيم. در اين مدت 6 ساله توليد اين سريال، سازمان صدا و سيما شرايط سختي را از لحاظ مالي پشت سر مي‌گذاشت و با اين وجود ما كمترين وقفه و تعطيلي را در روند ساخت اين مجموعه داشتيم.

2سال پژوهش، بررسی بيش از 5 هزار نسخه تاريخی

محمدرضا ورزی نيز با بيان گزارشی كوتاه از روند تحقيق و نگارش اين سريال گفت: از ابتداي كار 5600 نسخه تاريخي به‌عنوان سند در اين سريال استفاده شد. وي تأكيد كرد: گروه پژوهشی سريال از 150 عنوان كتاب فيش برداري كردند و پژوهش مجموعه 2سال طول كشيد. 

ورزی  با تأكيد بر اينكه بخشي از پژوهش از خاطرات خود عوامل دربار گرفته شد، گفت: كتاب خاطرات اسدالله علم كه در خارج از ايران چاپ شده يكي از اين منابع بود. ورزي تصريح كرد اين سريال قرائت من از تاريخ بود و تلاش كردم نقصي نداشته باشد. وي ساخت سريال معماي شاه را محصول خرد جمعي دانست كه به كمك مشاوران و تعامل با كارشناسان به انجام رسيد.

گودرزی: بسياری از برهه‌های تاريخي ايران را می‌توان سريال كرد

شكر خدا گودرزی بازيگر نقش امام خميني(ره) نيز در سخناني عنوان كرد: توليد اين سريال بزرگ، صبوري مي‌خواست كه اميدواريم اين اولين گام در ساخت سريال‌هاي تاريخي نباشد و ادامه دار شود. بسياري از برهه‌هاي تاريخي‌ كشورمان را مي‌توان به سريال تبديل كرد.

ضرورت توجه به ساخت سريال های تاريخی

حقانی مشاور تاريخی «معمای شاه» با تاكيد براين نكته اظهار داشت: كار در حوزه تاريخ معاصر، كار بسيار سختي است، مخصوصا بخش تاريخ پهلوي كه همچنان با آن درگير هستيم. «معماي شاه» به دوره تاريخي بزرگ ايران و تمام اتفاقات سياسي، اجتماعي و نفوذ بيگانگان در ايران مي‌پردازد و اين سريال كار بزرگي بود كه بايد بيشتر به اين نوع سريال‌ها توجه شود. اين سريال سه مدير و رياست سازمان را ديد و توقع مي‌رود كه سختي‌هاي عرصه تاريخ‌نگاري معاصر برداشته شود.

خسرو معتضد كارشناس تاريخي نيز در سخناني كوتاه ضمن تاكيد بر توجه به موضوعات تاريخي در ساخت مجموعه هاي نمايشي و تلويزيوني درباره اين سريال گفت: من افتخار داشتم كه در خدمت آقاي ورزي و آقاي حقاني بودم و بيشتر بر مجموعه نظارت داشتم.

در اين مراسم همچنين از كتاب«معماي شاه»  كه انتشارات سروش مسئوليت چاپ و نشر آن را برعهده دارد رونمايي شد. قدردانی از عوامل سريال و اهدای لوح به برخي از بازيگران اين سريال نيز پايان بخش مراسم بود. 

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««معمای‌شاه» اثری ماندگار از تاريخ معاصر ايران است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..