تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فیلم كوتاه باید همراه با كنجكاوی هنرمندانه باشد

فیلم كوتاه باید همراه با كنجكاوی هنرمندانه باشدبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوشنگ صدفی، منتقد سینما و تلویزیون، با بیان اینكه فیلم‌های 100 ثانیه‌ای می‌توانند در محتوا و مضامین كلیدی در جامعه موثر باشند، در عین حال بر كنجكاوی هنرمندانه و نكته‌سنجی در بخش ایده‌پردازی این‌گونه آثار نیز تاكید كرد.

این منتقد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به تاثیرگذاری فیلم‌های كوتاه بر مخاطب اظهار كرد: با استناد به شعر «كم گوی و گزیده گوی چون دُر» ماهیت شكلی و محتوایی انواع هنرهای هفت‌گانه، اغلب كم گویی در بیان مضامین و محتواست. به عنوان مثال فكر كنید چطور مخاطبان با دیدن یك قطعه عكس یا تابلوی نقاشی می توانند مفاهیم كلیدی و محتوایی آفریننده اثر را درك كنند یا با او همذات پنداری كنند. پس بی تردید فیلم‌های 100 ثانیه‌ای هم می‌توانند در انتقال محتوا و مضامین كلیدی در جامعه موثر باشند اما در برخی موارد محتوا یا سوژه، زمان بندی مطول یا كوتاه را به خالق اثر تحمیل می كند.
 
وی افزود: به عبارتی وقتی مضمونی ظرفیت پردازش در چند ثانیه را دارد، دیگر نیازی به افزایش زمان برای القای مفهوم به تماشاگر نیست اما در برخی موارد خالق اثر احساس می كند كه با گره زدن قصه‌های فرعی و مرتبط با موضوع اصلی می‌تواند مضمون را به خوبی به مخاطب انتقال دهد؛ هرچند كه اگر بتوان این اثر را خلاصه تر كرد زمان 100 ثانیه، زمان اندكی نیست به تعبیری اگر در هر ثانیه 24 فریم عكس متحرك از جلوی چشمان ما عبور می‌كنند در حقیقت كارگردان می‌تواند با 2400 فریم عكس، هر نوع محتوایی را به بیننده منتقل كند.  
 
صدفی در پاسخ به اینكه آیا می توان فیلم‌های 100 ثانیه ای را یك ژانر سینمایی مستقل دانست؟ خاطرنشان كرد: گونه، یا ژانر سینمایی‏ بیشتر بر اساس شباهت‌های روایتی فیلم صورت می پذیرد؛ لذا بیشتر ژانرهای فیلم‌ها اغلب از نقد ژانرهای ادبی وام گرفته شده اند هرچند كه گونه‌های اصلی فیلم‌ها عبارتند از داستانی، مستند، انیمیشن و تركیبی، با این حال نمی توان زمان 100 ثانیه ای را به عنوان یك ژانر مستقل قلمداد كرد؛ چراكه ژانرهای سینمایی تعریف شده در قالب فیلم‌های حادثه ای، ماجراجویی، عاشقانه‌، تاریخی، كمدی، فانتزی، درام، ترسناك، رزمی، علمی - تخیلی و ...  قرار دارند.
 
 وی اضافه كرد: لذا اگر خالق اثر توانمند باشد، می‌تواند از این ژانرها برای بیان مفاهیم استفاده كند. پس فیلم‌های 100 ثانیه ای نمی‌توانند به عنوان ژانر مستقل به شمار آیند. درواقع  فیلم‌های 100 ثانیه‌ای در ساختار ادبی شبیه داستان‌های مینی مال یا داستانك هستند كه در 100 كلمه یا كمتر برای مخاطبان بیان می شوند.
 
این منتقد همچنین در زمینه جذابیت ایده‌های فیلم‌های كوتاه و خاص بودن آنها نیز اظهار كرد: من و شما هر روز در فضای مجازی با انواع كلیپ‌های چند ثانیه‌ای مواجه هستیم كه تاثیر فوق العاده‌ای در ذهن و روح مخاطبان دارد، لذا هر مفهوم یا مضمون می تواند در این فیلم‌ها تاثیر گذار باشند. در یكی از فیلم های100 ثانیه ای آقای رضا كیانیان، بازیگر پیش كسوت در حین جابه جایی اتومبیلش آن را به اتومبیل پارك شده دیگری می زند اما او با نوشتن یادداشتی بدین مضمون «من ماشین شما را زخمی كردم» با ارائه شماره تلفن به صاحب ماشین، خسارت وارده را تقبل می كند.
 
 وی در همین راستا تاكید كرد: این پیام تاثیرعمیقی در بیننده ایجاد می كند، لذا اغلب ما در زندگی  روزمره با مسائل متعدد و ساده‌ای برخورد می كنیم كه اگر نكته سنجی یا كنجكاوی هنرمندانه باشد قطعا می توان از آن ها فیلم های 100 ثانیه جالبی رقم زد، پس حتما نباید به دنبال موضوعات خاص بود موضوعات در فضای پیراموانی  شناور هستند فقط باید آنها را از متن زندگی و جامعه جدا و در قالب فیلم برجسته كنیم.
 
هوشنگ صدفی در پایان اظهاراتش درباره اینكه چطور می توان در تایم 100 ثانیه صفات اخلاقی را هم در فیلم‌ رعایت كرد، گفت: صفات اخلاقی چون نیكوكاری، جوانمردی، رعایت احترام به بزرگ تر و ده‌ها مضمون اخلاقی دیگر همیشه در متن وجودی كلید واژه‌ها بارمعنایی خاصی دارند. به عبارت دیگر، همه در طول آموزش و تجربه، ناخواسته به كنه وجودی این واژه‌های اخلاقی دقت می كنیم اما وقتی فیلم می سازیم لازم است با چیدمان تصاویری تاثیرگذار، این مفاهیم را به بیننده منتقل كنیم شاید كلیپ دو بچه خردسال را دیده‌اید كه وقتی سرپوش ظرف وعده غذایی خود را برمی‌دارند یكی با بشقاب خالی و دیگری با یك ساندویچ مواجه می‌شود ولی نفر دوم، ساندویچ را با دوستش تقسیم می كند. همین چند تصویر، مفهوم تقسیم داشته ها و گذشت را القا می كند، بنابراین می بینید در زمان كوتاه100 ثانیه می توان مفاهیم عمیقی را بیان كرد.
 
گفتنی است یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم 100، روزهای 4 تا 6 اسفند در پردیس سینما آزادی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فیلم كوتاه باید همراه با كنجكاوی هنرمندانه باشد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..