تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عملکرددرخشان اردبیلی هادرحفظ وحراست ازمیراث مشترک دوملت ایران وآذربایجان

عملکرددرخشان اردبیلی هادرحفظ وحراست ازمیراث مشترک دوملت ایران وآذربایجان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ازاردبیل؛شاهین مصطفی اف در حاشیه بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: معماری بی نظیر بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و مقبره شاه اسماعیل صفوی و حفظ ، حراست و مرمت این بنای باارزش قابل ستایش است و من از طرف مردم آذربایجان از این توجه ویژه به این میراث مشترک دو کشور قدردانی می کنم.

وی اضافه کرد: شاه اسماعیل صفوی شخصیتی بزرگ و محبوب برای مردم ایران و آذربایجان است واز اینکه برای نخستین بار موفق به زیارت بقعه شیخ صفی الدین و مقبره شاه اسماعیل صفوی شدم بسیار شاد هستم.

وی بیان کرد: به تاریخ بسیار محتشم و مشترکمان افتخار می کنم وعظمت این تاریخ باشکوه را که در بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی لمس کردم حتما به گوش مردم جمهوری آذربایجان خواهم رساند.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت بسیار زیاد کشورش به حفظ روابط صمیمانه خود با ایران و تلاش برای ارتقای هرچه بیشتر آن گفت: مقام های دو کشورعلاقمند به گسترش همکاری در زمینه های مختلف همچون گردشگری، تجارت، سرمایه گذاری های اقتصادی مشترک و مسائل فرهنگی هستند.

در این دیدار، نسخه قرآن به زبان ترکی از سوی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و نیز دیوان شاه اسماعیل صفوی از سوی ودود موذن‌زاده هنرمند نامدار اردبیلی به شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان به رسم یادبود اهدا شد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهمترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از طرف یونسکو به ثبت جهانی رسیده و از لحاظ معماری و کاشیکاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ،

اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین، حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است)، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.

شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز چهارشنبه وارد استان اردبیل شده و با هم دیدار و گفت و گو کردند.

روسای ایرانی و آذری کمیسیون مشتک اقتصادی ایران و آذربایجان روز پنجشنبه در همایش تجاری ایران و آذربایجان در سرعین سخنرانی کردند .

آنها همچنین از محل پیشنهادی اتصال راه آهن جمهوری اذربایجان به شهراصلاندوز استان اردبیل ، طرح های آب و خاک و پایاب سد خداآفرین نیز بازدید کردند.

46




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عملکرددرخشان اردبیلی هادرحفظ وحراست ازمیراث مشترک دوملت ایران وآذربایجان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..