تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نیازمند ایجاد بصیرت رسانه‌ای به کمک سواد اسلامی در فضای مجازی هستیم

گروه معارف: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایجاد تغییرات در ساحت محتوای مجازی و همه چیزخواری رفتاری و اعتقادی به وجود آمده در این فضا، گفت: ایجاد یک بصیرت رسانه‌ای در فضای مجازی اقدامی مهم است که باید در ابتدا با یک سواد اسلامی همراه و محقق شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، پنجم اسفندماه، در همایش «فضای مجازی، اندیشه و عمل» که به همت مرکز فناوری اطلاعات حوزه خراسان برگزار شد؛ ضمن تأکید بر عناصر مهم موجود در فضای مجازی عنوان کرد: در عرصه مجازی باید محتوا، مخاطب و زبان انتقال مفاهیم را مدنظر داشت و با یک رفتار واقع‌بینانه و پرهیز از ساده‌لوحی و حرکت انفعالی، حضور فعال و رو به جلو را در فضای مجازی ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه ما تا چند سال آینده، رسانه ملی نخواهیم داشت، افزود: در زمانی نه چندان دور شاهد یک مساله خواهیم بود؛ مردم پای رسانه حکومتی و عمومی نمی‌نشینند و این رسانه در عرض سایر رسانه‌ها خواهد بود.
رحیم‌پور‌ازغدی با بیان اینکه تمام دنیا با این خطر مواجه است که فضای مجازی، اخلاق را به فراموشی سپرده است، ادامه داد: به هر طریقی در این زمینه برای مقابله با بی‌اخلاقی تلاش می‌شود و حتی کشورهایی که تولیدکننده فضای مجازی موجود هستند، این نگرانی را نسبت به شبکه‌های مجازی تولید خود دارند.
بعد اعتقادی و سبک زندگی از ابعاد مورد نظر در فضای مجازی است
رحیم‌پورازغدی ضمن ارائه این نکته که فضای مجازی از ابعاد مختلف قابل بررسی است، افزود: یک بعد از این فضا مربوط به حوزه اخلاق و بعد دیگر مربوط به حوزه امنیت است و از سایر ابعاد موجود در این فضا می‌توان به بعد اعتقادات و مهمتر از همه سبک زندگی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه مفهوم خوب و بد و درست و نادرست در فضای مجازی مخدوش می‌شود، ادامه داد: این تغییر سبب تعدیل در سبک زندگی می‌شود و اگر ما بترسیم و از فعالیت دشمن عقب بمانیم، مغلوب این فضا خواهیم شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر تولید محتوای قوی در فضای مجازی، ابراز کرد: اگر محتوا قوی باشد، می‌توان بر رسانه غلبه کرد، همانگونه که در پیروزی انقلاب اسلامی آن را شاهد بودیم.
رحیم‌پورازغدی با تاکید بر این که نباید در فضای مجازی مرعوب و مجذوب رفتارهای سایرین شد، اضافه کرد: باید بدانیم که این فضا قابلیت عملیات را دارد و اگر حرف باکیفیت داشته باشیم این رفتار ما در جهان نیز اثرگذار خواهد بود و لزوم وارد شدن به این فضا حرکتی قوی و همراه با تنوع است.
تجارت و سیاست، فعالیت‌های نظام سرمایه‌داری در فضای مجازی
وی در ادامه گفت: نظام سرمایه‌داری صحنه‌گردان پروژه اصلی در این عرصه است و گاهی می‌بینیم که بودجه‌ای هم در این عرصه خرج می‌شود که از بودجه چند کشور هم بیشتر است و گروه‌هایی با اهداف تجاری و سیاسی سفارش مجازی را دریافت کرده و کار را اجرا می‌کنند.
رحیم‌پور ازغدی در ادامه با اشاره به این نکته که دشمن اصول و اعتقادات اسلامی و تشیع را مورد تهاجم خود قرار می‌دهد، بیان کرد: برخی محتواها ظاهرا هیچ ضربه‌ای به دین نمی‌زند و حتی ذکر و یاد خدا نیز در آن وجود دارد اما تعابیری مثل زیارت و روابط نامشروح با نامحرم نیز در کنار هم و به صورت آزادانه بیان می‌شود و این خود نوعی لیبرالیسم دینی و فرهنگی است که این‌گونه به جامعه انتقال داده می شود.
رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر این نکته که زبان یک عنصر مهم در فضای مجازی است، اضافه کرد: یک زبان جذاب و مهندسی شده با ویژگی کوتاه بودن و متنوع بودن در فضای مجازی‌ حاکم است و ترکیب آن با سرگرمی و پرهیز از کلام‌های طولانی و تکراری و با هدف القای باور با ادبیاتی تاثیرگذار مورد تاکید کرد.
ایجاد بصیرت رسانه‌ای به کمک سواد اسلامی ضرورت دارد
وی با اشاره به اینکه در عرصه فضای مجازی، تکیه بر لوازم و پاسخ دادن حملات دشمن از این طریق نیاز ضروری است، ادامه داد: نفی رتبه مفاهیم و اهداف و هم سطوح‌سازی همه چیز با هم در این فضا یک ویژگی جدید این ساختار است و اینکه یک لطیفه با یک آیه قرآن در یک سطح قرار می گیرند و هیچ تمایزی بین آنها به وجود نمی آید ناشی از آن است که آنچه در این عرصه مهم جلوه می‌کند حل مشکلات با هر وسیله و از هر طریق است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تغییراتی در ساحت محتوای مجازی ایجاد شده و یک نوع همه چیزخواری رفتاری و اعتقادی به وجود آمده است و دشمن در بحث اعتقادات، سوالات ریز با هم‌اندیشی فراوان ایجاد کرده است در صورتی که جوان مذهبی ما نسبت به این سؤالات منفعل است و یا پاسخ‌های غیرمناسب می‌دهد.
وی با اشاره به تحقیقات یک اندیشمند مسیحی، اضافه کرد: جهان به سمت همه چیزخواهی، همه چیزخواری و همه چیز دانستن پیش می‌رود و این باعث می‌شود تا همگان صاحب‌نظر باشند و با کنار گذاشتن اعتقادات، یک عالم با مراتب عالی و یک فاسق در یک درجه قرار گیرند و این نظرات در کنار هم بیان شود.
رحیم‌پورازغدی در ادامه با اشاره به این نکته که متخصصان روانشناسی رسانه مشغول تهیه مطالب برای همراه کردن مخاطب در این فضا هستند، ادامه داد: ایجاد یک بصیرت رسانه‌ای کاری مهم است که باید در ابتدا با یک سواد اسلامی همراه باشد، در صورتی که گاهی می‌بینیم طلاب ما سطح اطلاعات عمومی‌شان کمتر از جامعه خود است.
تصمیم‌گیری دشمن با رفتارهای به دست‌ آمده از شبکه‌های اجتماعی
وی با بیان دشمن بر اساس بازخورد رفتار افراد جامعه در فضای مجازی برنامه‌ریزی می‌کند، ادامه داد: سبک زندگی و نوع رفتار و افکار مردم در فضای مجازی باعث تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات دشمن می‌شود و در آینده دیگر کسی را نمی‌توان براساس ارزش‌های خانوادگی او شناخت زیرا یک نوع تفکر بی‌طرفانه و بدون یقین در فضای مجازی القا می‌شود و لابه‌لای خدمات و مطالب ارائه شده در این فضا، دشمن اهداف خود را بدون توجه به آگاهی بخشی، به مخاطب القا می‌کند.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نیازمند ایجاد بصیرت رسانه‌ای به کمک سواد اسلامی در فضای مجازی هستیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..