تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مرجعیت علمی نیازمند تالیفات بومی است

مرجعیت علمی نیازمند تالیفات بومی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی معین وزیر اسبق علوم در همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: به کارگیری ظرفیت‌های بومی اگر به خوبی دنبال شود می‌تواند فرصت خوبی برای کشور ایجاد کند و امروزه این مرجعیت علمی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی کیفیت زندگی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: تولید علمی به صورت کمی و کیفی، نشریات علمی، پتنت ثبت شده، تعداد اساتید و دانشجویان و پژوهشگران همه و همه جز مرجعیت‌های علمی محسوب می‌شود اما در تالیف کتاب‌های مرجع جای خالی احساس می‌شود که نباید از آن غافل باشیم.

وی با اشاره به کتاب تالیف شده آسم و آلرژی ادامه داد: مسئله آسم در سه دهه گذشته رو به افزایش است و به طوری که شاهد هستیم هزینه‌های بالایی به وزارت بهداشت و خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

معین گفت: 30 تا 50 درصد جامعه مبتلا به آلرژی هستند اما مسئولان به اهمیت آن نرسیده‌اند.

وی عنوان کرد: افزایش جهانی مرگ و میر به علت آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی و همچنین افزایش هزینه سلامت و از سویی دیگر تغییرات آب و هوایی و آلودگی‌ ‌های محیط زیست ما را بر آن داشت تا به تالیفات بومی دست پیدا کنیم.

معین افزود: بیشترین شیوع علائم آسم در ایران از 10 به 13 درصد رسیده و از هر سه کودک یکی از اختلالات تنفسی رنج می‌برد.

وی چاپ اولین کتاب آسم ویژه علوم پایه و بالین در سال 82 را از تالیفات موفق کشور دانست و اظهار داشت: نه تنها در زمینه آسم و آلرژی بلکه در تمام زمینه های پزشکی بر اساس پروژه ژن‌ام انسان و استقرار ژنی تجویز پزشکان متغیر است و ما نباید از تالیفات بومی کشور غافل شویم

معین افزود: ایران جز کشورهای پیشرو در زمینه طب سنتی و طب سینایی است اما هنوز عطاری‌ها به صورت تجربی و با سابقه نیاکان خود تجویز می‌کنند و در این حوزه نیز طرح‌های پژوهشی و تطبیق طب سنتی با طب جدید می‌تواند زمینه‌ساز تحقیقات علمی متعدد شود.

وی در جمع نخبگان خاطرنشان کرد: بیماری‌های مزمن غیرواگیر در کشور نیازمند بحث آموزش و پژوهش هستند و بدون آموزش و آگاهی نسخه‌های پزشکان تاثیری نخواهد داشت.

وزیر سابق علوم در جمع متولیان وزارت بهداشت، معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی و محققان کشور گفت: اگر تحقیقات ایران بومی شود و سایر دانشگاه های علوم پزشکی به صورت تجربی آن را دنبال کنند ایران برای بحث سرطان، بیماری‌های قلبی وعروقی و سایر بیماری‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌توانیم بگوییم تالیفات بومی از ارکان اساسی مرجعیت علمی کشور است.

 انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مرجعیت علمی نیازمند تالیفات بومی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..