تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




با هم بخوانیم

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ به‌دلیل استقبال مخاطبان کتاب «هندسۀ ایرانی: کاربرد هندسه در عمل» نوشته «ابوالوفا، محمدبن محمد البوزجانی» برگردان متن و گردآوری ضمیمه«علیرضا جذبی» برای ششمین مرتبه بازنشر و به چاپ ششم رسید و وارد بازار نشر ‌گردید.

ابوالوفا بوزجانی، مشهور به حاسب، یکی از بزرگان و مشاهیر در علم هندسه است. او متولد ۳۲۸ق. در بوزجان (میان هرات و نیشابور) و متوفای ۳۸۸ق. در بغداد است. ابوالوفا، در علم هندسه استخراجات غریبه ای دارد که پیش از او کسی به آنها دست نیافته بوده است. اهمیت کار ابوالوفا در تکمیل علم مثلثات است و قاعده مقادیر اربعه که امروزه مبنای حل مثلثات کروی است از اوست. یکی از آثار مکتوب او همین کتاب است که در اصل به زبان عربی است و اکنون ترجمه ای کاربردی از آن ارائه می شود و می تواند اساس تدریس در دانشکده های معماری باشد زیرا کاربرد هندسه در معماری ایرانی به وضوح مشهد است. کتاب دوازده باب دارد: ۱. اصول اولیه ۲. کشیدن اشکال متساوی الاضلاع، ۳. کشیدن اشکار در دایره و بر دایره، ۴. ترسیم دایره بر اشکال، ۵. رسم دایره در اشکال، ۶. رسم اشکال در اشکال و بر اشکال، ۷. تقسیم مثلث ها، ۸. تقیسیم چهارضلعی ها، ۹. تقسیم مربع ها به چند مربع و ... ۱۰. جداکردن راه، ۱۱. تقسیم دایره ها، و ۱۲. تقسیم سطح کره و رسم اشکالی که بر کره می توان کشید. کتاب دو ضمیمه در علم هندسه نیز دارد.

هنر معماری در کشورمان که اساس آن مبتنی بر هندسه است غالباً در میان نسل‌های معماران به‌صورت سینه‌به‌سینه و غیر مکتوب منتقل شده است. اما در میان کتب باقیمانده از قدیم کتاب هندسۀ ایرانی از دانشمند ایرانی ابوالوفاء البوزجانی را داریم که به ‌زبان عربی است و یک نسخه از آن در کتابخانۀ لیدن موجود است. این کتاب در قرن چهارم و مرتبۀ دیگر در قرن نهم به ‌زبان فارسی آن روزگاران ترجمه شده که در کتابخانه‌های دانشگاه تهران و آستان‌قدس نسخه‌های آن‌ها موجود است اما برای استفادۀ فارسی‌زبانان امروز ترجمۀ دیگری لازم بود که مهندس معمار کشورمان آقای سید علیرضا جذبی عهده‌دار آن شدند. مباحث این کتاب علاوه بر معماران برای دیگر علاقه‌مندان، از جمله محققان تاریخ ریاضی، بسیار جذاب است.

به‌دلیل استقبال مخاطبان کتاب «هندسۀ ایرانی: کاربرد هندسه در عمل» نوشته «ابوالوفا، محمدبن محمد البوزجانی» برگردان متن و گردآوری ضمیمه«علیرضا جذبی» برای ششمین مرتبه بازنشر و به چاپ ششم رسید و وارد بازار نشر ‌گردید.

انتهای پیام/پ




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «با هم بخوانیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..